Η «ΡΑΙΧΣΜΠΡΙΟΥΚΕ» ΕΠΕΣΕ ΤΗΝ 1Η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΤΟΥ 1976
Σαράντα χρόνια συμπληρώνονται τα ξημερώματα της ερχόμενης Δευτέρας, 1 η Αυγούστου, από την κατάρρευση της σημαντικότερης γέφυρας του Δούναβη – του μεγαλύτερου ποταμού της Ευρώπης που διασχίζει δέκα χώρες της σε μήκος σχεδόν 2.900 χιλιομέτρων – η οποία συνέδεε το κέντρο και τις γύρω συνοικίες της παλιάς Βιέννης με τις νέες συνοικίες της, συγκεκριμένα με τον 22ο τομέα στα βορειανατολικά της.
Η «Ράιχσμπριουκε», η γέφυρα που είχε αντέξει τόσους πολέμους, σαρώθηκε σε όλο το μήκος της από τα νερά του Δούναβη στις 4.46 τοπική ώρα της 1ης Αυγούστου του 1976, παρασύροντας μαζί της μικρό φορτηγό αυτοκίνητο και τον οδηγό του στον υγρό τάφο, ενώ από θαύμα σώθηκε ο οδηγός ενός αστικού λεωφορείου, το οποίο έμεινε επάνω στα συντρίμμια της γέφυρας, με την χαρακτηριστική εκείνη φωτογραφία να κάνει τότε τον γύρο του κόσμου.
Το αστικό λεωφορείο είχε κατόπιν επιδιορθωθεί και βρισκόταν κανονικά και πάλι σε λειτουργία μέχρι το 1989 οπότε αποσύρθηκε και αποτελεί από τότε ένα από τα «ιστορικά» εκθέματα στο «Μουσείο των τραμ» της αυστριακής πρωτεύουσας.
Όπως τονίζουν σήμερα οι ειδικοί, από την κατάρρευση της «Ράιχσμπριουκε» στη Βιέννη, είχαν εξαχθεί πολλά διδάγματα σε διεθνές επίπεδο, σε σχέση με την ασφάλεια των γεφυρών.
Για την πόλη της Βιέννης, εκείνη η καταστροφή της σημαντικότερης γέφυρας του Δούναβη, σήμανε από τότε, τακτικούς και επίπονους ελέγχους όλων των γεφυρών, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια γίνονται πλέον μόνον με ηλεκτρονικές μεθόδους που καταγράφουν από διακυμάνσεις της θερμοκρασίας μέχρι τις πλέον ελάχιστες παραμορφώσεις.
Στη θέση της «Ράιχσμπριουκε», που κατέρρευσε πριν 40 χρόνια, κατασκευάστηκε στα τέσσερα χρόνια που ακολούθησαν, μια νέα, υπερσύγχρονη γέφυρα, συνολικού μήκους 1.255 μέτρων για την οποία χρησιμοποιήθηκαν 50.000 κυβικά μέτρα μπετόν και 5.500 τόννοι χάλυβα.
Η νέα γέφυρα δόθηκε πανηγυρικά στην κυκλοφορία με τα εγκαίνια της στις 8 Νοεμβρίου του 1980, στα οποία παραβρέθηκαν πάνω από 10.000 Βιεννέζοι.
Σήμερα, η νέα αυτή γέφυρα – της οποίας η μία άκρη καταλήγει μπροστά στις κτιριακές εγκαταστάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, στην τρίτη του έδρα στην αυστριακή πρωτεύουσα – εξυπηρετεί καθημερινά 50.000 αυτοκίνητα αλλά και δεκάδες χιλιάδες επιβάτες της πρώτης γραμμής του μετρό της Βιέννης, το οποίο κινείται σε έναν από τους δύο «ορόφους» που περιλαμβάνει η νέα «Ράιχσμπριουκε».
Ένα σημαντικό «τεστ» για τη συμπεριφορά της νέας γέφυρας, αποτέλεσε ο Διεθνής Μαραθώνιος Βιέννης στις 16 Μαίου του 2004, όταν πάνω από 20.000 Μαραθωνοδρόμοι πέρασαν από τη γέφυρα η οποία δεν επηρεάστηκε στο παραμικρό από τις ταλαντώσεις που καταγράφτηκαν και που, όπως διαπιστώθηκε κατόπιν, ήταν μικρότερες από εκείνες που προκαλούν οι συρμοί του μετρό.
Η αιτία για την έρευνα αυτή, βρίσκεται στο γεγονός πως για τον ίδιο λόγο είχε καταστεί αναγκαίο το κλείσιμο της φημισμένης Γέφυρας της Χιλιετηρίδας του Λονδίνου, στην οποία είχαν διαπιστωθεί ανεξέλεγκτες ταλαντώσεις από τη χρησιμοποίησή της συγχρόνως από πολλούς πεζούς.
Η ημέρα κατάρρευσης της «Ράιχσμπριουκε» θεωρείται στην Αυστρία ως η «μαύρη Κυριακή», μια και το ίδιο απόγευμα της 1ης Αυγούστου 1976, ο Αυστριακός πρωταθλητής των αγώνων αυτοκινήτου «Φόρμουλα 1», Νίκι Λάουντα, είχε τραυματιστεί βαριά στο Γκραν Πρι της Γερμανίας και είχε κινδυνέψει η ζωή του.
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ,eleftherostypos.gr