Αν και το περίµεναν σχεδόν τέσσερα χρόνια νωρίτερα µε τα έργα να αποτελούν µόνιµη πηγή ταλαιπωρίας, η θέα του τραµ στους δρόµους του Πειραιά στην πρώτη δοκιµαστική διέλευση που έγινε τα ξηµερώµατα της Τετάρτης κατάφερε να αιφνιδιάσει τους Πειραιώτες που έτυχε να βρίσκονται εκείνες τις ώρες σε κεντρικούς δρόµους της πόλης.
Σύµφωνα µε τη διοίκηση της «Αττικό Μετρό», το πρώτο δοκιµαστικό που έγινε από τις 2 έως τις 4 τα ξηµερώµατα, ολοκληρώθηκε χωρίς προβλήµατα. Τις προσεχείς ηµέρες θα ακολουθήσουν και άλλες δοκιµαστικές διελεύσεις του µέσου ώστε να διορθωθούν ενδεχόµενες… «αρρυθµίες» στη λειτουργία καθώς στόχος είναι η επέκταση από το Φάληρο έως τον Πειραιά να παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός του Μαρτίου. Τότε υπολογίζεται ότι το τραµ θα πιάσει… λιµάνι και θα κυκλοφορήσει στους δρόµους της πόλης, 42 χρόνια µετά τη διακοπή της κυκλοφορίας του.
Υπενθυµίζεται ότι το έργο της επέκτασης προς Πειραιά περιλαµβάνει διαδροµή συνολικού µήκους 5,4 χιλιοµέτρων (3,1 χιλιόµετρα στην κατεύθυνση προς Πειραιά και 2,3 χιλιόµετρα στην κατεύθυνση προς Φάληρο).
Θα περιλαµβάνει επτά νέες στάσεις στη διαδροµή εισόδου: Γηπ. Καραϊσκάκη - Μ. Ασίας - Λαµπράκη - Ευαγγελίστρια - Πλ. ∆εληγιάννη - ∆ηµαρχείο - Ακτή Ποσειδώνος και πέντε νέες στάσεις στη διαδροµή εξόδου: Αγ. Τριάδα - Πλ. Ιπποδαµε ίας - 34ου Συντάγµατος - Ανδρούτσου - Οµ. Σκυλίτση.
Ο τερµατικός σταθµός της Ακτής Ποσειδώνος βρίσκεται µόλις 100 µέτρα από τον σταθµό Μετρό της Γραµµής 1 ΠΕΙΡΑΙΑΣ και 150 µέτρα από τον αντίστοιχο σταθµό του Προαστιακού Σιδηρόδροµου.
Το έργο αναµένεται να παραδοθεί µε σηµαντική καθυστέρηση, καθώς η σύµβαση κατασκευής της επέκτασης προς τον Πειραιά ύψους 61,5 εκατοµµυρίων ευρώ µε την ανάδοχο εταιρεία ΘΕΜΕΛΗ ΑΕ υπεγράφη τον Ιανουάριο του 2013 µε στόχο το έργο να παραδοθεί το 2015. Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2014, ενώ για την υποστήριξη της νέας επέκτασης η «Αττικό Μετρό» θα προµηθευτεί 25 νέους συρµούς τραµ. Η λειτουργία της επέκτασης του τραµ υπολογίζεται ότι θα µειώσει την κυκλοφορία των ΙΧ οχηµάτων κατά 15.000 σε ηµερήσια βάση, ενώ µε την ολοκλήρωση και της επέκτασης του µετρό στον Πειραιά, το βασικό λιµάνι της χώρας θα µετατραπεί σε συγκοινωνιακό κόµβο όπου θα ενώνονται λειτουργικά δύο Γραµµές Μετρό (Γραµµή 1 και 3), το Λιµάνι (ΟΛΠ), ο Προαστιακός και το ΤΡΑΜ, διευκολύνοντας ουσιαστικά τους χιλιάδες επιβάτες που επιθυµούν να ταξιδέψουν µε πλοίο.
Από τα άλογα στον «κωλοσούρτη»
Η ιστορία του τραµ στην Αθήνα ξεκίνησε το 1882, όταν εµφανίστηκε το πρώτο ιππήλατο τραµ στους δρόµους. Από το κέντρο έφτανε ως τα Πατήσια, τους Αµπελόκηπους, την Κολοκυνθού, το Ζάππειο και τον Κεραµεικό. Εναν χρόνο µετά, το ιππήλατο τραµ εµφανίζεται και στον Πειραιά, ενώ το 1887 ξεκινά τη λειτουργία του ο ατµήλατος τροχιόδροµος της πρωτεύουσας, γνωστός ως «Κωλοσούρτης». Σύµφωνα µε τα στοιχεία της εποχής, µε το δίκτυο του τραµ µετά την ηλεκτροκίνησή του, το 1910, µετακινούνταν 23.250.000 άνθρωποι ετησίως. Η αντίστροφη µέτρηση για το τραµ ξεκίνησε το 1953 οπότε και άρχισε το «ξήλωµα» των γραµµών, ενώ η πλήρης κατάργησή του για την Αθήνα ήρθε το 1960 µε ορισµένες από τις γραµµές του να παραµένουν µέχρι και σήµερα «ζωντανές» µέσω του δικτύου των τρόλεϊ. Το 1977 σταµάτησε και η λειτουργία του τελευταίου τραµ στην Ελλάδα, αυτό του Περάµατος.
Μαρία Λιλιοπούλου
ethnos.gr