Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2021

Η καραντίνα πάτησε… φρένο στην επιβατική κίνηση

Κατά 75% μειώθηκε στη διάρκεια του δεύτερου lockdown η επιβατική κίνηση στον ΟΑΣΑ, ακόμα μάλιστα και σε λεωφορειακές γραμμές όπως η 608 «Γαλάτσι – Ακαδημία – Νεκρ. Ζωγράφου», όπου πριν από την κορονοϊό εποχή είχε περισσότερες από 47.000 καθημερινές επικυρώσεις κομίστρων.

Οπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στις μεταφορές η εικόνα έχει αλλάξει λόγω της κατάστασης που διαδραματίζεται στη χώρα εξαιτίας της πανδημίας. Αποτέλεσμα αυτού, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να βρίσκονται στο επίκεντρο, δεδομένου ότι είναι από τους χώρους όπου συγκεντρώνεται μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, και η κυβέρνηση να παίρνει μέτρα, ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση.

Τι ίσχυε όμως πριν η χώρα έρθει αντιμέτωπη με την πανδημία; Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, οι πρώτες τρεις λεωφορειακές γραμμές που είχαν τη μεγαλύτερη κίνηση επιβατικού κοινού ήταν οι: 608 «Γαλάτσι – Ακαδημία – Νεκρ. Ζωγράφου» με 47.881 επικυρώσεις, 040 «Πειραιάς – Σύνταγμα» με 23.500 επικυρώσεις και 550 «Π. Φάληρο – Κηφισιά» 22.400 επικυρώσεις. Στα τρόλεϊ, την 1η θέση στην προτίμηση των επιβατών κατείχε η γραμμή 3 «Ν. Φιλαδέλφεια – Ανω Πατήσια – Ν. Ψυχικό» με 23.700 επικυρώσεις, ακολουθεί η γραμμή 14 «Λαμπρινή – Λ. Αλεξάνδρας – Γηροκομείο» με 22.700 επικυρώσεις και η γραμμή 5 «Λαμπρινή – Σύνταγμα – Τζιτζιφιές» με 21.200 επικυρώσεις.

Οπως εξηγούν εργαζόμενοι του ΟΑΣΑ στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, η εικόνα αυτή έχει αλλάξει κατά πολύ, ειδικά τις περιόδους που είχε εφαρμοστεί καθολική απαγόρευση στη χώρα. Ωστόσο, μειωμένη παραμένει και γενικά η κίνηση και εκτός lockdown, καθώς πολλοί εργαζόμενοι βρίσκονται σε καθεστώς τηλεργασίας και έτσι οι μετακινήσεις έχουν περιοριστεί.

Αυτό, άλλωστε, αποτυπώνεται και επίσημα από τον Οργανισμό, αφού στη διάρκεια του πρώτου lockdown η μείωση της επιβατικής κίνησης έφτασε το 85% σε σχέση με το πρώτο δίμηνο του 2020. Αντίστοιχα, στη διάρκεια του δεύτερου lockdown, που βρίσκεται σε εξέλιξη, η μείωση της επιβατικής κίνησης υπολογίζεται σε 75%, περίπου, σε σχέση με το ίδιο διάστημα.

Οι εικόνες συνωστισμού, ωστόσο, που παρατηρούνταν όλους τους προηγούμενους μήνες, αλλά και τα λιγότερα οχήματα που έβγαιναν στους δρόμους εξαιτίας των βλαβών, οδήγησαν το υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ να προχωρήσουν σε ενέργειες προκειμένου να αυξηθεί ο στόλος.

Ειδικότερα, με τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, η ΟΣΥ έχει ενισχυθεί με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση, δηλαδή περί τα 1.200 οχήματα, όταν το καλοκαίρι του 2019 στους δρόμους της Αθήνας έβγαιναν περί τα 850.

Με την προσθήκη των οχημάτων των ΚΤΕΛ καταγράφεται βελτίωση σε 60 γραμμές (ΚΤΕΛ) και 68 γραμμές (ΟΣΥ) με 1.400 επιπλέον δρομολόγια σε ημερήσια βάση.

Μέχρι πριν από λίγο διάστημα, στην Περιφέρεια Αττικής το συγκοινωνιακό έργο του ΟΑΣΑ εκτελείτο από 258 λεωφορειακές γραμμές και 20 γραμμές τρόλεϊ. Αυτές πραγματοποιούσαν καθημερινά κατά μέσο όρο 10.746 δρομολόγια και εξυπηρετούσαν ετησίως περίπου 323 εκατ. επιβάτες, όπως προκύπτει από στοιχεία του 2019.

Η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς μόνο ευχάριστη δεν ήταν για επιβάτες και εργαζομένους. Ο μέσος όρος ηλικίας των υφιστάμενων οχημάτων έχει φτάσει τα 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, τα 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η τελευταία προμήθεια οχημάτων πραγματοποιήθηκε το 2009-2010, ενώ προσλήψεις προσωπικού στην ΟΣΥ έχουν να γίνουν από το 2006. Αποτέλεσμα αυτού, να βγαίνουν στους δρόμους πολύ λιγότερα οχήματα, 1.050 μέχρι πρότινος (850 πέρσι το καλοκαίρι), οι πολίτες να ταλαιπωρούνται και οι εργαζόμενοι να καταβάλλουν προσπάθειες για να ανταποκριθούν.

Οι ελλείψεις σε οχήματα και σε ανθρώπινο δυναμικό κρίσιμων ειδικοτήτων, κυρίως οδηγών, είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση του επιπέδου συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης. Σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού, την περίοδο 2015-2019 σημειώθηκαν πτώση των οχηματοχιλιομέτρων των οδικών μέσων κατά -10,9% και πτώση της επιβατικής κίνησης κατά-8,3%. Επίσης, κατά τις πρωινές ώρες αιχμής υπάρχει έλλειψη περίπου 100 οχημάτων (10,4%) σε σχέση με τον απαιτούμενο αριθμό για την εκτέλεση του προγραμματισμένου έργου.

Η σύμπραξη ΟΑΣΑ – ΚΤΕΛ έφερε αποσυμφόρηση

Πλέον ο στόλος του ΟΑΣΑ είναι ενισχυμένος με τη σύμπραξη ΟΑΣΑ – ΚΤΕΛ και λεωφορειακές γραμμές όπως οι 608, 040, 550 ενισχύθηκαν με οχήματα που εξυπηρετούσαν περιφερειακά δρομολόγια και στη θέση αυτών έχουν μπει πια ΚΤΕΛ.

Πιο συγκεκριμένα, λεωφορεία που εξυπηρετούσαν μέχρι πρότινος τις παρακάτω περιοχές, πλέον βρίσκονται στην καρδιά της Αθήνας. Ετσι, τα ΚΤΕΛ καλύπτουν 60 δρομολόγια. Πρόκειται για:
Γραμμές περιοχής Βόρειας Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές που συνδέουν την περιοχή της Κηφισιάς με περιοχές όπως η Ροδόπολη, το Κρυονέρι, ο Αγιος Στέφανος, ο Διόνυσος, οι Θρακομακεδόνες.
Γραμμές περιοχής Δυτικής Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές οι οποίες συνδέουν την περιοχή της Ελευσίνας με περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος, η Μάνδρα, η Μαγούλα.
Γραμμές περιοχής Ανατολικής Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν γραμμές που συνδέουν τους σταθμούς μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας και Νομισματοκοπείο με περιοχές όπως η Ανθούσα, η Αρτέμιδα, το Κορωπί, η Παλλήνη, η Ραφήνα.
Γραμμές περιοχής Νότιας Αττικής: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι γραμμές οι οποίες συνδέουν τον σταθμό του μετρό «Ελληνικό» με περιοχές όπως η Σαρωνίδα, η Βάρκιζα, η Γλυφάδα.

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, πάντως, «ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος ήταν μεταβατικοί μήνες, κατά τους οποίους η ανάθεση υλοποιήθηκε σταδιακά. Λόγω της επιβολής των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας τον μήνα Νοέμβριο παρατηρήθηκε αναπόφευκτη μείωση του εκτελούμενου έργου των λεωφορειακών γραμμών (ΟΣΥ), με αποτέλεσμα στην παρούσα φάση να έχει αποτιμηθεί μέρος μόνο των ωφελειών της ανάθεσης του συγκοινωνιακού έργου που αναμένεται συνολικά μεγαλύτερη».

Αγορά και μισθώσεις οχημάτων, προσλήψεις

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής (φωτό), έχει ήδη κάνει γνωστό το σχέδιο για να αλλάξουν σελίδα οι μετακινήσεις των πολιτών, κάτι το οποίο θα επιτευχθεί τόσο με την αγορά νέων οχημάτων όσο και με τις προσλήψεις προσωπικού. Η ενίσχυση του προσωπικού -πάγιο αίτημα των εργαζομένων- έχει βγει στον αέρα, ενώ, όπως εξηγούν πηγές, στις αρχές τους έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Μάλιστα, για τις 609 θέσεις σε ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ έχουν γίνει 7.800 αιτήσεις.

Ετερο βήμα που θα ενισχύσει τον διαθέσιμο στόλο είναι η προμήθεια 300 λεωφορείων μέσω leasing. Η διαγωνιστική διαδικασία για τα λεωφορεία που θα προμηθευτεί ο Οργανισμός έχει ολοκληρωθεί και στις αρχές του 2021 αναμένονται τα οχήματα.

Συγκεκριμένα, αναμένεται να μισθωθούν 90 ντιζελοκίνητα αρθρωτά (με ρυμουλκό) και 210 κανονικά (διαξονικά) αστικά λεωφορεία αστικού τύπου (μεταχειρισμένα ή καινούργια), χαμηλού δαπέδου, ντιζελοκίνητα, ηλικίας μέχρι δέκα ετών (έτος κατασκευής 2010 ή/και μεταγενέστερο), κατηγορίας EURO V ή νεότερης.

Η μίσθωση θα ισχύει για 3 έτη με δικαίωμα προαίρεσης για ένα ακόμα έτος.
Δείτε τον πίνακα με τις πιο πολυσύχναστες διαδρομές πριν από το πρώτο lockdown


ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ

eleftherostypos.gr