ΣΤΟΝ «ΑΕΡΑ» ΤΟ MEGA DEAL ΜΕ ΤΗΝ COSCO
Σημαντικό πλήγμα για τα οικονομικά αλλά και την αξιοπιστία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί η διακοπή των εμπορευματικών δρομολογίων από την Ελλάδα προς την Τσεχία, καθώς αναγκάζεται να αθετεί τις συμφωνίες που έχει υπογράψει με διεθνείς κολοσσούς αλλά και ελληνικές επιχειρήσεις για τη μεταφορά προϊόντων. Οι αντιδράσεις πληθαίνουν καθημερινά καθώς οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται με σημαντικά έξοδα και τα προϊόντα παραμένουν «εγκλωβισμένα» στα σύνορα ή επαναδρομολογούνταν, με τεράστιο κόστος, μέσω Βουλγαρίας.
Η κατάσταση αυτή, έχει ως αποτέλεσμα να εκφράζεται δυσαρέσκεια από μεγάλους πελάτες της Cosco, τη HP και τη Sony, των οποίων εμπορεύματα μένουν μπλοκαρισμένα αναγκαστικά στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να μην επιβαρυνθεί παραπάνω το δίκτυο, ενώ από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε μεταφορτώνονται εμπορεύματα συμβατικά, transit, πλην κάποιων containers που διακινούνται μέσω Βουλγαρίας και Σερβίας.
Ωστόσο σύμφωνα με τη διοίκηση του ΣΕΒΕ, η διαδρομή μέσω Βουλγαρίας που επιλέγεται τις τελευταίες ημέρες είναι «κατά τουλάχιστον 20% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και τήρησης των προθεσμιών, με επιπτώσεις και στους εξαγωγείς και στην πολλαπλώς πληγείσα αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της στους συνεργάτες του εξωτερικού».
Πολλά φορτία έχουν επίσης επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια επαναδρομολογήθηκαν μέσω φορτηγών εκτινάσσοντας το κόστος. «Η διαδρομή μέσω Βουλγαρίας, πέρα από τα επιπλέον χιλιόμετρα που σημαίνουν επιπλέον πετρέλαια, προσθέτει άλλη μία χώρα στη διαδρομή, τη Βουλγαρία, όπου πρέπει να πληρωθούν τέλη και αμοιβή μηχανοδηγού», τονίζουν μιλώντας στην «ΗτΣ» στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η εταιρεία, που δρομολογεί 24 συρμούς της COSCO μηνιαίως από το Θριάσιο ως την Ουγγαρία, έχει ήδη ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων την απελευθέρωση της γραμμής.
Το αυξημένο κόστος
Τα πρώτα τρένα που δεν μπόρεσαν να περάσουν από Ειδομένη, αναγκάστηκαν να γυρίσουν πίσω στη Θεσσαλονίκη και στη συνέχεια τα φορτία να περάσουν μέσω Προμαχώνα, γράφοντας καθυστερήσεις ως και δύο ημερών και επιπλέον κόστος 5.000-10.000 ευρώ τον συρμό.
Εκτός από τα τρένα που εγκλωβίστηκαν από την ελληνική πλευρά της μεθορίου, υπήρχαν και κενά τρένα, στη FYROM, που έπρεπε να επιστρέψουν στην Ελλάδα και τα οποία ήρθαν μέσω Σερβίας και Βουλγαρίας. Αποτέλεσμα είναι σε όλο το δίκτυο από Πειραιά, Θριάσιο, μέχρι Θεσσαλονίκη και τις μεθοριακές διελεύσεις, να βρίσκονται βαγόνια με αποθηκευμένα εμπορεύματα.
Οι βιομήχανοι ζητούν λύση
Πάνω από 90 φορτία εξαγωγής προϊόντων και 33 φορτία εισαγωγής πρώτων υλών παρέμεναν την Πέμπτη το πρωί εγκλωβισμένα στα σύνορα, σύμφωνα με τη διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), επικαλούμενη στοιχεία που έχει συγκεντρώσει από κοινού με τους διαμεταφορείς.
Σε επιστολή της προς τον υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και τον αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νικόλαο Τόσκα, η διοίκηση του ΣΕΒΕ ζητά την εξεύρεση άμεσης λύσης και την απελευθέρωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά προϊόντων προς και από το εξωτερικό.
Στην επιστολή του, ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι οι εταιρείες που βλέπουν τα προϊόντα τους να χάνουν τις ημερομηνίες παράδοσης στις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, δεν έχουν άλλη επιλογή από την επιστροφή των φορτίων τους στη Θεσσαλονίκη και την επαναδρομολόγηση μέσω Βουλγαρίας, μια διαδρομή που είναι κατά τουλάχιστον 20% ακριβότερη, ενώ δημιουργεί καθυστερήσεις στους χρόνους παράδοσης και τήρησης των προθεσμιών, με επιπτώσεις και στους εξαγωγείς και στην πολλαπλώς πληγείσα αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της στους συνεργάτες του εξωτερικού. «Είναι αδιανόητο», καταλήγει η επιστολή του ΣΕΒΕ, «σε μια χώρα που πασχίζει να βγει από την κρίση, οι ελάχιστες ελληνικές παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις να καλούνται να επωμισθούν ένα ακόμα επιπλέον κόστος», αυτό των αυξημένων δαπανών για μεταφορές.
Ετοιμάζεται εναλλακτική διαδρομή
Την περασμένη Τρίτη υπεγράφη συμφωνία μεταξύ της Κίνας και των κυβερνήσεων της Σερβίας και της Ουγγαρίας για την ανακατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Βελιγραδίου - Βουδαπέστης.
Η συμφωνία για το σιδηροδρομικό τμήμα Βελιγράδι - Βουδαπέστη, που υπεγράφη στο περιθώριο της συνόδου μεταξύ της Κίνας και των κρατών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης στο Suzhou, προβλέπει, πως τα έργα θα έχουν ξεκινήσει προς το τέλος του 2015 και θα ολοκληρωθούν εντός διετίας. Τότε εκτιμάται πως η απόσταση ανάμεσα στις δύο πρωτεύουσες θα διανύεται από τους συρμούς στον μισό χρόνο σε σχέση με σήμερα.
Επίσης σχεδιάζεται από το Πεκίνο ειδικό ταμείο, ύψους τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων, που θα επενδύει σε έργα υποδομών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Σημειώνεται ότι η Κίνα θα επενδύσει περισσότερα από ένα τρισεκατομμύριο δολάρια διεθνώς κατά την επόμενη πενταετία, ενώ θα εισάγει πρώτες ύλες αξίας άνω των 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Καμπανάκι κινδύνου και από τους διαμεταφορείς
Το κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις από το κλείσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής κρούουν στην ελληνική κυβέρνηση και οι διαμεταφορείς. Με επείγουσα επιστολή του προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρ. Σπίρτζη ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς & Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L) ζητά την άμεση αποκατάσταση της κυκλοφορίας σημειώνοντας ότι, οι εταιρείες του κλάδου έχουν υπογράψει εμπορικά συμβόλαια, στα οποία περιλαμβάνονται αυστηροί όροι και ρήτρες για τον χρόνο των δρομολογίων, παραλαβών, αφίξεων κ.λπ. και σε περίπτωση μη τήρησης αυτών, τίθεται θέμα αξιοπιστίας όχι μόνο των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά και αρνητικών σχολίων για την δυνατότητα εύρυθμης λειτουργίας των σχετικών αρχών που οφείλουν να υποστηρίζουν τις όποιες προσπάθειες ανάκαμψης της χώρας.
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη σιδηροδρομική μεταφορά, επισημαίνεται από τον ΣΥΝΔΔΕ&L, αφενός δίνουν ανάσα πνοής στην οικονομία της χώρας, αφετέρου αποτελούν πόλο έλξης επιπλέον μεταφορικού έργου, αφού οι αντισυμβαλλόμενοι είναι διεθνείς επιχειρήσεις με προοπτικές σοβαρών οικονομικών επενδύσεων στην Ελλάδα.
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr