Τελειώνουν τα μισόλογα, τα ήξεις – αφήξεις. Η κυβέρνηση καλείται να αποσαφηνίσει τις θέσεις της απέναντι στις ιδιωτικοποιήσεις σε λιμάνια, τρένα και αεροδρόμια. Στην επιστολή που κατέθεσε, στην ΕΕ, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης και στην ενότητα για τις αποκρατικοποιήσεις, αναφέρονται τα ακόλουθα:
«Για να προσελκύσουν επενδύσεις σε τομείς κλειδιά και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα δημόσια assets, οι ελληνικές αρχές θα:
-Δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί, η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τον νόμο.
-Διαφυλάξουν την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις / τομείς, με βάση και τους εθνικούς στόχους πολιτικής και την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας.
-Επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν προκηρυχτεί, με στόχο τη βελτίωση των όρων, ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
-Υιοθετήσουν μια προσέγγιση, μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται κατά περίπτωση, ανάλογα με την αξία τους, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κυβερνητικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.
-Ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους δημόσιους οργανισμούς που βρίσκονται διασκορπισμένοι, με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας του, μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας».
Τι σημαίνει ο όρος «σεβασμός στις υπάρχουσες αποκρατικοποιήσεις»;
Η κυβέρνηση καλείται να αποσαφηνίσει ποιες αποκρατικοποιήσεις θα ακυρωθούν, συνεχιστούν ή και επανεξεταστούν, διότι η αναφορά «στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί, η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τον νόμο», δημιουργεί πολλές ερμηνείες. Ανά περίπτωση:
-ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ: Τυπικά, η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί για τις επόμενες ημέρες. Στην περίπτωση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, το ΤΑΙΠΕΔ έχει επιλέξει την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) φαντάζουν ως οι μοναδικοί διεκδικητές και για την ΕΕΣΣΤΥ, Siemens, Alstom και RZD.
Άξιο αναφοράς είναι ότι, για τις αποκρατικοποιήσεις στον σιδηρόδρομο, δεν έχουν «πει λέξη» οι αρμόδιοι υπουργοί (Γ. Σταθάκης και Χρ. Σπίρτζης) ίσως επειδή δεν υπάρχει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον, ίσως επειδή ορισμένοι από την κυβέρνηση «βλέπουν» με θετικό μάτι την ιδιωτικοποίησή τους.
-14 περιφερειακά αεροδρόμια: Ανάδοχος, για περίοδο 40 ετών, έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου, ωστόσο η σύμβαση δεν έχει υπογραφτεί ακόμα.
Το τίμημα που προσφέρθηκε ήταν 1,23 δις. (εφάπαξ τίμημα) + 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, με το ΤΑΙΠΕΔ να υποστηρίζει ότι «τα περιφερειακά αεροδρόμια αποτελούν την πλέον προσοδοφόρα αποκρατικοποίηση».
Το αξιοσημείωτο, στην εν λόγω αποκρατικοποίηση, είναι ότι η Fraport αποτελεί… γερμανική εταιρεία. Το ερώτημα είναι, εάν για τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Βερολίνο «επέβαλε» την ολοκλήρωση της συμφωνίας. Εάν όχι, αυτό θα διαφανεί.
Πάντως, υπέρ της ακύρωσης (ή κατ΄ άλλους επανεξέτασης) του διαγωνισμού έχουν ταχθεί οι Γ. Σταθάκης, Χρ. Σπίρτζης και Α. Φλαμπουράρης, οι οποίοι κατήγγειλαν ότι οδηγεί σε μονοπώλιο, τασσόμενοι υπέρ ενός μεικτού μοντέλου ιδιωτών – δημοσίου (τοπικοί φορείς, περιφέρειες, δήμοι).
-ΟΛΠ και ΟΛΘ: Το ΤΑΙΠΕΔ έχει επιλέξει την πώληση του 67%. Η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών λαμβάνει συνεχώς παρατάσεις. Η τελευταία ορίστηκε για τις αρχές Μαρτίου.
Για τον ΟΛΠ, δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς έχουν η Cosco, η APM Terminals, η International Container Terminal Services, η Ports America και η Utilico Emerging Markets Limited.
Αντίστοιχα, για τον ΟΛΘ οι APM Terminals, Deutsche Invest Equity Partners, Duferco Particiption Holding, International Container Terminal Services, Mitsui & Co., P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways - ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και Yilport Holding.
Για τον ΟΛΠ και ΟΛΘ, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας ανέφερε, ρητά στη Βουλή, ότι θα ακυρωθεί η πώληση του 67%, τονίζοντας ότι θα διατηρηθεί ο δημόσιος χαρακτήρας τους, ωστόσο οι Κινέζοι θέλουν "όλο το μαγαζί".
Άλλο πώληση ποσοστού, άλλο παραχωρήσεις
Η κυβέρνηση καλείται, τάχιστα, να ανοίξει τα χαρτιά της. Θα ακυρώσει τις ιδιωτικοποιήσεις; Για παράδειγμα, σε ΟΛΠ και ΟΛΘ θα προκρίνει την υφιστάμενη μέθοδο, δηλαδή την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού ή την πώληση μειοψηφικού ποσοστού ή τις επιμέρους παραχωρήσεις; Δηλαδή, επιμέρους παραχωρήσεις του car terminal, της κρουαζιέρας, του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, κ.α.;
Ακολούθως, για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ: Θα ακυρώσει τις ιδιωτικοποιήσεις; Θα πουλήσει πλειοψηφικό, μειοψηφικό ποσοστό ή θα στραφεί σε στρατηγικές συνεργασίες;
Τέλος, για τα περιφερειακά: Θα επικυρώσει τη συμφωνία με τη Fraport; Θα «σπάσει» ο διαγωνισμός, έτσι ώστε να μην δημιουργείται μονοπώλιο; Πως θα γίνουν μέτοχοι περιφέρειες και δήμοι;
Φώτης Φωτεινός
metaforespress.gr