Χωρίς τον ξενοδόχο, δηλαδή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, λογάριαζαν οι δύο τελευταίες κυβερνήσεις οι οποίες προγραμμάτιζαν έργα χωρίς να έχουν εξασφαλίσει κονδύλια. Τώρα στην αγορά κατασκευών περιμένουν τη διαπραγμάτευση για το νέο ΕΣΠΑ.
Αγνωστη είναι πλέον η ημερομηνία δημοπράτησης σειράς διαγωνισμών οι οποίοι είχαν προγραμματιστεί για το τελευταίο τετράμηνο του έτους καθώς καθυστερεί η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την τύχη έργων του υφιστάμενου ΕΣΠΑ και τις εντάξεις του νέου ΕΣΠΑ 20014 – 2020.
Βέβαια, οι περισσότεροι από τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς (Πάτρα – Πύργος, νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, εμπορευματικό κέντρο ΟΣΕ στο Θριάσιο, κλπ) είχαν προγραμματιστεί από την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, χωρίς να έχουν βρεθεί τα κονδύλια ή να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες!
Όμως και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε εξαγγείλει π.χ. την προκήρυξη του πρώτου τμήματος του άξονα Πάτρα – Πύργος, συνολικού προϋπολογισμού 440 εκατ. ευρώ. Είχε, επίσης, αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο προκήρυξης του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο στο Καστέλι μέσα στο φθινόπωρο, όπως επίσης και για το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο (σχεδόν δύο δεκαετίες επιχειρείται η αξιοποίηση του ακινήτου του ΟΣΕ στην περιοχή).
Στο υπουργείο Υποδομών υποστηρίζουν πως είναι αδύνατος ο προγραμματισμός, εάν δεν ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τους οδικούς άξονες (αν θα δοθεί παράταση του υφιστάμενου ΕΣΠΑ ή θα μεταφερθούν στο επόμενο), για το μετρό Θεσσαλονίκης (θα χρηματοδοτηθεί αν υπάρξει συμφωνία με τον ανάδοχο για κόστος και χρονοδιάγραμμα) και σειράς άλλων έργων. Στο υπουργείο Υποδομών πιέζουν ώστε να υπάρξει παράταση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης (το υφιστάμενο ΕΣΠΑ τελειώνει στις 31 Δεκεμβρίου) ώστε να μη μεταφερθούν στο επόμενο ΕΣΠΑ έργα όπως οι οδικοί άξονες, τμήματα του σιδηροδρόμου και το μετρό Θεσσαλονίκης). Αν επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία τότε απελευθερώνονται κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ και μπορεί να γίνει προγραμματισμός για τους νέους διαγωνισμούς, αλλά μέχρι στιγμής η Κομισιόν δεν έχει απαντήσει θετικά.
Οι ίδιοι επισημαίνουν πως καλούνται να απολογηθούν για εξαγγελίες οι οποίες είχε γίνει όπως – όπως από την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ με αποκορύφωμα την περίφημη γραμμή 4 του μετρό Αθηνών. Ο πρώην υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης είχε ανακοινώσει πως το έργο θα έχει δημοπρατηθεί από τον περασμένο Δεκέμβριο. Ένα χρόνο μετά, όχι μόνο δεν υπάρχουν πλήρεις μελέτες, αλλά δεν υπάρχουν κεφάλαια για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Αλσος Βεϊκου – Ευαγγελισμός). Μέχρι και την υλοποίηση του έργου με ιδιωτικά κεφάλαια φέρονται να εξετάζουν στην κυβέρνηση καθώς πόροι από το επόμενο ΕΣΠΑ δεν περισσεύουν.
Αλλά και για το τμήμα Πάτρα – Πύργος η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε ανακοινώσει ως ημερομηνία δημοπράτησης τις 20 Ιανουαρίου 2015. Στη συνέχεια, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αποφάσισε να προχωρήσει στον τεμαχισμό του έργου σε 7 – 8 τμήματα, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει προχωρήσει ο διαγωνισμός αφού δεν υπάρχουν κεφάλαια. Το έργο προορίζεται για το επόμενο ΕΣΠΑ.
Οσο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι (η δημοπράτηση του οποίου είχε εξαγγελθεί τουλάχιστον πέντε φορές επί κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ), η νέα ηγεσία του υπουργείου προχώρησε σε αλλαγές στο τεύχος δημοπράτησης το οποίο έκτοτε αγνοείται…
Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr