NEA YOΡΚΗ. Αρχής γενομένης από την επόμενη χρονιά οι επιβάτες του μετρό και των λεωφορείων της Νέας Υόρκης θα μπορούν να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα ή συγκεκριμένα είδη πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών προκειμένου να πληρώνουν για την επιβίβασή τους.
Αυτό ανακοίνωσε χθες η Μητροπολιτική Αρχή Μεταφορών (ΜΤΑ), σε μια προσπάθεια να τεθεί το μετρό της πόλης και η εξυπηρέτησή του προς το επιβατικό κοινό σε μια νέα εποχή.
Μια επιτροπή της MΤΑ ενέκρινε σύμβαση ύψους 573 εκατομμυρίων δολαρίων για ένα νέο σύστημα πληρωμής εισιτηρίων σαν και αυτό που χρησιμοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στο μετρό του Λονδίνου. Νέοι ηλεκτρονικοί αναγνώστες θα εγκατασταθούν σε 500 τουρνικέ του μετρό και σε 600 λεωφορεία στη Νέα Υόρκη από τα τέλη του επόμενου έτους. Η εγκατάσταση είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2020.
«Είναι το επόμενο βήμα να μας φέρει στον 21ο αιώνα, το οποίο πρέπει να κάνουμε» δήλωσε ο Τζο Λότα, πρόεδρος της ΜΤΑ.
Η κίνηση αυτή σίγουρα θα αλλάξει τις συνήθειες των αναβατών. Δεν θα πρέπει πλέον να υπομένουν τις μεγάλες ουρές στις μηχανές διανομής καρτών σε σταθμούς του μετρό, αν και θα εξακολουθούν να υπάρχουν μηχανές για άτομα που δεν έχουν κινητά τηλέφωνα ή πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες.
Επίσης, οι επιβάτες δεν θα είναι υποχρεωμένοι να ξαναγεμίζουν τις κάρτες εισιτηρίων εβδομάδα με την εβδομάδα ή μήνα με το μήνα. Οι επιβάτες θα μπορούν να ελέγχουν on line τον λογαριασμό τους και να τον «γεμίζουν» εύκολα.
Η προσπάθεια για τον εκσυγχρονισμό του τρόπου πληρωμής των εισιτηρίων έρχεται κατά τη διάρκεια ενός καταστροφικού έτους για το σύστημα του μετρό, με καθυστερήσεις σε κάθε γραμμή και δυσλειτουργίες σε ώρες αιχμής που έχουν στραγγαλίσει το σύστημα. Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι στα μέσα Ιουνίου ένα τρένο εκτροχιάστηκε στο Μανχάταν με αποτέλεσμα να τραυματιστούν δεκάδες επιβάτες. Το ατύχημα είχε σταθεί η αφορμή να εκφραστεί ανησυχία για το κατά πόσο ο υπόγειος σιδηρόδρομος ήταν ακόμη ασφαλής. Η υπηρεσία επιδεινώθηκε τόσο πολύ που ο κυβερνήτης Αντριου Μ. Κουόμο (Andrew M. Cuomo) κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης τον ίδιο μήνα.
Οι υπεύθυνοι θεωρούν ότι το νέο σύστημα πληρωμών θα συμβάλει ώστε να μπαίνουν στους σταθμούς του μετρό και στα λεωφορεία οι επιβάτες πιο γρήγορα, αν και αυτό θα μπορούσε να φέρει περισσότερους επιβάτες σε ένα σύστημα που ήδη δυσκολεύεται να μεταφέρει καθημερινά τα εκατομμύρια των επιβατών του.
Το νέο σύστημα θα αντικαταστήσει τις μετροκάρτες, αλλά οι μετροκάρτες δεν θα καταργηθούν μέχρι το 2023 – 30 χρόνια αφότου αντικατέστησαν τα tokens για το μετρό και τα λεωφορεία.
Μέχρι το 2023, οι επιβάτες θα μπορούν να πληρώνουν τα εισιτήριά τους με τον νέο τρόπο ή με τις μετροκάρτες. Το νέο σύστημα θα χρησιμοποιείται επίσης και για τις μετακινήσεις του Long Island Rail Road και του Metro North, που επίσης ανήκουν στην ΜΤΑ.
Το σύστημα θα λειτουργεί μέσω εφαρμογών όπως το Apple Pay, το Android Pay και το Samsung Pay, καθώς και με τις «ανέπαφες κάρτες» που είναι πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες με ενσωματωμένες μάρκες που βασίζονται σε ασύρματη τεχνολογία NFC.
«Η νέα γενιά, εκείνοι που είναι πιο επιρρεπείς στη νέα τεχνολογία, θα είναι οι μεγαλύτεροι χρήστες μας στα αρχικά στάδια» δήλωσε ο κ. Λότα. Πρόσθεσε ότι οι εκδότες των καρτών «θα θελήσουν να αποτελέσουν μέρος αυτού» όταν συνειδητοποιήσουν ότι 5,8 με 6 εκατομμύρια ανθρώπων στη Νέα Υόρκη μπαίνουν καθημερινά στο μετρό.
Ο κ. Λότα είπε ότι ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι οι αναγνώστες των καρτών θα μπορούν να εγκατασταθούν κοντά στις πίσω πόρτες των λεωφορείων, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορεί να γίνει η επιβίβαση από όλες τις πόρτες. Κάτι τέτοιο θα δίνει τη δυνατότητα στα λεωφορεία να επιβιβάζουν τους επιβάτες στις στάσεις πιο γρήγορα και έτσι να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στα δρομολόγια.
Η ΜΤΑ μισθώνει την ίδια εταιρεία που σχεδίασε το σύστημα στο Λονδίνο, η οποία είναι η ίδια που δημιούργησε τις μετροκάρτες πριν από μια γενιά. Στο Λονδίνο, η κάρτα που χρησιμοποιούν οι αναβάτες ονομάζεται Oyster. Στη Νέα Υόρκη το όνομα δεν έχει ακόμη καθοριστεί.
Η αντίδραση από την πλευρά των εκπροσώπων των επιβατών ήταν σε γενικές γραμμές θετική.
«Η μετάβαση σε ένα σύγχρονο σύστημα ναύλων είναι μια ευκολία για τους επιβάτες», δήλωσε ο John Raskin, εκτελεστικός διευθυντής της Riders Alliance. «Τους επιτρέπει να επωφεληθούν από τις εξαιρετικές καινοτομίες που αναλαμβάνει ο ιδιωτικός τομέας αυτές τις μέρες».