Δεν είναι δυνατό να τηρηθεί η συμφωνία με Κομισιόν και αναμένεται να υπάρξει νέα παράταση στο πολυετές σήριαλ με την αξιοποίηση του μεγάλου οικοπέδου του ΟΣΕ στο Θριάσιο.
Θέμα εβδομάδων είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την 25ετή παραχώρηση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και του Σταθμού Διαλογής του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πάντως, ακόμα και αν προκηρυχθεί άμεσα ο διαγωνισμός, όπως υπόσχονται τώρα στο υπουργείο Υποδομών και στον ΟΣΕ, είναι αδύνατο να τηρηθεί η συμφωνία με την Κομισιόν για λειτουργία του συγκροτήματος μέχρι τις 31 Μαρτίου 2019.
Η απαίτηση των κοινοτικών υπηρεσιών για πλήρη λειτουργία του συγκροτήματος του Θριασίου μέχρι τις 31 Μαρτίου ώστε να μην επιστραφούν κονδύλια περί τα 235.000.000 ευρώ δεν μπορεί να ικανοποιηθεί. Συνεπώς αναμένεται να υπάρξει νέα παράταση στο πολυετές σήριαλ με την αξιοποίηση του μεγάλου οικοπέδου του ΟΣΕ στο Θριάσιο, σε γειτονικό τμήμα του οποίου θα κατασκευαστεί το Εμπορευματικό Κέντρο με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που εγκρίθηκε πρόσφατα από την Βουλή.
Συγκεκριμένα πρόκειται για έκταση 1.650 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΟΣΕ, που γειτνιάζει με το ακίνητο των 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ που θα φιλοξενήσει το Εμπορευματικό Κέντρο το οποίο θα κατασκευάσει και θα διαχειριστεί για 60 χρόνια η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair.
Ομως, για να λειτουργήσει ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και ο Σταθμός Διαλογής του ΟΣΕ, για τον οποίο έχουν ήδη δαπανηθεί περί τα 200.000.000 ευρώ κοινοτικών και εθνικών κονδυλίων, απαιτούνται πρόσθετες εργασίες με τις κοινοτικές υπηρεσίες να πιέζουν. Ετσι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, ο ΟΣΕ ανέλαβε την αποκλειστική διαχείριση και εμπορική εκμετάλλευση του συγκροτήματος και θα προχωρήσει, ακόμα και εντός του έτους σύμφωνα με τους αισιόδοξους, στην προκήρυξη του διαγωνισμού ΣΔΙΤ.
Ο επενδυτής που θα προκύψει από τον δεύτερο διαγωνισμό για το Θριάσιο θα αναλάβει στην ουσία να ολοκληρώσει/συμπληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης.
Για παράδειγμα, θα αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για την φορτοεκφόρτωση των συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20.000.000 – 25.000.000 ευρώ. Θα αναλάβει επίσης να ολοκληρώσει σειρά έργων υποστηρικτικών λειτουργιών όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα, κ.ά.).
Κατά καιρούς κυκλοφορεί πως η Cosco ενδιαφέρεται για το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ αν και οι Κινέζοι προωθούν την αξιοποίηση έκτασης στο λιμάνι για την επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά. Πιθανώς το ΣΔΙΤ για τη διαχείριση του συνολικού συγκροτήματος στο Θριάσιο να ενδιαφέρει την κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair που θα διαχειρίζεται το Εμπορευματικό Κέντρο. Ρόλο στην αξιοποίηση του συγκροτήματος θέλει να έχει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία ελέγχεται από την ιταλική FSI.
Η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι το τέλος του έτους έχει κληθεί να ασκήσει το δικαίωμα πρώτης άρνησης για τις δύο μεγάλες αποθήκες (Κ1 και Κ2) που βρίσκονται στο συγκρότημα του Θριασίου. Ομως, για να μπορεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αξιοποιήσει τις δύο αποθήκες χρειάζεται και σιδηροδρομική σύνδεση που σήμερα δεν υπάρχει αφού οι ράγες σταματούν 400 μέτρα νωρίτερα! Ενδιαφέρον για τις αποθήκες Κ1 και Κ2 έχει και η κοινοπραξία των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και Goldair.
Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr