Στέλιος Αγγελούδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «ΟΛΘ Α.Ε.»
Η είσοδος ιδιωτών επενδυτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τη διαδικασία των παραχωρήσεων έχει ήδη καθυστερήσει και έπρεπε να έχει συμβεί εδώ και χρόνια, επισημαίνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «ΟΛΘ Α.Ε.», Στέλιος Αγγελούδης στην «Η».
Συνέντευξη στον Δημήτρη Διαμαντίδη
Πώς εξελίσσονται οι επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης;
Όλος ο στρατηγικός μας σχεδιασμός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει ολοκληρωθεί.
Για το θέμα των επενδύσεων στον 6ο Προβλήτα διά της γενικής συνέλευσης, αλλά και εγγράφως, η πλειοψηφία των μετόχων μας ενημέρωσε πως θα δρομολογηθούν από τον ιδιώτη επενδυτή. Ολα τα υπόλοιπα έργα, είτε είναι στο επίπεδο των υποδομών, είτε αφορούν μηχανολογικό εξοπλισμό, έχουν περατωθεί ή είναι σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης.
Στις δράσεις, που έχουν συντελεστεί, περιλαμβάνονται περιβαλλοντικά έργα, η ανακαίνιση όλων των σιδηροδρομικών δικτύων εντός του λιμένα Θεσσαλονίκης, έχουν παραγγελθεί δύο νέοι ηλεκτροκίνητοι γερανοί για το συμβατικό φορτίο κ.α. Όσον αφορά στη μαρίνα σκαφών αναψυχής, προωθούμε την καινούργια χωροθέτηση του έργου αποκλειστικά εντός των εγκαταστάσεων της «ΟΛΘ Α.Ε.».
Το κόστος για το συγκεκριμένο έργο, σε σχέση με την παλαιότερη μορφή του, που περιείχε και ένα τμήμα εκτός της «ΟΛΘ Α.Ε.», είναι σημαντικά μικρότερο και με την ολοκλήρωση της χωροθέτησης, θα δρομολογήσουμε την υλοποίηση του project.
Ποια είναι η προοπτική για το λιμάνι από τη σιδηροδρομική σύνδεση με εμπορικές αμαξοστοιχίες με μεγάλες γειτονικές βαλκανικές χώρες;
Το αίτημά μας προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση δρομολογίων εμπορικών αμαξοστοιχιών προς την ΠΓΔΜ και τη Βουλγαρία έχει τεθεί από εμάς εδώ και δύο χρόνια. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο μεσοδιάστημα αυτό εξυγιάνθηκε και άρχισε να εκτελεί ανάλογο project και για την περίπτωση του Πειραιά, οπότε ξεκίνησε η υλοποίηση και της δικής μας πρότασης.
Την επόμενη εβδομάδα θα έρθει στη Θεσσαλονίκη η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει ήδη προετοιμάσει την εκτέλεση δύο δρομολογίων, κάθε Δευτέρα και Πέμπτη, με προορισμό την ΠΓΔΜ και θα ξεκινήσουν αυτά από την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.
Παράλληλα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες και την ανάλογη σύνδεση με τη Σόφια, και τα δρομολόγια αυτά θα ξεκινήσουν με ελκυστικά τιμολόγια.
Το όλο εγχείρημα της συνεργασίας με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει άμεση θετική απόδοση για τα οικονομικά μεγέθη της «ΟΛΘ Α.Ε.».
Πιστεύετε ότι η αξιοποίηση του λιμένα της Θεσσαλονίκης, μέσω της παραχώρησης κάποιων τμημάτων και χρήσεών του σε ιδιώτες, χρειάζεται να επιταχυνθεί;
Το management σε μία οποιαδήποτε επιχείρηση, άρα και στην «ΟΛΘ Α.Ε.», έχει την ευθύνη για πολλά πράγματα, αλλά ορισμένα, όπως η κατάρτιση ενός στρατηγικού σχεδιασμού, καθορίζονται από άλλους, δηλαδή εξαρτώνται από τους μετόχους.
Πιστεύω, όμως, ότι έχει ήδη καθυστερήσει η ένταξη ιδιωτών επενδυτών στο λιμάνι με τη διαδικασία των παραχωρήσεων. Η αξιοποίηση του ΟΛΘ μέσω παραχωρήσεων έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια για να μην χάσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το «τρένο της ανάπτυξης».
Πώς διαμορφώθηκαν τα οικονομικά μεγέθη της «ΟΛΘ Α.Ε.» το 2013;
Το 2013 σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων κατά 2,5%, του επιβατικού σταθμού κατά 18,9% και της εκμετάλλευσης χώρων κατά 12,5%, ενώ καταγράφτηκε μείωση πωλήσεων κατά 9,6% στον συμβατικό λιμένα.
Με αυτά τα δεδομένα ο κύκλος εργασιών της «ΟΛΘ Α.Ε.» διαμορφώθηκε το 2013 σε 51.560.097 ευρώ, μειωμένος κατά -2,5%, έναντι των 52.866.965 ευρώ του 2012. Τα λειτουργικά κέρδη της εταιρείας (EBITDA) για το 2013 αυξήθηκαν κατά 9,9% και έφτασαν στα 23.510.211 ευρώ, τα μεικτά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 22.924.772 ευρώ, αυξημένα κατά 1,5% και τα κέρδη προ φόρων έφτασαν στα 24.342.237 ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 5,7%.
Τα τελευταία τρία χρόνια η «ΟΛΘ Α.Ε.», παρά την κρίση και την ύφεση της ελληνικής οικονομίας, απέκτησε σταθερή κερδοφορία, αύξησε τον κύκλο εργασιών της, μείωσε το κόστος λειτουργίας της και επανάκτησε απολεσθέντα φορτία από την υπολειτουργία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης το 2008. Η ΟΛΘ με μηδενικό δανεισμό και αποθεματικά γύρω στα 100 εκατ. ευρώ είναι μία από τις πιο υγιείς και δυναμικές επιχειρήσεις της χώρας.
Η εταιρεία παράλληλα έχει αποσπάσει πολλές βραβεύσεις ως καλύτερη επιχείρηση του Δημοσίου, για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της, για το γεγονός ότι χρησιμοποιεί πρακτικές φιλικές προς την πόλη, δηλαδή τη Θεσσαλονίκη κ.τ.λ.
Σε σταθερή ανοδική πορεία
Ποια είναι η διαχρονική εξέλιξη στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης;
Το 2013 έκλεισε με άνοδο στη διακίνηση φορτίων από τα κρηπιδώματα της ΟΛΘ Α.Ε. Πιο συγκεκριμένα από τις προβλήτες του λιμανιού διακινήθηκαν 6.850.480 τόνοι (αύξηση 0,22% σε σχέση με το 2012). Στα εμπορευματοκιβώτια το λιμάνι για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά παρουσίασε άνοδο, καθώς από τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων διακινήθηκαν 322.310 TEU, έναντι 317.900 TEU το 2012 (+1,39%). Το 2009 είχαν διακινηθεί 270.181 TEU και έκτοτε η σημερινή διοίκηση του λιμένα αυξάνει συνέχεια αυτό το μέγεθος. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων προς τις γειτονικές χώρες έφτασε πέρσι τα 35.827 TEU, παρουσιάζοντας αύξηση 2,97%, γεγονός που αναδεικνύει τη δυναμική του λιμένα Θεσσαλονίκης ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου για τις χώρες της Νότιας Βαλκανικής. Το λιμάνι εξυπηρέτησε 1.819 πλοία, παρουσιάζοντας αύξηση 2,71% σε σχέση με το 2012, όταν και είχαν εξυπηρετηθεί 1.771 πλοία. Πολύ θετικά έκλεισε η χρονιά και σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα, καθώς από το λιμάνι διακινήθηκαν 14.591 επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 82,3%, σε σχέση με το 2012.
Κερδοφορία εν μέσω κρίσης
Τα τελευταία τρία χρόνια η «ΟΛΘ Α.Ε.», παρά την κρίση και την ύφεση της ελληνικής οικονομίας, απέκτησε σταθερή κερδοφορία, αύξησε τον κύκλο εργασιών της, μείωσε το κόστος λειτουργίας της και επανάκτησε απολεσθέντα φορτία από την υπολειτουργία του λιμανιού της Θεσσαλονίκης το 2008. Η ΟΛΘ με μηδενικό δανεισμό και αποθεματικά γύρω στα 100 εκατ. ευρώ είναι μία από τις πιο υγιείς και δυναμικές επιχειρήσεις της χώρας.