Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012

ΟΛΕΓΚ ΑΤΚΟΦ Σε τροχιά ΟΣΕ ένας κοσμοναύτης


Ο Ολεγκ Ατκοφ είχε παραμείνει το 1983 σε τροχιά στο Διάστημα για 237 μέρες με το ρωσικό διαστημόπλοιο Soyuz T-10.

Eνας Ρώσος κοσμοναύτης πάτησε το πόδι του στην... Αθήνα, βάζοντας τους κρατικούς σιδηροδρόμους της Ρωσίας (RZD) σε «τροχιά» διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.


Eνας Ρώσος κοσμοναύτης πάτησε το πόδι του στην... Αθήνα, βάζοντας τους κρατικούς σιδηροδρόμους της Ρωσίας (RZD) σε «τροχιά» διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ενδιαφέρον της Μόσχας για τον ελληνικό οργανισμό σιδηροδρόμων παραμένει ζεστό και αυτό γίνεται αντιληπτό από το γεγονός ότι ήρθε στην Αθήνα ο αντιπρόεδρος του ρωσικού κολοσσού, Ολεγκ Ατκοφ, πρώην κοσμοναύτης που παρέμεινε το 1983 σε τροχιά στο Διάστημα για 237 μέρες με το ρωσικό διαστημόπλοιο Soyuz T-10. Νωρίτερα είχε καταφθάσει στη χώρα μας τεχνικό κλιμάκιο της εταιρείας, προκειμένου να επιθεωρήσουν την κατάσταση του δικτύου και του τροχαίου υλικού.
Για τους ρωσικούς σιδηροδρόμους που αποτελούν τον μεγαλύτερο μεταφορικό οργανισμό στον κόσμο με ένα αχανές δίκτυο γραμμών μήκους 55.000 μιλίων, το ενδιαφέρον για τον ελληνικό ΟΣΕ εκδηλώθηκε για πρώτη φορά την περασμένη άνοιξη. Το γεγονός, όμως, που μοιάζει να συνέβαλε στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος εκ μέρους των Ρώσων, είναι η συμφωνία της αμερικανικής Hewlett Packard με την κινεζική Cosco, που περιλαμβάνει τη διακίνηση των προϊόντων της HP από το λιμάνι του Πειραιά με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι αυτό που αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον των Ρώσων είναι ότι το deal με τους Κινέζους της Cosco και τη HP δίνει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημαντικό εμπορευματικό έργο που μπορεί να της εξασφαλίσει σταθερή ροή εσόδων και κερδοφορία. Αλλωστε, η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελεί «προπομπό» και νέων συμφωνιών με πολυεθνικές εταιρείες που παράγουν στην Ασία και εξάγουν στην Ευρώπη, ανεβάζοντας ακόμη περισσότερο την αξία της.
Οι Ρώσοι θέλουν να δημιουργήσουν μια εφοδιαστική αλυσίδα που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.
Οι Ρώσοι θέλουν να δημιουργήσουν μια εφοδιαστική αλυσίδα που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη.
Η κινεζική Cosco θέλει να γίνει το αφεντικό των μεταφορών προϊόντων προς της ΕΕ. Μόνο τυχαίο, εξάλλου, δεν είναι ότι η πρώτη συμφωνία έγινε με αμερικανικό κολοσσό. Η πύλη της Ευρώπης για την Cosco άνοιξε όταν πήρε τα ηνία του Πειραιά και πλέον ο κινεζικός δράκος διεκδικεί και τον δρόμο διά ξηράς.
Με τη συμφωνία μεταφοράς των προϊόντων της HP προς την Ευρώπη με τον στόλο της Cosco και τη διοχέτευσή τους στις ευρωπαϊκές αγορές με τα τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το σχέδιο άρχισε να υλοποιείται. Στόχος είναι πριν από το τέλος του χρόνου να ξεκινήσει η διοχέτευση προϊόντων της HP μέσω του ελληνικού σιδηροδρόμου στην Κεντρική Ευρώπη. Επόμενο βήμα και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό. Μόνο που οι Ρώσοι θέλησαν να μπουν σφήνα διεκδικώντας και εκείνοι το λιμάνι, μαζί με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ.
Σε τροχιά ΟΣΕ ένας κοσμοναύτης
Το γεγονός βέβαια ότι οι Ρώσοι δεν διαθέτουν σήμερα εφοδιαστική αλυσίδα στην Ευρώπη, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι λόγοι που έχουν βάλει στο στόχαστρο τους σιδηροδρόμους και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δεν είναι μόνο οικονομικοί αλλά και στρατηγικοί.
Αυτό πάντως που περιγράφεται στην πρόθεση εξαγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων εκ μέρους των Ρώσων, είναι η πρόβλεψη διασύνδεσης με το σύνολο των ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και με το σύνολο του αχανούς δικτύου των σιδηροδρόμων της Ρωσίας, που το 2011 μετέφεραν 992,4 εκατ. επιβάτες και 1,2 δισ. τόνους εμπορευμάτων.
Σε τροχιά ΟΣΕ ένας κοσμοναύτης
Το σενάριο που δείχνει να κερδίζει έδαφος για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι η υιοθέτηση του μοντέλου απόσχισης κλάδων με σκοπό να μπορούν να παραχωρηθούν ξεχωριστά δραστηριότητες της εταιρείας σε ιδιώτες, όπως οι εμπορευματικές μεταφορές.
Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει από τις εμπορευματικές μεταφορές κύκλο εργασιών που φτάνει τα 24 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη της στο εννεάμηνο του 2012 έφτασαν στα 190.000 ευρώ.
Στη Θεσσαλονίκη

Κόντρα με τους Κινέζους για το λιμάνι

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ρώσοι δεν ορέγονται μόνο τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, αλλά και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το δικαίωμα εκμετάλλευσης του οποίου όμως διεκδικούν και οι Κινέζοι της Cosco. Οπως, εξάλλου, ανέφερε παράγοντας της αγοράς, μια ενδεχόμενη εξαγορά των ελληνικών σιδηροδρόμων από τους Ρώσους δεν θα ήταν και τόσο καλοδεχούμενη από τους Κινέζους. Το ενδιαφέρον των Ρώσων εστιάζεται στην εμπορική εκμετάλλευση του λιμένα Θεσσαλονίκης με σιδηροδρομική σύνδεση.
Οι Ρώσοι αποκτούν πρόσβαση στο Αιγαίο, έχοντας τη δυνατότητα να δημιουργήσουν μια εφοδιαστική αλυσίδα που θα ενώνει τον Ειρηνικό και την Ασία με την Ευρώπη. Οπως πολύ χαρακτηριστικά είχε σημειώσει πρόσφατα υψηλόβαθμο στέλεχος της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων, με αφορμή το ενδεχόμενο εξαγοράς του ΟΣΕ «θα μπορεί κάποιος να επιβιβάζεται στην Αθήνα και να φτάνει μέχρι το Βλαδιβοστόκ στον Ειρηνικό Ωκεανό». Πέραν πάντως της Θεσσαλονίκης, στη λίστα των λιμανιών που ενδιαφέρουν τους Ρώσους είναι η Καβάλα και η Αλεξανδρούπολη.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ