Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019

Έξι μαθήματα από την απόρριψη της συγχώνευσης Siemens-Alstom.

Η Επίτροπος της ΕΕ για τον Aνταγωνισμό, Margrethe Vestager, δήλωσε ότι η άφιξη της κινεζικής εταιρείας CRRC στην ευρωπαϊκή αγορά δεν θα συμβεί "στο εγγύς μέλλον" και ότι τόσο η Siemens όσο και η Alstom ήταν ήδη ευρωπαίοι πρωταθλητές. [Ευρωπαϊκή Επιτροπή]
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την προηγούμενη εβδομάδα να εμποδίσει τη συγχώνευση της Siemens και της Alstom με σκοπό τη δημιουργία ενός Ευρωπαίου πρωταθλητή στον τομέα των σιδηροδρόμων, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που θα είχε στην ευρωπαϊκή αγορά και στους καταναλωτές.

Στο θέμα τοποθετήθηκε η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δηλώνοντας σε δημοσιογράφους ότι αυτή η συγχώνευση «θα είχε ως αποτέλεσμα υψηλότερες τιμές για τα συστήματα σηματοδότησης που κρατούν τους επιβάτες ασφαλείς και για τις επόμενες γενιές τρένων πολύ υψηλής ταχύτητας».

Τα βασικά σημεία που μπορούμε να κρατήσουμε από την απόφασή της είναι τα εξής:

Ασυνήθιστη μέρα. «Οι απαγορευτικές αποφάσεις είναι σπάνιες», δήλωσε η Βεστάγκερ στις εισαγωγικές της παρατηρήσεις. Την Τετάρτη, ήταν η πρώτη φορά που η Επιτροπή ανακοίνωσε την ίδια ημέρα δύο αποφάσεις απαγόρευσης.

Κατά τα τελευταία 10 χρόνια, η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ ενέκρινε 3.000 συγχωνεύσεις και απέρριψε 7 εξαγορές.

Χρειαζόμαστε έναν ευρωπαίο πρωταθλητή για να ανταγωνιστούμε έναντι της Κίνας; Η Γαλλία και η Γερμανία ισχυρίστηκαν ότι η απόκτηση της Alstom από την Siemens ήταν απαραίτητη για να ανταγωνιστεί την κινεζική CRRC, το μεγαλύτερο κατασκευαστή αμαξοστοιχιών στον κόσμο.

Όπως είπε η Βεστάγκερ, ούτε στη δραστηριότητα των σηματοδοτικών συστημάτων, ούτε στον τομέα των τρένων μεγάλης ταχύτητας ήταν η άφιξη των Κινέζων ανταγωνιστών στην ευρωπαϊκή αγορά αναμενόμενη «στο άμεσο μέλλον».

Η Επίτροπος υπενθύμισε ότι το 90% των δραστηριοτήτων του CRRC παραμένει στην δική της εγχώρια αγορά. Επιπλέον, η Κίνα δεν έχει πουλήσει κανένα τρένο υψηλής ταχύτητας πέρα από τα σύνορά της και κανένας Κινέζος προμηθευτής δεν έχει συμμετάσχει σε διαγωνισμό για σηματοδότηση στην Ευρώπη.

Η Δανή Επίτροπος πρόσθεσε ότι για τα τρένα μεγάλης ταχύτητας είναι «πολύ σημαντικό» να έχουν κερδίσει προηγούμενους διαγωνισμούς, μειώνοντας περαιτέρω τις πιθανότητες για νεοεισερχόμενους.

Ακόμη περισσότερο, πρόσθεσε ότι η Siemens και η Alstom ήταν ήδη ευρωπαίοι πρωταθλητές και η έκταση της εσωτερικής αγοράς τους βοήθησε να κερδίσουν μέγεθος και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Είναι παρόμοια με την υπόθεση Airbus; Η συγχώνευση Αlstom-Siemens συγκρίθηκε με τη δημιουργία της Airbus στον κλάδο των αεροπορικών μεταφορών πριν από περίπου πέντε δεκαετίες, που έγινε με σκοπό να ανταγωνιστεί την αμερικανική Boeing. Ωστόσο, η Βεστάγκερ ανέφερε ότι η κατάσταση στον τομέα των αερομεταφορών ήταν διαφορετική σε σύγκριση με την σημερινή σιδηροδρομική αγορά.

Στην περίπτωση της Airbus, η συγχώνευση ήταν «ένα καλό παράδειγμα δημιουργίας ανταγωνισμού». Στην αγορά κυριαρχούσε η Boeing και οι ευρωπαίοι παίκτες ήταν πολύ μικροί για να ανταγωνιστούν τον κατασκευαστή των ΗΠΑ.

Ωστόσο, η σύμπραξη Siemens-Alstom θα είχε «περιορισμένο» ανταγωνισμό, καθώς ο αριθμός των παικτών θα είχε μειωθεί, βλάπτοντας την καινοτομία και αυξάνοντας τις τιμές.

Γιατί τα προτεινόμενα διορθωτικά μέτρα δεν ήταν αρκετά; Η Βεστάγκερ δήλωσε ότι η συγχώνευση των γαλλικών και γερμανικών εταιρειών θα είχε δημιουργήσει
«μακράν» τον μεγαλύτερο κατασκευαστή τρένων υψηλών ταχυτήτων και δεν θα άφηνε κανένα ανταγωνισμό για τον κλάδο σηματοδότησης σε πολλές εθνικές αγορές.

Στην περίπτωση των συστημάτων σηματοδότησης, η Επιτροπή ισχυρίστηκε ότι η σύνθετη λύση που προτάθηκε δεν θα συνέβαλε στη δημιουργία ενός πραγματικού ανταγωνιστή, καθώς δεν αντιπροσωπεύει σαφή αποεπένδυση.

Όσον αφορά την περίπτωση των αμαξοστοιχιών μεγάλης ταχύτητας, η αποκατάσταση προσφέρει κυρίως μια άδεια εκμετάλλευσης τεχνολογίας πολύ υψηλής ταχύτητας (Siemens’ Velaro), η οποία υπόκειται σε πολλαπλά περιοριστικά όρια.

Οι τελευταίες λύσεις που προτάθηκαν τον περασμένο μήνα δεν άλλαξαν ουσιαστικά τις ανησυχίες της Επιτροπής, δήλωσε η Βεστάγκερ.

«Μια καλή, ισχυρή απόφαση». Η πολιτική πίεση επεκτάθηκε τους τελευταίους μήνες για αυτό και η Βεστάγκερ εμφανίστηκε καλά προετοιμασμένη στα Μέσα.

Εξήγησε ότι η Επιτροπή είχε συμβουλευθεί τους συμμετέχοντες στην αγορά σχετικά με τα προτεινόμενα νομικά μέσα και ότι η ανατροφοδότηση ήταν αρνητική. Οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού και τα συνδικάτα αντιτάχθηκαν επίσης στη συγχώνευση.

Με αυτή την απόφαση, εξήγησε ότι ήταν «πιστή στην εντολή μας», καθώς οι τιμές δεν θα αυξάνονταν, γεγονός που με τη σειρά του θα καθιστούσε την ευρωπαϊκή βιομηχανία πιο ανταγωνιστική.

Δεδομένου ότι η Γαλλία είχε προειδοποιήσει ότι μια απόρριψη θα αποτελούσε ένα «πολιτικό λάθος», η Βεστάγκερ απάντησε ότι «δεν πρέπει να είμαστε πολιτικοί».

«Έχουμε μια πολύ σαφή εντολή αποτίμησης βάσει αξίας», πρόσθεσε.

Αντιδράσεις απογοήτευσης. Ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Mπρουνό Λε Μερ δήλωσε ότι η απόφαση ήταν «πολιτικό λάθος».

«Ο ρόλος της Επιτροπής είναι να υπερασπιστεί τα οικονομικά συμφέροντα της Ευρώπης», όπως δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό France2.

«Η απόρριψη της συγχώνευσης Alstom-Siemens θα εξυπηρετήσει τα οικονομικά και βιομηχανικά συμφέροντα της Κίνας», επέμεινε.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ έγραψε στο Twitter ότι «η απόρριψη από την ΕΕ της συγχώνευσης της Siemens / Alstom καταδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για μια ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική. Περιλαμβάνει παραγγελίες ύψους περισσότερων από 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. Για αυτό χρειαζόμαστε ισχυρούς πρωταθλητές Ευρώπης. Η Γαλλία και η Γερμανία συμφωνούν».

Μεταφρασμένο από Μαρίνα Ξυπνητού
euractiv.gr