Ήταν 23 Φεβρουαρίου 1944 και έμελλε η αμαξοστοιχία «SF-ZUG ταχεία 53» να μην φτάσει ποτέ στον προορισμό της, καθώς ανατινάχτηκε στα Τέμπη από τους Έλληνες αντάρτες.
Στο τρένο επέβαιναν επίλεκτοι των Ες Εσ και της Βέρμαχτ, με στόχο να ενισχύσουν τις προσπάθειες των Γερμανών να αντέξουν μπροστά στην επέλαση του κόκκινου στρατού, ειδικά στην Ουκρανία. Την ανατίναξη ανέλαβε το Τάγμα Μηχανικού Ολύμπου του ΕΛΑΣ και αφού πέτυχε το στόχο του, ξεκίνησε και η μάχη με τα πολυβόλα, με συνολικές απώλειες για τους Γερμανούς 450 νεκρούς.
Επικεφαλής του σαμποτάζ ήταν ένας εκ των κορυφαίων σαμποτέρ της Εθνικής Αντίστασης, ο Αντώνης Αγγελούλης, γνωστός και ως «Βρατσάνος». Ο συνολικός απολογισμός του τάγματος μηχανικού Ολύμπου του ΕΛΑΣ, σε όλη τη διάρκεια του πολέμου ήταν η ανατίναξη 48.000 μέτρων σιδηροδρομικών γραμμών, 36 γεφυρών, 47 σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων, η καταστροφή 20 αμαξοστοιχιών γεμάτες έμψυχο δυναμικό και πολεμικό υλικό και 12 ατμομηχανών, ενώ διέκοψε τη σιδηροδρομική συγκοινωνία για 1.324 ώρες και προκάλεσε στον εχθρό απώλειες 3.065 αξιωματικών και στρατιωτών.
Ο «Βρατσάνος» παρασημοφορήθηκε από τους Βρετανούς, αλλά με επίσκεψή του στην πρεσβεία στην Αθήνα, επέστρεψε το παράσημο σαν πράξη διαμαρτυρίας για την επέμβαση των Βρετανών στην Ελλάδα. Ακολούθως εντάχθηκε στο Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας. Έφυγε από τη ζωή το 2008.
Αρχείο
Για την ανατίναξη της γερμανικής «αμαξοστοιχίας 53» στα Τέμπη από τους αντάρτες του ΕΛΑΣ είχε μιλήσει στην ΕΡΤ ο έφεδρος ανθυπολοχαγός ΕΛΑΣ, σαμποτέρ της Εθνικής αντίστασης, Αντώνης Βρατσάνος.