COLPO GROSSO ανάπτυξης της οικονομίας αλλά και των εμπορευματικών μεταφορών μέσω του σιδηροδρόμου σχεδιάζει η Πολιτεία. Με ένα μπουκέτο επενδυτικών κινήσεων δρομολογείται σειρά έργων που αναδιαμορφώνουν ριζικά το κάδρο των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, μετατρέποντάς τες σε βραχίονα ανέλιξης της επιχειρηματικότητας.
Ήδη, εντός του Δεκεμβρίου το αργότερο στο λυκαυγές του 2019, θα ξεκινήσει πρώτη διαγωνιστική φάση για την παραχώρηση εκμετάλλευσης του Εμπορευματικού Σταθμού στο Θριάσιο Πεδίο (γνωστό ως Θριάσιο II).
Colpo grosso ανάπτυξης της
οικονομίας αλλά και των
εμπορευματικών μεταφορών
μέσω του σιδηροδρόμου εμφορείται
από την Πολιτεία. Με ένα
μπουκέτο επενδυτικών κινήσεων
δρομολογείται σειρά έργων που αναδιαμορφώνουν
ριζικά το κάδρο των
σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα,
μετατρέποντάς τες σε βραχίονα
ανέλιξης της επιχειρηματικότητας.
Ήδη εντός του Δεκεμβρίου το
αργότερο στο λυκαυγές του 2019
θα ξεκινήσει πρώτη διαγωνιστική
φάση για την παραχώρηση εκμετάλλευσης
του Εμπορευματικού Σταθμού
στο Θριάσιο Πεδίο (λεγόμενο και ως
Θριάσιο II).
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, Γιώργο Κακουλάκη, προκρίθηκε το μοντέλο ΣΔΙΤ, όπου ΟΣΕ θα συμμετέχει στην εταιρία ειδικού σκοπού που θα εκμεταλλευθεί το Θριάσιο. Δεν θα παραχωρηθεί έκταση, αλλά το δικαίωμα χρήσης αυτής. Θα τηρηθεί κλειστή διαγωνιστική διαδικασία, όπου στην ’ φάση θα επέλθει και προεπιλογή για τη ’ φάση όσων εταιριών καλύπτουν τις τεχνικές και οικονομικές προϋποθέσεις. Υπογραμμίζεται ότι Εμπορευματικός Σταθμός καταλαμβάνει περίπου 1.400 στρέμματα. Αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο της Νότιας Ευρώπης και, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, θα αλλάξει το χάρτη και το οικονομικό κλίμα της χώρας, διότι:
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, Γιώργο Κακουλάκη, προκρίθηκε το μοντέλο ΣΔΙΤ, όπου ΟΣΕ θα συμμετέχει στην εταιρία ειδικού σκοπού που θα εκμεταλλευθεί το Θριάσιο. Δεν θα παραχωρηθεί έκταση, αλλά το δικαίωμα χρήσης αυτής. Θα τηρηθεί κλειστή διαγωνιστική διαδικασία, όπου στην ’ φάση θα επέλθει και προεπιλογή για τη ’ φάση όσων εταιριών καλύπτουν τις τεχνικές και οικονομικές προϋποθέσεις. Υπογραμμίζεται ότι Εμπορευματικός Σταθμός καταλαμβάνει περίπου 1.400 στρέμματα. Αποτελεί το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο της Νότιας Ευρώπης και, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, θα αλλάξει το χάρτη και το οικονομικό κλίμα της χώρας, διότι:
1
Ελλάδα θα γίνει μεγαλύτερος
διαμετακομιστικός κόμβος μεταξύ
Ασίας - Αφρικής και Ευρώπης. Τα
transit εμπορεύματα θα διακινούνται
άμεσα από το Ικόνιο στην ενδοχώρα
και περαιτέρω σε όλη την Ευρώπη. Με
την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης
στο βασικό δίκτυο (ήδη εντός 2018) και
σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης τέλη
2019, οι σιδηροδρομικές μεταφορές θα
είναι γρηγορότερες.
2
Αναμένεται αύξηση στο μερίδιο
των σιδηροδρομικών μεταφορών
από 1,2%, που είναι σήμερα, σε 2,1%.
Από αναλύσεις κόστους - οφέλους έχει
προκόψει ότι το 2025 θα διακινούνται
2,5 χιλιάδες τόνοι και το 2040 περίπου
3,5 χιλιάδες τόνοι.
3 Θα συρρικνωθεί κυκλοφοριακή
συμφόρηση, καθώς θα μειωθούν
και οι ρύποι, αφού, σύμφωνα με τον
Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος,
οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα
είναι 3,5 φορές χαμηλότερες ανά τονοχιλιόμετρο
από ό,τι στις οδικές
μεταφορές.
4
Θα λειτουργήσουν block trains
(σύνθεση αμαξοστοιχίας χωρίς
ενδιάμεσες αλλαγές), με αποτέλεσμα
μειωμένο χρόνο μεταφοράς, χαμηλό
κόστος για το φορτωτή και κατ’ επέκταση
για τον καταναλωτή.
5
Οι σιδηροδρομικές μεταφορές, στις
μεσαίες και τις μεγάλες αποστάσεις,
είναι οικονομικότερες από ό,τι οι
οδικές μεταφορές, ιδίως σε ό,τι αφορά
στερεά ορυκτά καύσιμα, πρώτες ύλες
και χημικά προϊόντα.
6
Αύξηση του ΑΕΠ και νέες θέσεις
εργασίας (υπολογίζονται περί τις
1.000 θέσεις σε πλήρη λειτουργία του
Κέντρου).
Τέλος, έχει ξεκινήσει διαγωνιστική
διαδικασία για το Εμπορευματικό
Κέντρο του Γκόνου (Θεσσαλονίκη), ενώ
το υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει τη
δημιουργία Εμπορευματικών Κέντρων
σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα,
Ηγουμενίτσα και Πάτρα.
Κεντρικό Δίκτυο
Στο κεντρικό δίκτυο του ΟΣΕ, κατά τον
κ. Κακουλάκη, τελειώνει ηλεκτροκίνηση
στο τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός, το
δυσκολότερο τμήμα με την εμβληματική
γέφυρα στην Εκκάρα και τούτο διότι
μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου θα επιτευχθεί
πλήρης ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Πειραιάς
- Αθήνα - Θεσσαλονίκη, σε διπλή
ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Όπως έχει
ανακοινωθεί, τέλη 2019 ολοκληρώνεται
σηματοδότηση/τηλεδιοίκηση στο βασικό
άξονα και θα μιλάμε για διάρκεια
ταξιδιού κάτω από 3,5 ώρες. Επίσης ολοκληρώνεται
γραμμή Πολύκαστρο - Ειδομένη
(σε επιδομή και ηλεκτροκίνηση
αρχές του 2019), ενώ συνεχίζονται εντός
χρονοδιαγράμματος τα έργα στη γραμμή
Πάτρα - Αθήνα. Λίαν προσφάτως ανακοινώθηκε
υπογειοποίηση της γραμμής
στα Σεπόλια, όπου θα αναβαθμιστούν οι
γειτονιές της Αθήνας στην περιοχή αυτή,
ενώ ανατάσσεται όλη σηματοδότηση
στον κόμβο της Θεσσαλονίκης ΤΧ1 μέχρι
την Ειδομένη (έργο της ΕΡΓΟΣΕ), συγχρηματοδοτούμενο
από το connective
group facilitie, προϋπολογισμού 40 εκατ.
ευρώ. Τέλος, προχωρά αναβάθμιση
του δικτύου σε Αθήνα - Τρεις Γέφυρες
- ΣΚΑ - Οινόη - Τιθορέα.
Σε καλό δρόμο
οι συνδέσεις με λιμάνια
και βιομηχανικές ζώνες
Εν τω μεταξύ, στο πλαίσιο της στρατηγικής
της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τα άλλα
λιμάνια και τις Βιομηχανικές ζώνες της
χώρας ήδη λειτουργούν:
α) σύνδεση με το λιμάνι Θεσσαλονίκης,
που ξεκινά από τον Εμπορικό Σταθμό
Θεσσαλονίκης και φθάνει στην 11" Πύλη
του Λιμένα. Έχει ξεκινήσει αναβάθμιση
υποδομής - επιδομής των πρώτων 7 χιλ.
προς Ειδομένη. Ακόμη προωθείται από το
ΥΜΕ σύνδεση με τον 6° προβλήτα,
β) Λειτουργεί νέα μονή σιδηροδρομική
γραμμή Εμπορευματικού θριασίου με
το λιμένα Ικονίου (17 χιλ. χωρίς καμία
ισόπεδη διάβαση και περιφραγμένη σε όλο
το μήκος) και έχει ολοκληρωθεί σύνδεση
με το λιμάνι Αλεξανδρούπολης (1,7 χιλ.)
και φάκελος είναι στη ΡΑΣ για έγκριση
λειτουργίας.
Την ίδια ώρα ετοιμάζεται σύνδεση:
1} Με το λιμένα Πατρών (με την
ολοκλήρωση της νέας σιδηροδρομικής
γραμμής).
2} Με τον εμπορικό λιμένα Καβάλας με την
υφιστάμενη σιδ. γραμμή Θεσσαλονίκης -
Αλεξανδρούπολης (έργο υπό μελέτη).
3) Του πορθμείου λιμένα Βόλου μέσω της
υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής
Λάρισας - Βόλου.
4) Με το λιμάνι Ηγουμενίτσας (με την
υλοποίηση του Δυτικού Άξονα Ηγουμενίτσα
- Ιωάννινα - Καλαμπάκα).
5) Με τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου.
Αναφορικά με τα έργα του ΟΣΕ στις
βιομηχανικές ζώνες, έχει ήδη ολοκληρωθεί
και λειτουργεί σιδηροδρομική σύνδεση
στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, ενώ τελειώνουν
οι μελέτες και εισέρχεται στη φάση
υλοποίησης σύνδεση με τη Motor
Oil και τις γύρω Βιομηχανίες στους Αγ. Θεοδώρους Κορίνθου.
Παράλληλα ΟΣΕ βρίσκεται στο στάδιο
μελετών (τοπογραφικά, περιβαλλοντικά
κ.λπ). για τη σύνδεσή του με τα ΕΛ.ΠΕ.,
ενώ σχεδιάζεται σύνδεση Βιομηχανικών
Περιοχών ΒΙ.ΠΕ. 1 και ΒΙ.ΠΕ. 2 Βόλου και
λιμένα Βόλου με τη σιδηροδρομική γραμμή
Λάρισας - Βόλου. Εδώ έχουν εκπονηθεί
τεχνικές μελέτες ’ φάσης και έχει εκδοθεί
Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών
Όρων. Υπολείπονται εκπόνηση
μελετών ’ φάσης, σύνταξη τευχών
δημοπράτησης, ανάθεση και κατασκευή
του έργου.
Ταυτόχρονα έχουν εκπονηθεί
προκαταρκτικές μελέτες και υπάρχει
προέγκριση χωροθέτησης για τη
Σύνδεση Βιομηχανικών Περιοχών
ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης. Υπολείπονται
εκπόνηση προμελετών και οριστικών
μελετών, σύνταξη τευχών δημοπράτησης,
ανάθεση και κατασκευή του έργου.
Για τη Σύνδεση των Βιομηχανικών
Περιοχών ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς έχει συνταχθεί
προκαταρκτική μελέτη χάραξης από
τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΣΕ και
υπολείπονται ολοκλήρωση μελετών 1ου
σταδίου (προμελέτες χάραξης, υδραυλικών,
γεωλογικών) και έκδοση περιβαλλοντικών
όρων, εκπόνηση οριστικών μελετών
που θα περιλαμβάνει τεχνικά, γεωτεχνικά,
οριστική μελέτη χάραξης, υδραυλικών,
οριστική γεωλογική μελέτη, καθώς και
Κτηματολόγιο, απαλλοτριώσεις, σύνταξη
τευχών δημοπράτησης, ανάθεση και
κατασκευή του έργου.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΗΣ