Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2012

"Πράσινο φως" για ιδιώτες στο δίκτυο του ΟΣΕ


Την δυνατότητα να εκτελούν δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ αποκτούν οι ιδιώτες καθώς δημοσιεύτηκε στις 25 Ιανουαρίου η υπουργική απόφαση που
«κλείνει» και τυπικά το ζήτημα της απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας.




Είναι χαρακτηριστικό ότι παρότι το νομοσχέδιο της αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης στον όμιλο του ΟΣΕ ψηφίστηκε στα τέλη του 2010 χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος προκειμένου να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις που «ανοίγουν» τις ράγες του σιδηροδρόμου σε ιδιώτες.

Σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει
να καταβάλλει το ποσό των 50.000 ευρώ ως παράβολο υπέρ του Δημοσίου
προκειμένου να αιτηθεί άδεια χρήσης του δικτύου. Υπεύθυνη για τη διαδικασία αδειοδότησης και το μετέπειτα έλεγχο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με επικεφαλής τον κ. Βασίλη Τσιαμαντή.
Η άδεια έχει
ισχύ για πέντε χρόνια
και για τη χορήγησή της η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση καταθέτει αίτηση στη ΡΑΣ, η οποία συνοδεύεται από φάκελο με τα στοιχεία που αποδεικνύουν την φερεγγυότητα, χρηματοοικονομική επιφάνεια, επαγγελματική ικανότητα και κάλυψη της αστικής ευθύνης της αιτούσης.

Παράλληλα, στην αίτηση αναφέρεται το είδος των μεταφορικών υπηρεσιών που θα εκτελεί η σιδηροδρομική επιχείρηση, επιβατικές ή/και εμπορευματικές, την γεωγραφική κάλυψη, όλο ή ορισμένο μέρος του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και τέλος την πληροφορία εάν η δραστηριότητα της επιχείρησης θα αφορά μόνο την παροχή έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή την παροχή πλήρων συρμών.


Το επιχειρηματικό σχέδιο

Στο φάκελο που καταθέτει η ενδιαφερόμενη σιδηροδρομική εταιρεία θα πρέπει να περιλαμβάνεται και το επιχειρηματικό σχέδιο, όπου θα αναλύονται σε βάθος τριετίας και ανά έτος, οι προβλεπόμενες οικονομικές καταστάσεις και οι πίνακες πηγών και χρήσεων κεφαλαίων και ταμειακού προγράμματος, που
τεκμηριώνουν τη χρηματοοικονομική επιφάνεια και τη βιώσιμη λειτουργία της.


Στο ίδιο σχέδιο θα πρέπει να αναλύονται και ζητήματα εγκατάστασης αλλά και επενδυτικών σχεδίων, ενώ θα αναφέρονται
πλήρη στοιχεία για την εταιρεία
όπως οι εταίροι - μέτοχοι, ο νόμιμος εκπρόσωπος, το Διοικητικό Συμβούλιο, η συμμετοχή σε άλλες επιχειρήσεις και η ανταγωνιστική θέση και στρατηγική της επιχείρησης.

Η άδεια που εκδίδεται περιγράφει αναλυτικά το είδος της υπηρεσίας και για την μεταβολή των δραστηριοτήτων πρέπει να υποβληθεί αίτημα στη ΡΑΣ. Στην πενταετία από την έκδοση της άδειας η Ρυθμιστική Αρχή προχωρά σε επανέλεγχο της εταιρείας.
Η διαδικασία

Η λήψη της άδειας είναι αναγκαία για την πρόσβαση στην Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, ωστόσο από μόνη της δεν αρκεί για την παροχή της πρόσβασης. Απαραίτητη επίσης προϋπόθεση είναι
η χορήγηση Πιστοποιητικού Ασφάλειας από το Τμήμα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων
του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και η παροχή πρόσβασης από τον Διαχειριστή της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής.

Η παροχή πρόσβασης υλοποιείται με τη σύναψη σύμβασης πρόσβασης, η οποία, όταν αφορά περισσότερες της μιας δρομολογιακής περιόδου, συνιστά συμφωνία-πλαίσιο και εγκρίνεται από τη ΡΑΣ. Για τις συμβάσεις μιας δρομολογιακής περιόδου, ο Διαχειριστής της Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής οφείλει να ενημερώνει την ΡΑΣ.

ΕΡΓΟΣΕ
Την ίδια ώρα που ανοίγουν οι μπάρες και η είσοδος των ιδιωτών στο σιδηροδρομικό δίκτυο δεν αποτελεί απλή πρόβλεψη στα χαρτιά, η ΕΡΓΟΣΕ, εταιρεία υπεύθυνη για τα έργα στο εθνικό δίκτυο
δρομολογεί μια σειρά από κατασκευαστικά έργα
απαραίτητα και σημαντικά για το λίφτινγκ των γραμμών που θα τις κάνουν ελκυστικές αλλά και θα συμβάλλουν στην βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ειδικότερα, ξεκίνησε η διαδικασία για τη δημοπράτηση του τμήματος από Ροδοδάφνη έως Ψαθόπυργο στο σιδηροδρομικό άξονα Κόρινθος - Πάτρα, συνολικού
προϋπολογισμού 315 εκατ. ευρώ.
Το τμήμα έχει μήκος 21,5 χλμ., συμπεριλαμβανομένης και της δίδυμης σήραγγας Παναγοπούλας (μήκους περίπου 5 χλμ ανά κλάδο). Το εν λόγω τμήμα αποτελεί μέρος της γραμμής Ροδοδάφνη - Ρίο η οποία και συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.

Στη γραμμή προβλέπεται με την παράδοσή της προς χρήση και η κατασκευή 5 στάσεων ενώ με την ολοκλήρωση του έργου το 2016, η διαδρομή Αθήνα-Αίγιο να πραγματοποιείται σε μια ώρα και 35 λεπτά (από δυο ώρες και 53 λεπτά που είναι σήμερα) και η διαδρομή Αθήνα-Πάτρα σε 1 ώρα και 55 λεπτά (από 3 ώρες και 34 λεπτά που είναι σήμερα).

Η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να προχωρήσει άμεσα και
σε νέες δημοπρατήσεις έργων συνολικού προϋπολογισμού 325 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, το Μάρτιο αναμένεται η δημοπράτηση του έργου «Κατασκευή Επιδομής της Ν.Δ.Σ.Γ. Τιθορέα - Δομοκός (με Ηλεκτροκίνηση και Ανακαίνιση Σταθμών Τιθορέας , Λιανοκλαδίου, Δομοκού και Κατασκευή Άνω Διάβασης στο Σ.Σ. Λιανοκλαδίου». Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε πάνω από 300 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Συνοχής.
Νωρίτερα, μέσα στο επόμενο 20ήμερο δημοπρατείται το έργο «Ανάταξη συστήματος Ηλεκτροκίνησης - Τηλεδιοίκησης Σιδηροδρομικής Γραμμής στο τμήμα Αχαρναί - Τιθορέα», προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση από Εθνικούς Πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

euro2dey