Το ιταλικό δημόσιο επεξεργάζεται πυρετωδώς ένα νέο σχέδιο διάσωσης της αεροπορικής εταιρείας Alitalia, με τη συμμετοχή του ιδίου, καθώς θα πρέπει να έχει βρει αγοραστή για την προβληματική εταιρεία έως τα τέλη Οκτωβρίου.
Η εταιρεία, που αποτελούσε ένα από τα ισχυρότερα σύμβολα της ανάκαμψης της Ιταλίας μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, βρίσκεται υπό καθεστώς στενής παρακολούθησης έπειτα από την απόρριψη πέρυσι από τους εργαζομένους του σχεδίου διάσωσής της. Σύμφωνα με πληροφορίες της οικονομικής εφημερίδας Il Sole 24 Ore, το σχέδιο που επεξεργάζεται η Ρώμη περιλαμβάνει τη διατήρηση μετοχικού μεριδίου 15% της Alitalia και ξεχωριστές επενδύσεις από άλλες κρατικές εταιρείες, όπως τους κρατικούς σιδηροδρόμους και την κρατική επενδυτική τράπεζα. Τα χρονικά περιθώρια έχουν μάλλον εξαντληθεί προ πολλού για την Alitalia και πλέον η Ρώμη καλείται να βρει άμεσα λύσεις. Στα τέλη Οκτωβρίου λήγει η προθεσμία για την ανεύρεση επενδυτή για την Alitalia, ενώ στις 15 Δεκεμβρίου η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να αποπληρώσει δάνειο ύψους 900 εκατ. ευρώ που είχε πάρει πέρυσι από την ιταλική κυβέρνηση. Σύμφωνα με την Il Sole 24 Ore, το ιταλικό δημόσιο εξετάζει το ενδεχόμενο να επενδύσει μέρος από τα χρήματα που θα λάβει για την αποπληρωμή του δανείου, ώστε να διατηρήσει μερίδιο 14% με 15% στην Alitalia. Εναλλακτικά θα μπορούσε να μετατρέψει τμήμα του δανείου σε μετοχές.
Οσον αφορά την αποπληρωμή του δανείου ύψους 900 εκατ. ευρώ, ανώνυμη πηγή δήλωσε το Σάββατο ότι η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο παράτασης του δανείου κατά έξι μήνες. Στο πλαίσιο του νέου σχεδίου διάσωσης της Alitalia, η ιταλική κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων Ferrovie dello Stato Italiane (FS), η οποία έχει εξαγοράσει και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα παραχωρήσει ορισμένα περιουσιακά της στοιχεία στην Alitalia, με αντάλλαγμα απόκτηση μετοχικού μεριδίου. Τον Σεπτέμβριο ο Τζανφράνκο Μπατίστι, διευθύνων σύμβουλος της FS, είχε δηλώσει ότι η Alitalia συνιστά ενδεχομένως ευκαιρία για τους κρατικούς σιδηροδρόμους, διότι θα επιτρέψει την ανάπτυξη συνεργειών τόσο στην τιμολόγηση των εισιτηρίων όσο και στις διαδρομές. Το πιο δύσκολο μέρος του νέου σχεδίου διάσωσης ενδεχομένως να είναι η εύρεση ξένου επενδυτή (πιθανότατα και ανταγωνιστή της Alitalia) που να θέλει να επενδύσει στην εταιρεία αναλαμβάνοντας μερίδιο της τάξης του 20% με 30%, σύμφωνα με την Il Sole 24 Ore.
H Ρώμη βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με ξένες αεροπορικές εταιρείες για το θέμα της Alitalia από πέρυσι. Η βρετανική εταιρεία χαμηλού κόστους EasyJet, ο γερμανικός εθνικός αερομεταφορέας Lufthansa και η ουγγρική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους (με βασικό επενδυτή το αμερικανικό ιδιωτικό επενδυτικό κεφάλαιο Indigo Partners) Wizz Air έχουν φέτος εκφράσει ενδιαφέρον για τον ιταλικό αερομεταφορέα. Επιπλέον, η ιταλική κυβέρνηση ζήτησε τον Σεπτέμβριο από το κινεζικό επενδυτικό ταμείο του Νέου Δρόμου του Μεταξιού και από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες Air China και China Eastern Airlines να εξαγοράσουν μετοχικό μερίδιο της Alitalia ύψους μέχρι και 49%. Η κινεζική πλευρά δεν έχει καταθέσει κάποια δεσμευτική πρόταση. Εκπρόσωπος Τύπου της Alitalia αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες, ενώ ο ομόλογός του από το ιταλικό υπουργείο Μεταφορών απάντησε ότι είναι πρόωρο να συζητηθούν λεπτομέρειες των κυβερνητικών σχεδίων για την Alitalia. Είναι πιθανόν να γίνουν γνωστά περισσότερα στοιχεία την ερχόμενη εβδομάδα.
kathimerini.gr