Αποφασισμένοι να αποχωρήσουν από τους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης που συμμετέχουν εμφανίζονται οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, αν δεν αλλάξει η αντιμετώπιση της ελληνικής πλευράς. «Σκούρα» τα πράγματα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε καλύτερη θέση η ΕΕΣΣΤΥ.
Όλο και πυκνώνουν τα σύννεφα πάνω από τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ την ίδια ώρα σε σαφώς καλύτερη θέση βρίσκεται η υπόθεση αποκρατικοποίησης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Οι δυο διαγωνισμοί ξεκίνησαν από την ίδια αφετηρία, στο τέλος του καλοκαιριού του 2013, ωστόσο εξελίσσονται εντελώς διαφορετικά. Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), ο μοναδικός, κατά τις πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, από τους τρεις συμμετέχοντες που διατηρεί ενεργό ενδιαφέρον, κρούουν τον... κώδωνα της αποχώρησης. Την ίδια στιγμή το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει ολοζώντανο για την εταιρεία της τεχνικής βάσης, η διοίκηση της οποίας ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία.
Την πρόθεση της Ρωσίας να επενδύσει στην Ελλάδα, μόνο εφόσον αυτό είναι επιθυμητό από την ελληνική πλευρά ξεκαθάρισε ο πρόεδρος της RZDΒλαντιμίρ Γιακούνιν. Ο υψηλόβαθμός Ρώσος αξιωματούχος ερωτηθείς για το αν η εταιρεία του συνεχίζει να ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τόνισε ότι η Ρωσία δεν πρόκειται να επενδύσει στην Ελλάδα, εάν κάτι τέτοιο δεν το θέλει η Αθήνα. Με τον τρόπο αυτόν ο επικεφαλής της RZD εξέφρασε ουσιαστικά δυσαρέσκεια για τους ελληνικούς χειρισμούς στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης που συμμετέχουν ρωσικές εταιρείες
Δεν είμαστε Τάταροι
"Ο απρόσκλητος επισκέπτης είναι χειρότερος κι από τον ...Τάταρο!", σημείωσε χαρακτηριστικά κ. Γιακούνιν, στο περιθώριο συνεδρίου που έγινε στην πόλη Σότσι, η οποία φιλοξένησε πρόσφατα την χειμερινή Ολυμπιάδα.
Με τον τρόπο αυτό ο στενός συνεργάτης του προέδρου Πούτιν μετέφερε την ευθύνη για την συνέχεια στην ελληνική κυβέρνηση, η οποία πρέπει να λάβει αποφάσεις για το πώς θα κινηθεί στην συνέχεια της διαδικασίας στρατηγικών αποκρατικοποιήσεων, καθώς η ρωσική εταιρεία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για την απόκτηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά και για την τεχνική βάση του ΟΣΕ.
Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το ρεπορτάζ από το συγκεκριμένο συνέδριο οι αλλοδαποί εταίροι της RZD εξέφρασαν την πρόθεσή τους να συνεχίσουν τη συνεργασία με τους Ρωσικούς Σιδηρόδρομους ανεξάρτητα από τις γεωπολιτικές σκοπιμότητες. Το τελευταίο διάστημα η ρωσική σιδηροδρομική εταιρεία, που διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο παγκοσμίως, έχει πραγματοποιήσει μεγάλα ανοίγματα συνεργασίας με την Κίνα, δημιουργώντας νέους και πιο οικονομικούς δρόμους στις εμπορευματικές μεταφορές.
Στο ελληνικό τερέν η μπάλα
Το ζήτημα πλέον είναι τι προτίθεται να πράξει η ελληνική πλευρά. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ το προηγούμενο διάστημα επισήμαιναν ότι δεν τίθεται ζήτημα κήρυξης του διαγωνισμού ως άγονου και οι προτάσεις των ενδιαφερομένων, αν τελικά υπάρξουν, αναμένονται στο τέλος του έτους. Ωστόσο δεν είναι λίγοι όσοι εδώ και καιρό τονίζουν ότι ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είναι καταδικασμένος να αποτύχει και θα έπρεπε ήδη να έχει κηρυχθεί άγονος, ώστε να «τρέξει» εκ νέου από την αρχή, με καλύτερες προϋποθέσεις.
Ακέραιες οι ελπίδες για την ΕΕΣΣΤΥ
Σε σαφώς καλύτερη θέση από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται η ΕΕΣΣΤΥ καθώς, ακόμη και αν δεν κατεβάσουν δεσμευτική πρόταση οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, η συμμετοχή του σχήματος Alstom – Damco και της Siemens στον διαγωνισμό διατηρεί ακέραιες τις ελπίδες επιτυχίας.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Στέφανος Αγιάσογλου μιλώντας στο συνέδριο του Εconomist, που έγινε στο Βουκουρέστι, με θέμα την ανάπτυξη στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, εστίασε την ομιλία στην ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά και στην σημασία του για την ανάπτυξη των εμπορικών μεταφορών.
Ο κ. Αγιάσογλου σημείωσε ότι η στρατηγική σημασία του λιμανιού του Πειραιά δημιουργεί προοπτικές για την μεγαλύτερη ανάπτυξη στο άμεσο μέλλον των εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που εδραιώνει το σιδηρόδρομο ως πρωταγωνιστή στις μεταφορές. Επιπλέον δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο πρόγραμμαshift to rail, το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από την ΕΕ και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης του σιδηρόδρομου σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Να σημειώσουμε ότι η ΕΕΣΣΤΥ, η οποία ξεκίνησε την αυτόνομη λειτουργία της τον Μάρτιο του 2013, πρόσφατα δημοσίευσε τον πρώτο της ισολογισμό σύμφωνα με τον οποίο είχε έσοδα 24,12 εκατομμύρια ευρώ και ζημιές 3,41 ευρώ. Το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας ανέρχεται σε 16 εκατομμύρια ευρώ.
Η εταιρεία απασχολεί περίπου 480 άτομα προσωπικό και στα σχέδιά της περιλαμβάνεται το «άνοιγμα» στις βαλκανικές αγορές, καθώς εκτιμάται ότι διαθέτει υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας το οποίο μπορεί να εξάγει στις γειτονικές χώρες.
Της Μάρως Τσαντήλα
euro2dey