Στην ελληνική κυβέρνηση παρέπεμψε εμμέσως πλην σαφώς ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων Βλαντίμιρ Γιακούνιν τις αποφάσεις για την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ρωσική πλευρά εμμένει ότι διατηρεί το ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση όχι μόνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και της ROSCO και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, προειδοποιώντας ωστόσο ότι εάν η Ελλάδα δεν ξεκαθαρίσει τη θέση θα αποχωρήσει από τη διαγωνιστική διαδικασία.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι διατηρούν τα σχέδια για την αγορά της εταιρίας, παρ' ότι όπως έχουν επισημάνει «το τρέχον επίπεδο εσόδων της ελληνικής εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα επιτρέψει την εξάλειψη των χρεών ύψους 800 εκατ. ευρώ, ούτε σε είκοσι χρόνια.
Πέραν του κολλύματος όσον αφορά στα οικονομικά της εταιρίας, ο διαγωνισμός κινδυνεύει να μείνει στον αέρα λόγω της εμπλοκής στις σχέσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Μόσχας, εξαιτίας της κρίσης στην Ουκρανία. Μείζονος σημασίας είναι οι αποφάσεις που θα λάβει η ΕΕ η οποία θεωρείται απίθανο να δώσει την έγκρισή της για την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μια ρωσική εταιρία, η οποία μάλιστα έχει και πολύ στενή σχέση με την κυβέρνηση της χώρας. Παράλληλα ο Βλαντίμιρ Γιακούνιν έχει επισημάνει ότι η συμφωνία μπορεί τελικά να εμποδιστεί από την πίεση των ΗΠΑ.
Η ρωσική συμμετοχή στον συγκεκριμένο διαγωνισμό θεωρούταν μάλλον η ισχυρότερη έναντι των άλλων δύο συμμετοχών, από τους γαλλικούς σιδηρόδρομους και την ρουμανική Grupo Feroviar Roman. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι δήλωναν έτοιμοι να αποκτήσουν ελληνικές εταιρίες του Δημοσίου, που ιδιωτικοποιούνται, εφόσον απαλλαγούν αυτές από τα βάρη τους σε χρέη. Ωστόσο, τα δεδομένα που διαμορφώνονται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις προοιωνίζουν ότι η ΕΕ δεν θα δεχτεί εύκολα ενδεχόμενες συμφωνίες, ως αντίποινα για τη στάση που τηρεί η Ρωσία. Το σενάριο που προκρίνεται είναι ότι ο διαγωνισμός θα κηρυχθεί άγονος, προκειμένου στη συνέχεια να επαναπροκηρυχθεί με συνοπτικές διαδικασίες.
Παρ' όλα αυτά παράγοντες από το ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνονυ ότι δεν τίθεται ζήτημα κήρυξης του διαγωνισμού ως άγονου και ότι οι προτάσεις των ενδιαφερομένων, αν τελικά υπάρξουν, αναμένονται στο τέλος του έτους.
Η δεινή δημοσιονομική θέση της χώρας μας και οι αποκρατικοποιήσεις δίνουν την ευκαιρία στο Κρεμλίνο να προωθήσει ολοκληρωμένο σχέδιο, που περιλαμβάνει την εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) και των σιδηροδρόμων (ΤΡΑΙΝΟΣΕ) από μεγάλες ρωσικές επιχειρήσεις, οι οποίες ελέγχονται άμεσα ή έμμεσα από το κράτος. Όλα αυτά βέβαια ίσχυαν πριν την έναρξη της κρίσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Οι εξελίξεις από εδώ και στο εξής είναι αβέβαιες και κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί πια θα είναι η στάση της ΕΕ.
Η Μόσχα επιδιώκει να εξαγοράσει «πακέτο» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ και να εντάξουν τις δύο εταιρίες σε επιχειρησιακό σχήμα με ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό. Η εξαγορά επιδιώκεται να γίνει μέσω της κρατικής Εταιρίας Ρωσικών Σιδηροδρόμων (Rossiyskie Ζheleznye Dorogi-RZD), που είναι η μεγαλύτερη του κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο και μέσω θυγατρικών ελέγχει τα σιδηροδρομικά δίκτυα επτά χωρών. Η μητρική εταιρία του ομίλου μετέφερε πέρυσι 980 εκατομμύρια επιβάτες και 1,2 δισ-. τόνους εμπορεύματα. Τα έσοδα της ήταν 1,4 δισ. και κέρδη 72 εκατ.
sofokleousin.gr