ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ Ο ΟΣΕ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΑ ΜΠΛΕ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Στην ... εντατική έχουν μπει οι δημόσιες μεταφορές, καθώς η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει τους φορείς δημόσιας συγκοινωνίας, αστικής και υπεραστικής, να ξεμένουν από ανταλλακτικά, αλλά και προσωπικό, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών όταν δεν «στοιβάζουν» οχήματα και συρμούς στα αμαξοστάσια!
Ο γηρασμένος στόλος, αλλά και η έλλειψη ανταλλακτικών και τεχνικού προσωπικού συνθέτουν την εικόνα των αστικών συγκοινωνιών και του ΟΣΕ που καθημερινά μεταφέρουν πάνω από τρία εκατομμύρια επιβάτες σε όλη τη χώρα. Ο μεγαλύτερος... ασθενής η ΟΣΥ και κυρίως τα μπλε λεωφορεία που καθημερινά παροπλίζονται λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Αλλά και οι συρμοί του ΟΣΕ έχουν «ασθενήσει» με περίπου το 30% όλου του τροχαίου υλικού να χαρακτηρίζεται ως ανενεργό, ενώ τα συχνά κρούσματα κλοπής «απογυμνώνουν» ακόμα και τους εν ενεργεία συρμούς.
ΟΣΥ
Προβλήματα ακόμα και στην εκτέλεση του καθημερινού έργου στα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ αντιμετωπίζει η ΟΣΥ λόγω του γηρασμένου στόλου και... της έλλειψης ρευστότητας! Η συντήρηση λεωφορείων και τρόλεϊ της εταιρείας έχει χτυπήσει... «κόκκινο» λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών αλλά και τεχνικού προσωπικού, το οποίο αποχώρησε με συνταξιοδοτήσεις τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Σήμερα από τον στόλο των 2.139 λεωφορείων που βρίσκονται σε κυκλοφορία , περίπου τα μισά είναι καθηλωμένα στα αμαξοστάσια, ενώ τα περισσότερα κυκλοφορούν χωρίς... λάστιχα!
Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα απαιτηθούν πάνω από 80-100 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου, καθώς ήδη υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις στα αρθρωτά λεωφορεία που απαιτούνται για την εκτέλεση του καθημερινού προγράμματος της ΟΣΥ, ενώ το 2016 θα πρέπει να αποσυρθούν περίπου 260 λεωφορεία λόγω ηλικίας και ασυμβίβαστου με την περιβαλλοντική νομοθεσία. Αν και το έργο των λεωφορείων έχει συρρικνωθεί κατά 50% τα τελευταία τρία χρόνια, ωστόσο η έλλειψη ανταλλακτικών αλλά και η μη προμήθεια νέων λεωφορείων έχει οδηγήσει σε έναν γηρασμένο στόλο που θέτει σε κίνδυνο το καθημερινό έργο των λεωφορείων που χρησιμοποιείται από τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Σύμφωνα με στελέχη της ΟΣΥ, ο ενεργός στόλος της εταιρείας περιλαμβάνει πολλά οχήματα με χαμηλό συντελεστή διαθεσιμότητας λόγω μεγάλης ηλικίας και σοβαρών βλαβών, καθώς από το 2010 υπάρχουν προβλήματα λόγω της διαρκούς μείωσης του τεχνικού προσωπικού και προσωπικού κίνησης καθώς και της αδυναμίας εξασφάλισης ομαλής ροής ανταλλακτικών εξαιτίας της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης της ΟΣΥ.
Η καθημερινότητα μαστίζεται παράλληλα και από την υποχρηματοδότηση. Και αυτό γιατί οι παραγγελίες ανταλλακτικών απαιτούν την εξόφληση όλου του ποσού πριν την προμήθεια, κάτι που όπως επισημαίνουν οι εργαζόμενοι στην ΟΣΥ, δεν επιτρέπεται στο δημόσιο. Έτσι ανταλλακτικά έρχονται με το ...σταγονόμετρο με αποτέλεσμα πολλά λεωφορεία να παραμένουν παροπλισμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παράλληλα για την επισκευή αυτών των οχημάτων απαιτούνται πολλές ώρες εργασίας και τεχνικό προσωπικό που δεν επαρκεί.
ΣΤΑΣΥ
Ακινητοποιημένοι είναι πολλοί συρμοί του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου λόγω έλλειψης κονδυλίων για ανταλλακτικά. Αποτέλεσμα είναι να μένουν στα .. αζήτητα συρμοί που είχαν αγοραστεί πριν από 12 χρόνια και τα δρομολόγια να καλύπτονται από τρένα, που είχαν δρομολογηθεί πριν από μια 30ετία!
Παράλληλα όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι από τους τρεις τομείς ευθύνης της ΣΤΑΣΥ λείπουν 420 άτομα, κυρίως οδηγοί, σταθμάρχες και εκδότες εισιτηρίων, αλλά και τεχνικοί από τις επισκευαστικές βάσεις.
ΟΣΕ
Σήμα... κινδύνου εκπέμπει και ο ΟΣΕ με πολλούς συρμούς να έχουν παροπλιστεί, ενώ παράλληλα γίνονται λεία στα χέρια επιτήδειων που βγάζουν χιλιάδες ευρώ λεηλατώντας δημόσια περιουσία. Tο 30% του τροχαίου υλικού, κυριότητας του ελληνικού δημοσίου, που χρησιμοποιείται από την TPAINOΣE έχει παροπλιστεί, σύμφωνα με έκθεση ανεξάρτητου εκτιμητή που του είχε ανατεθεί ο έλεγχος στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης της TPAINOΣE και της EEΣΣTY. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «χάνει» σημαντικά έσοδα από την έλλειψη προσωπικού που αναγκάζει τη διοίκηση να λέει «όχι» σε σημαντικές εμπορευματικές συμφωνίες.
Από την πλευρά της η ΕΕΣΣΤΥ αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα λόγω έλλειψης προσωπικού. Δεν είναι τυχαίο ότι περισσότερα από 200 βαγόνια έχουν «παροπλιστεί» για συντήρηση, καθώς η εταιρεία δεν έχει προσωπικό για να τα επισκευάσει.
Αυτό έχει επιπτώσεις και στην λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία δεν είναι σε θέση να εκτελέσει το εμπορευματικό και το επιβατικό έργο της και αναγκάζεται να προχωρήσει σε περικοπές. Μέχρι στιγμή έχουν περικοπεί αρκετά επιβατικά τρένα και η εταιρεία έχει αρνηθεί να αυξήσει τις εμπορευματικές μεταφορές που εκτελεί στο πλαίσιο της συμφωνίας με την Cosco με αποτέλεσμα να χάνει κάθε χρόνο περίπου 10 εκατ. ευρώ. Διοίκηση και εργαζόμενοι προειδοποιούν ότι αν δεν γίνουν άμεσα προσλήψεις μέσα στην διετία θα περιοριστεί στο μισό το μεταφορικό έργο που παράγουν!
ΚΤΕΟ
Εκτός ρύθμισης 1 εκατ. Ι.Χ.
Εκτός ... ρύθμισης έμειναν περίπου 1 εκατ. οδηγοί ΙΧ οι οποίοι αν και πλέον καλούνται να πληρώσουν το σύνολο του προστίμου για μη έγκαιρο έλεγχο από ΚΤΕΟ ωστόσο αδυνατούν να πάνε το όχημά τους ακόμα και στο συνεργείο! Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κώστας Βήκας αναφέρει ότι περίπου 1 εκατ. οχήματα δεν προσήλθαν για έλεγχο και είναι ληξιπρόθεσμα από τις 31 Δεκεμβρίου 2013 ενώ αποκαλύπτει ότι πολλά από τα παραπάνω ΙΧ έχουν να ελεγχθούν από συνεργείο ολόκληρες δεκαετίες!
Η οικονομική κατάσταση πολλών ιδιοκτητών είναι τέτοια που δεν μπορούν να δώσουν ούτε τα 83 ευρώ που απαιτούνται για τον έλεγχο και το μειωμένο πρόστιμο και προτιμούν να αφήσουν τα οχήματά τους με τον κίνδυνο να πληρώσουν πρόστιμο 400 ευρώ στην τροχαία τα οποία θα μειωθούν στα 50 αν πληρώσουν τα 115 ευρώ (πρόστιμο και έλεγχος μαζί). Αν πάλι ο οδηγός δεν περάσει από ΚΤΕΟ έως και τις 31 Δεκεμβρίου θα επιβαρυνθεί και με ένα ακόμα πρόστιμο ύψους 150 ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται στην εφορία και θα γλυτώσουν μόνο όσοι είναι συνεπείς στους ελέγχους έως το τέλος της χρονιάς.
Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr