Δύσκολο στοίχημα, αλλά και ενδιαφέρον εγχείρημα ανάπλασης αποτελεί η χωροθέτηση του σταθμού της νέας γραμμής 4 του Μετρό στα Εξάρχεια που αποτελεί, ήδη, "κόκκινο" πανί για τις συλλογικότητες της περιοχής.
Ο έβδομος- με αφετηρία τη στάση Βεΐκου- σχεδιαζόμενος σταθμός της νέας γραμμής του Μετρό, που έπεται αυτού στη συμβολή της Λεωφ. Αλεξάνδρας με την οδό Μουστοξύδη (Αλεξάνδρας) και προηγείται εκείνου μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα (Ακαδημίας), έχει προβλεφθεί να κατασκευαστεί στην πλατεία Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.
Αλλάζει ο σχεδιασμός
Ωστόσο, η εταιρεία Ανάπλαση Α.Ε., που έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση έργων αστικής αναζωογόνησης στην Αθήνα, από κοινού με την Αττικό Μετρό, επεξεργάζονται τρία νέα σενάρια χωροθέτησης του σταθμού στα Εξάρχεια, με στόχο ο ελεύθερος χώρος της πλατείας-εστία παραβατικών δραστηριοτήτων σήμερα- να διαφυλαχθεί. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα σενάρια περιλαμβάνουν:
- την μεταφορά του σταθμού, ώστε η μία από τις εισόδους - εξόδους του να βρίσκεται μεταξύ των οδών Στουρνάρη και Σπύρου Τρικούπη και η έτερη στις οδούς Τοσίτσα και Σπύρου Τρικούπη. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας Ανάπλαση με επικεφαλής τον Ν.Μπελαβίλα, η παρέκκλιση της τροχιάς δεν αλλάζει τους σταθμούς πριν ("Αλεξάνδρας") και μετά ("Ακαδημίας"), όπως έχουν μελετηθεί από την Αττικό Μετρό.
- την μετακίνηση του σταθμού στην οδό Μπουμπουλίνας, μεταξύ των οδών Τοσίτσα και Στουρνάρη. Με αυτό τον τρόπο μετακινείται, λόγω χάραξης της καμπύλης της γραμμής, ο προηγούμενος σχεδιαζόμενος σταθμός "Αλεξάνδρας" προς στις παρυφές του Πεδίου του Άρεως, αλλά στόχος της συγκεκριμένης χάραξης είναι να εξυπηρετούνται άμεσα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
-την κατασκευή του σταθμού κάτω από την πλατεία Εξαρχείων και τη χωροθέτηση των εξόδων-εισόδων του εκτός αυτής, στις οδούς Στουρνάρη και Τοσίτσα. Όπως υποστηρίζουν από την Ανάπλαση, τα οφέλη της συγκεκριμένης επιλογής περιλαμβάνουν τη διευθέτηση της λειτουργίας της οδού Στουρνάρη, όπου, συνήθως, η λωρίδα κυκλοφορίας περιορίζεται σε μία, λόγω της παράνομης στάθμευσης οχημάτων. Το σενάριο αυτό περιλαμβάνει τη διεύρυνση του πεζοδρομίου στον άξονα της εξόδου με κατεύθυνση το Πολυτεχνείο, όπως και τη χωροθέτηση της δεύτερης εξόδου του σταθμού στην οδό Τοσίτσα, στη γωνία με την οδό Σπυρίδωνος Τρικούπη, πολύ κοντά στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Στόχος, κατά τα στελέχη της Ανάπλαση, είναι να αναβαθμιστεί η οδός Σπ. Τρικούπη με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της πρόσβασης στο Αρχαιολογικό Μουσείο και το Πολυτεχνείο. Η λύση αυτή προβλέπει και την μετατροπή της οδού Τοσίτσα σε άξονα περιπάτου με κατάληξη στον λόφο του Στρέφη.
Η γραμμή 4 του Μετρό
Πάντως, το ζητούμενο στην κατασκευαστική αγορά είναι να επιταχυνθεί η συμβασιοποίηση του έργου για το οποίο η υποβολή προσφορών θα λάβει χώρα στις 28 Φεβρουαρίου, εφόσον δεν υπάρξει νέα παράταση. Για το έργο αναμένεται να δώσουν την "μητέρα των μαχών", τα τρία σχήματα των εταιρειών ΤΕΡΝΑ-Vinci-Siemens, J&P Άβαξ-Ghella-Alstom και Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy, ενώ δεν αναμένεται, έως το τέλος του 2019, να ολοκληρωθεί η επιλογή του οριστικού αναδόχου.
Εφόσον δεν δοθεί νέα παράταση, θα απαιτηθούν, βάσει του καλού σεναρίου, τουλάχιστον 10 μήνες την ανάδειξη του αναδόχου. Η επιλογή όμως, αρχικά, του προσωρινού αναδόχου, δυσχεραίνεται λόγω των εθνικών εκλογών, οι οποίες θα λάβουν χώρα το αργότερο σε διάστημα επτά μηνών. Ως αποτέλεσμα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η ανάδειξη του σχήματος που θα υλοποιήσει το έργο-μαμούθ-οκταετούς κατασκευαστικής περιόδου- τοποθετείται για το 2020, ενώ η διαδικασία των υπογραφών έχει μακρύ ακόμη δρόμο. Κι αυτό δεδομένου ότι απαιτείται να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης του έργου από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να εκδικαστούν ενδεχόμενες ενστάσεις.
Ταυτόχρονα, η πλήρης χρηματοδότηση του έργου δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, έχοντας εξασφαλιστεί μόνον οι πόροι, ύψους 601,2 εκατ. ευρώ, που αφορούν την κατασκευή της βασικής σήραγγας, μήκους 12,1 χλμ., του Μετρό.
Σημειώνεται ότι η νέα γραμμή του μετρό περιλαμβάνει 15 σταθμούς (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr