Προτεραιότητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στην επέκταση του μετρό
Το σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών της Δυτικής Θεσσαλονίκης παρουσίασε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος, μιλώντας σε σχετική εκδήλωση.
«Οι υποδομές αποτελούν τις βάσεις πάνω στις οποίες πρέπει να οικοδομήσουμε το νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας. Το μοντέλο αυτό προϋποθέτει την ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ των περιοχών σε συνδυασμό με την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής.
Κατασκευάζοντας, λοιπόν, υποδομές στη Δυτική Θεσσαλονίκη, δίνουμε ουσιαστικά σε μια αναπτυσσόμενη περιοχή εκείνα τα εργαλεία, τα οποία θα της επιτρέψουν να μειώσει σε σημαντικό βαθμό το αναπτυξιακό της χάσμα, από το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης», είπε ο κ.Σιμόπουλος και πρόσθεσε:
«Οι καλές προθέσεις υπήρχαν και στο παρελθόν, μόνο που η επικοινωνιακή διαχείριση των θεμάτων υπερίσχυσε της ανάγκης για παραγωγή έργου. Οι διεκδικήσεις των πολιτών της δυτικής Θεσσαλονίκης για το οδικό δίκτυο, τη διπλοβάρδια, τις σιδηροδρομικές διαβάσεις επανέρχονταν με την πρώτη ευκαιρία, αλλά δεν γίνονταν εύκολα πράξη».
Στη συνέχεια ο κ. Σιμόπουλος παρουσίασε τα υπό εξέλιξη έργα και όσα σχεδιάζονται, σημειώνοντας πως έμφαση δίνεται στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών, της επέκτασης του μετρό προς τα δυτικά, ενώ αναφέρθηκε και στις σχολικές υποδομές.
Αναλυτικά:
- Αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής Περιφερειακής, ένα έργο πνοής, όπως το χαρακτήρισε ο κ. Σιμόπουλος, για τη δυτική Θεσσαλονίκη με κατασκευή 6 ανισόπεδων κόμβων, το οποίο σήμερα υλοποιείται με 2 εργολαβίες.
Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα, στον κόμβο του Ευόσμου έχει εγκατασταθεί ήδη ο εργολάβος και εντός των ημερών εγκαθίσταται ο ανάδοχος στα διοικητικά όρια του δήμου Σταυρούπολης.
Ακόμη, με σημαντικούς ρυθμούς κατασκευάζεται και ο κόμβος της Λαχαναγοράς από την Περιφέρεια. «Πρόκειται για έργο που “ξεμπλοκάραμε”, μέσω μιας νομοθετικής ρύθμισης», δήλωσε.
- Σύνδεση της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού με τον έκτο προβλήτα του λιμανιού, έργο που, σύμφωνα με τον κ. Σιμόπουλο, προσφέρει νέες προοπτικές για την εμπορική εκμετάλλευση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. «Λέω συχνά ότι δεν αρκεί να κατασκευάζουμε υποδομές, αλλά να σχεδιάζουμε την κατασκευή τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνδέονται τα δίκτυα οδικά, σιδηροδρομικά και λιμενικά μεταξύ τους, δημιουργώντας πρόσθετη υπεραξία στις περιοχές, από τις οποίες διέρχονται», σημείωσε.
- Σύμφωνα με τον ΓΓ Δημοσίων Έργων, δίνεται προτεραιότητα σε σιδηροδρομικές υποδομές. Στην κατεύθυνση αυτή, η υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών στη Μενεμένη εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ, διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών όχι μόνο της Μενεμένης, αλλά και συνολικά της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Γίνεται, επίσης, πραγματικότητα η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, δημιουργώντας νέα δεδομένα για την εμπορική δραστηριότητα στην πόλη, αφού προσφέρεται η ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να αναδειχθεί σε δυναμικό κέντρο logistics. Για πρώτη φορά οι σιδηροδρομικές γραμμές καταλήγουν στον 6ο προβλήτα του λιμανιού με έργα ανισοπεδοποίησης σε 2 πύλες/θέσεις (ανατολική – 26ης Οκτωβρίου και δυτική), δίνοντας στο σιδηρόδρομο άμεση εμπορική πρόσβαση στο λιμάνι.
Διαχωρίζεται, παράλληλα, η οδική από τη σιδηροδρομική κυκλοφορία και με έργα διασταύρωσης που περιέχουν ανισόπεδους κόμβους/ ανισοπεδοποιήσεις σε 9 θέσεις συνολικά στη δυτική Θεσσαλονίκη (λιμάνι, θέση Μυτιληνάκια, Λεωφόρος Καραμανλή, Διαβατά, Νέα Μαγνησία, Ίωνος Δραγούμη-Γαλλικός, Λαχανόκηποι-Ωραιόκαστρο) και καταργούνται έτσι οι ισόπεδες διαβάσεις του τρένου με το κατά τόπους οδικό δίκτυο. Ήδη, πραγματοποιούνται από την ΕΡΓΟΣΕ οι μελέτες πρώτης φάσης για το έργο αυτό, καθώς έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ως τμήμα των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών.
- Το έργο επέκτασης του μετρό προς Σταυρούπολη, μήκους περίπου 5 χλμ. με 5 σταθμούς (Νεάπολη, Π.Μελά, Σταυρούπολη, Πολίχνη και Ευκαρπία) βρίσκεται στο στάδιο εκπόνησης της Προμελέτης.
Έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές και οι γεωτεχνικές έρευνες, καθώς και η προκαταρκτική μελέτη, με την οποία καθορίστηκε η χάραξη του έργου και η χωροθέτηση των σταθμών και των λοιπών εγκαταστάσεων. Προϋπολογισμός έργου 500 εκατομμύρια ευρώ.
Πρόσφατα μάλιστα ξεκίνησε η εκπόνηση της Προμελέτης του έργου από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και θα ακολουθήσει στη συνέχεια η Οριστική Μελέτη.
Εκτιμάται ότι η μελετητική ωρίμανση του έργου θα απαιτήσει χρονικό διάστημα περίπου 2-2,5 ετών για την ολοκλήρωση και της Οριστικής Μελέτης και για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, αλλά η δημοπράτησή του μπορεί να ξεκινήσει περίπου 8 μήνες νωρίτερα, εφόσον φυσικά διασφαλιστεί η χρηματοδότησή του, δηλαδή περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ.
Η επέκταση του μετρό προς Εύοσμο, μήκους περίπου 4,4 χλμ. με 4 σταθμούς (Επτάλοφος, Μενεμένη, Εύοσμος-Πλατεία, Κορδελιό), με προϋπολογισμό 400 εκατομμύρια ευρώ, βρίσκεται στο στάδιο εκπνόνησης των προκαταρκτικών μελετών. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός για τις τοπογραφικές εργασίες και ετοιμάζονται τα τεύχη δημοπράτησης για τις γεωλογικές μελέτες.
voria.gr