Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2020

Πόλεμος για τις χρεώσεις στον σιδηρόδρομο.

Μετωπική σύγκρουση Rail Cargo Logistics Goldair-ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το άνοιγμα της αγοράς
 – Καταγγελία για 400% υψηλότερες χρεώσεις
 – ΡΑΣ και Επιτροπή Ανταγωνισμού θα ελέγξουν τους ισχυρισμούς των δύο πλευρών
Η πρώτη μεγάλη μάχη στον σιδηρόδρομο είναι γεγονός. Με αιχμή τις χρεώσεις για τη συντήρηση, η Rail Cargo Logistics Goldair στρέφεται εναντίον της κυρίαρχης ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κατηγορώντας την για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, καταγγέλοντας μάλιστα 400% υψηλότερες χρεώσεις. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για πρώτη φορά σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κληθεί να ξεμπλέξει το κουβάρι, που θα βάλει ουσιαστικά σφραγίδα στο άνοιγμα της σιδηροδρομικής αγοράς…που παραμένει εν πολλοίς στα χαρτιά.

Η πολυσέλιδη καταγγελία της πρώτης νεότευκτης ιδιωτικής εταιρείας που κάνει εμπορευματικά δρομολόγια στον ελληνικό σιδηρόδρομο, της Rail Cargo Logistics Goldair που κατά 49% ανήκει στους Αυστριακούς Σιδηροδρόμους, έχει δύο σκέλη. Από τη μία μεριά την τιμολογιακή πολιτική, με την κατηγορία ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (που έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά) εφαρμόζει στην ανταγωνίστριά της ακριβότερες χρεώσεις. Ως αποτέλεσμα η συντήρηση μηχανών και τρένων της Rail Cargo Logistics κοστίζει ακριβότερα κατά 400% από της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσδίδοντας στη δεύτερη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Το δεύτερο σκέλος αφορά τις λεγόμενες δεσμευμένες πωλήσεις, μέσω των οποίων μια εταιρεία για να λάβει μια υπηρεσία αναγκάζεται να αγοράσει ένα ολόκληρο πακέτο υπηρεσιών. Σε αυτό το σκέλος, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί η συνδρομή και η εμπειρία της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Ουσιαστικά, η απόκτηση από την ιδιωτική πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέλους του Ομίλου FSI στον οποίο ανήκουν και οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, της πρώην κρατικής Ελληνιής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηοδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) πυροδότησε την κόντρα.

Ως προς τη διαδικασία, έχει δοθεί περιθώριο 15 ακόμα ημερών (μετά την πρώτη αναβολή) στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για να καταθέσει στη ΡΑΣ τη δική της θέση. Κατόπιν η ΡΑΣ έχει στη διάθεσή της διάστημα 6 εβδομάδων προκειμένου να διερευνήσει την υπόθεση, ενώ σε θέματα που χρειαστεί τη βοήθεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα ζητήσει τη συνδρομή της. Οι πρώτες επαφές που μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και σε κοινή απόφαση ΡΑΣ και Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν ήδη γίνει σε θετικό προς αυτή την κατεύθυνση κλίμα.

Σε κάθε περίπτωση, πληροφορίες θέλουν την πλευρά της καταγγέλουσας εταιρείας Rail Cargo Logistics Goldair να είναι αποφασισμένη να φτάσει την υπόθεση μετά τη ΡΑΣ, στην οποία κατατέθηκε αρμοδίως η καταγγελία, στην Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού (εφόσον δεν υπάρξει κοινή απόφαση) κι εφόσον κριθεί απαραίτητο ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Όλγα Κλώντζα
tovima.gr