Τα τελευταία χρόνια οι μαφίες του χαλκού έχουν προκαλέσει τεράστια ζημιά στο δίκτυο του ΟΣΕ, καθώς οι συνεχείς και σχεδόν καθημερινές «επιδρομές» στα καλώδια της ηλεκτροκίνησης έχουν αναστείλει τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, ενώ έχουν ναρκοθετήσει το ίδιο του το μέλλον.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχή του έτους έχουν καταγραφεί επίσημα πάνω από 70 κρούσματα, κάτι που σημαίνει περίπου δύο περιστατικά την εβδομάδα. Ωστόσο, σιδηροδρομικοί αναφέρουν ότι τα «χτυπήματα» και οι απόπειρες κλοπής είναι πολύ περισσότερα. Και αυτό διότι, όπως εξηγούν, οι μαφίες του χαλκού γνωρίζουν ότι χρησιμοποιώντας απλό εξοπλισμό μπορούν να ρίξουν το ρεύμα στις γραμμές πανεύκολα και να αφαιρέσουν τον χαλκό προτού ουδείς προλάβει να αντιδράσει.
«Προνομιακή» περιοχή δράσης για τα κυκλώματα του χαλκού έχει αποτελέσει η γραμμή που ξεκινά από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) και καταλήγει στην Τιθορέα, δηλαδή στον νότιο ηλεκτροδοτούμενο άξονα του ΟΣΕ. Οι επιθέσεις ξεκίνησαν ευθύς αμέσως από τη στιγμή που ο ΟΣΕ ανέβασε τον «γενικό», με ένα μεγαλοπρεπές σαμποτάζ στο κέντρο διοίκησης της ηλεκτροκίνησης, που έθεσε το σύστημα εκτός λειτουργίας, επιτρέποντας στους επιτήδειους να αποδεκατίσουν με συνοπτικές διαδικασίες το δίκτυο.
Πάμπολλα περιστατικά έχουν καταγραφεί και στο δίκτυο του προαστιακού προς το Κιάτο, αλλά και στη γραμμή της Θεσσαλονίκης τόσο προς Πλατύ όσο και προς Πολύκαστρο. Εσχάτως, μάλιστα, χτυπήθηκε και η Πάτρα, η οποία δεν έχει δίκτυο ηλεκτροκίνησης, αλλά ο χαλκός υπάρχει στον εξοπλισμό των αυτόματων διαβάσεων. Οι εκτιμήσεις των σιδηροδρομικών μιλούν για κλοπή τουλάχιστον 120 χιλιομέτρων καλωδίων χαλκού από το 2009, με τη ζημιά να ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ. Ομως, για να κατανοήσει κανείς το μέγεθος της πραγματικής ζημιάς, η εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης πληρώθηκε από το Δημόσιο περί τις 50.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο διπλής γραμμής, όταν οι συμμορίες που ξηλώνουν τον χαλκό τον πωλούν στα χυτήρια για 4 ευρώ το κιλό! Μάλιστα, λόγω των κλοπών η ηλεκτροκίνηση δεν δουλεύει και η χώρα μας κινδυνεύει να επιστρέψει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στην ΕΕ, η οποία χρηματοδότησε το έργο.