Στο προσκήνιο ξανά ο διαγωνισμός.
Στις ράγες μοιάζει να μπαίνει η δημιουργία αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών και logistics, όπως δείχνει το ζωηρό ενδιαφέρον ξένων παικτών για Θριάσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ξεκλείδωσε μετά το ντιλ της COSCO με τον ΟΛΠ.
Δεν είναι τυχαίο πως οι εταιρείες που παρέλαβαν χθες, τελευταία ημέρα προθεσμίας, τα τεύχη του διαγωνισμού για τη δημιουργία ενός από τα μεγαλύτερα εμπορευματικά κέντρα στη ΝΑ Ευρώπη, του Θριάσιου Πεδίου, έκτασης 588 στρεμμάτων, έφτασαν τις 33. Ανάμεσά τους, η COSCO, η Lamda Development, η Grivalia Properties (συμφερόντων Fairfax του Πρεμ Γουάτσα), η Εθνική Πανγαία, η METKA, ο ΑΚΤΩΡ, ο όμιλος Κοπελούζου, ο ΟΛΠ, η Goldair Cargo, η Ernst & Young κ.ά.
Η δρομολογούμενη αύξηση αφίξεων κοντέινερ στον Πειραιά καθιστά απαραίτητο αφενός ένα χώρο logistics μεγέθους Θριασίου, αφετέρου την ύπαρξη ενός ισχυρού μεταφορέα των εμπορευμάτων αυτών προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη. Εδώ κουμπώνει η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία δεδηλωμένο ενδιαφέρον στο ΤΑΙΠΕΔ υπάρχει από την αμερικανική Watco Companies, ενώ στην κούρσα θεωρείται σίγουρο πως θα μπουν και κινεζικοί όμιλοι με καταληκτική ημερομηνία την 26η Απριλίου για την υποβολή προσφορών. Διόλου τυχαίο, έναν μόλις μήνα μετά, στις 31 Μαΐου, εκπνέει και η προθεσμία για τον διαγωνισμό του Θριασίου.
Το διακύβευμα για τη κυβέρνηση, εφόσον δεν ιδιωτικοποιηθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είναι διπλό. Αφενός θα πρέπει να επιστρέψει παράνομες κρατικές ενισχύσεις 750 εκατ. ευρώ, τα οποία επειδή δεν διαθέτει μάλλον θα έρθει αντιμέτωπη με το λουκέτο. Αφετέρου, αν δεν μπει στο μετοχικό της κεφάλαιο ένας ισχυρός επενδυτής, η εταιρεία θα μείνει εκτός παιχνιδιού και θα αναλάβει άλλος τον ρόλο μεταφοράς των ασιατικών προϊόντων στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Πόσω μάλλον όταν από φέτος η σιδηροδρομική αγορά έχει απελευθερωθεί και ήδη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απέκτησε τον πρώτο ιδιώτη ανταγωνιστή, μια ελληνοαυστριακή κοινοπραξία.
Αλλά και στην περίπτωση του Θριασίου υπάρχουν κίνδυνοι. Αφενός, αν δεν ευοδωθεί κι αυτός ο διαγωνισμός - τρίτος την τελευταία δεκαετία - θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα αξιώσει επιστροφή ποσού άνω των 100 εκατ. ευρώ με τα οποία χρηματοδότησε το έργο των γραμμών και των αποθηκών.
Αφετέρου, εκφράζονται ανησυχίες κατά πόσον η COSCO θα επαναλάβει ένα παλαιότερο αίτημα, δηλαδή μαζί με τα 588 στρέμματα να παραχωρηθούν και δύο γειτονικές στεγασμένες αποθήκες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 120 στρεμμάτων. Αυτός είναι και ο λόγος που η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ (διενεργεί τον διαγωνισμό) ζήτησε, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΤΑΙΠΕΔ, να εξαιρεθούν τα δύο αυτά οικόπεδα προκειμένου να ενσωματωθούν στην παραχωρούμενη έκταση του Θριασίου.
Ποιοι εκδήλωσαν ενδιαφέρον
Μεταξύ των εταιριών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον είναι οι COSCO, Lamda Development, Εθνική Πανγαία, ΑΚΤΩΡ, Grivalia Properties, ΜΕΤΚΑ, Ομιλος Κοπελούζου, ΟΛΠ, Goldair Cargo, Redeplan, FDL Group, Sarmed, Diakinisis, Ernst & Young, ΠΑΕΓΑΕ, Kuehne + Nagel, Τοξότης, MedLog, Ορφεύς Βεϊνόγλου, ΑΣΠΡΟΚΑΤ, SPI Logistics, INTRAKAT
Συντάκτης: Γιώργος Φιντικάκης
Πηγή: in.gr