Οι ημερομηνίες - κλειδιά για την ολοκλήρωση του έργου
Ενα όνειρο για τους Θεσσαλονικείς γίνεται πραγματικότητα.
Το Νοέμβριο του 2020 θα δοθούν προς χρήση οι εννέα σταθμοί της κύριας γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, από Συντριβάνι έως Νέα Ελβετία που θα εξυπηρετούν περίπου 150.000 άτομα την ημέρα βελτιώνοντας δραστικά το επίπεδο ζωής στην πόλη.
Το 2021 θα παραδοθεί στο κοινό και η επέκταση προς Καλαμαριά με πέντε σταθμούς. Το έργο πέρασε από χίλια κύματα αλλά πλέον όλα δείχνουν ότι έχει μπει για τα καλά στις «ράγες». Η σύμβαση κατασκευής υπεγράφη το 2006 αλλά το 2014 η κοινοπραξία της ΑΕΓΕΚ με τους ιταλούς συνεταίρους της δήλωσε αδυναμία να συνεχίσει το έργο και για δύο χρόνια τα εργοτάξια ήταν «νεκρά». Μέχρι τότε είχε κατασκευαστεί περίπου το 35% του έργου. Από 1/1/2016 το μετρό επανεκκίνησε με ανάδοχο την κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ του ομίλου Ελλάκτωρ και σήμερα έχει υλοποιηθεί το 65% του έργου. Η κοινοτική χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και καλύπτει το 80% του προϋπολογισμού ύψους 1,4 δισ ευρώ (1 δισ για την κύρια γραμμή και 400 εκατ για την επέκταση προς Καλαμαριά).
Το 2021 θα παραδοθεί στο κοινό και η επέκταση προς Καλαμαριά με πέντε σταθμούς. Το έργο πέρασε από χίλια κύματα αλλά πλέον όλα δείχνουν ότι έχει μπει για τα καλά στις «ράγες». Η σύμβαση κατασκευής υπεγράφη το 2006 αλλά το 2014 η κοινοπραξία της ΑΕΓΕΚ με τους ιταλούς συνεταίρους της δήλωσε αδυναμία να συνεχίσει το έργο και για δύο χρόνια τα εργοτάξια ήταν «νεκρά». Μέχρι τότε είχε κατασκευαστεί περίπου το 35% του έργου. Από 1/1/2016 το μετρό επανεκκίνησε με ανάδοχο την κατασκευαστική ΑΚΤΩΡ του ομίλου Ελλάκτωρ και σήμερα έχει υλοποιηθεί το 65% του έργου. Η κοινοτική χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και καλύπτει το 80% του προϋπολογισμού ύψους 1,4 δισ ευρώ (1 δισ για την κύρια γραμμή και 400 εκατ για την επέκταση προς Καλαμαριά).
Η ΑΚΤΩΡ άνοιξε χθες τις πύλες του αμαξοστασίου στην Πυλαία για τους δημοσιογράφους. Πρόκειται για την «καρδιά» του μετρό αφού εκεί θα αποσύρονται οι 18 συρμοί που θα έχει το έργο στην πλήρη ανάπτυξή του, εκεί θα γίνεται η συντήρηση αλλά έκει θα στεγάζεται και το master control. Το αμαξοστάσιο καλύπτει 50.000 τ.μ. και η δομημένη επιφάνεια ανέρχεται σε 90.000 τ.μέτρα. Μόνο στο αμαξοστάσιο θα απασχολούνται από την Αττικό Μετρό 580 εργαζόμενοι. Ηδη, οι ράγες είναι σχεδόν έτοιμες στο αμαξοστάσιο και σύμφωνα με τα στελέχη της ΑΚΤΩΡ στο τέλος του 2018 θα εισέλθει προς στάθμευση ο πρώτος συρμός (θα έρθει με πλοίο στο λιμάνι και θα μεταφερθεί με πλατφόρμες στο αμαξοστάσιο). Η ηλεκτροδότηση θα γίνει το Μάρτιο του 2019 και τότε θα αρχίσουν οι δοκιμές. Τον Ιούνιο του 2019 θα αρχίσουν οι δοκιμές στις ράγες των σταθμών. Στόχος όπως προαναφέρθηκε είναι το Νοέμβριο του 2020 να δοθούν οι πρώτοι εννέα σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης (Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδη, Φλέμινγκ, Ανάληψη, Πατρικίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία) και το 2021 η επέκταση προς Καλαμαριά με τους πέντε σταθμούς της (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη. Μίκρα).
Οι σταθμοί στην κύρια γραμμή είναι σχεδόν έτοιμοι, ενώ στην επέκταση προς Καλαμαριά έχει ολοκληρωθει το 80% των έργων πολιτικού μηχανικού. Θα υπάρξει και επέκταση της κύριας γραμμής με τέεσσερις σταθμούς (Αγία Σοφία, Βενιζέλου, Δημοκρατία, Σιδηροδρομικός Σταθμός). Σήμερα στα εργοτάξια απασχολούνται 1.200 εργαζόμενοι, ενώ ο κύριος όγκος υλικών (αλουμίνια, μάρμαρα κ.α) προμηθεύεται από ελληνικές εταιρείες.
Συντάκτης: Κώτσης Βασίλης
Πηγή: tovima.gr