Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2017

Ιδιώτες και Εκκλησία... στραβώνουν τις γραμμές.

Το σύνδρομο του... σκουπιδοτενεκέ εμφανίζεται και στη χωροθέτηση των σταθμών του μετρό.

Ορισμένοι κάτοικοι δεν τους θέλουν γιατί θεωρούν ότι θα επιβαρύνουν τη γειτονιά τους, οι περισσότεροι φορείς όμως κινητοποιούνται για να προτιμηθεί η περιοχή τους, προσβλέποντας στην παραγωγική ανάπτυξη και την αξιοποίηση των ακινήτων τους.

Το φαινόμενο, που εμφανίστηκε από τη δεκαετία του 1990 με την έναρξη των πρώτων έργων του μετρό, επανέρχεται με αφορμή τη σταδιακή δημοπράτηση της τέταρτης γραμμής, μήκους 30 χλμ., με 33 νέους σταθμούς, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα του χρόνου.

Θα ξεκινά από τον σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, θα διέρχεται από το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα δικαστήρια της Ευελπίδων, τα Εξάρχεια, το κέντρο της Αθήνας και τα Ιλίσια, θα κινείται κάτω από τη λεωφόρο Κηφισίας και θα καταλήγει στο Μαρούσι.

Το πρώτο κατασκευαστικό βήμα θα γίνει με το τμήμα των 12,9 χλμ. και τους 16 σταθμούς που θα ξεκινά από το άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, θα φτάνει στον σταθμό του μετρό που ήδη λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο, θα συνεχίζει προς την πλατεία Κολωνακίου, θα «κουμπώνει» με την άλλη γραμμή του μετρό στον «Ευαγγελισμό» και θα συνεχίζει ώς του Ζωγράφου.

Το κόστος του ανέρχεται σε 1,4 δισ. ευρώ, με το 75% να έχει εξασφαλιστεί με ευνοϊκό δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ενώ τα υπόλοιπα θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ.

Οι... δεν και οι μεν

Πριν από τη δημοπράτηση όμως, ξεκίνησαν τα αντικρουόμενα αιτήματα.

Οι σταθμοί δεν είναι επιθυμητοί στα Εξάρχεια και στο Κολωνάκι και αναμένεται βροχή προσφυγών για την ακύρωση των έργων.

Διαφορετική είναι η εικόνα στην Ανω Κυψέλη, όπου οι κάτοικοι κινητοποιούνται για να προστεθεί σταθμός ανάμεσα στην πλατεία Κυψέλης και το Γαλάτσι.

Επισημαίνουν ότι η απόσταση υπερβαίνει τα 1.400 μέτρα, όταν ο κανόνας προβλέπει ότι οι σταθμοί πρέπει να απέχουν μεταξύ τους το πολύ ένα χιλιόμετρο.

Με επιστολή προς τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, η επιτροπή κατοίκων Κυψέλης-Γαλατσίου ζητά την παρέμβασή του για να δημιουργηθεί σταθμός στη συμβολή των οδών Πάρνηθος και Αγίας Γλυκερίας.

Τα έργα προτείνεται να συνδυαστούν με την ανάπλαση του λόφου Ελικώνος/Αλεπότρυπας, βάζοντας τάξη και στις καταπατήσεις που έχουν γίνει από ιδιώτες, οι οποίοι μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα εναλλακτικής κατοικίας.

Στις υπόγειες εγκαταστάσεις του προτεινόμενου σταθμού μπορούν να δημιουργηθούν χώροι για πολιτιστικές δράσεις, ενώ στην επιφάνεια του λόφου να διαμορφωθεί υπαίθριο θέατρο και χώροι πρασίνου που λείπουν από την πιο πυκνοκατοικημένη συνοικία της Αθήνας, με περιπατητικά μονοπάτια και ξύλινο εξοπλισμό.

Η επιτροπή υπενθυμίζει ότι το 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών είχε υποσχεθεί την προσθήκη του σταθμού.

Διαφορετική είναι η προσέγγιση των αρμοδίων της κρατικής εταιρείας «Αττικό Μετρό» που έχει την ευθύνη των έργων.

«Ουδέποτε υπήρχαν σχεδιασμοί για τον συγκεκριμένο σταθμό», δήλωσαν στην «Εφ.Συν.» και επικαλούνται απάντηση της εταιρείας που είχε δοθεί στις 5 Δεκεμβρίου 2014 σε ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, σύμφωνα με την οποία η γραμμή θα δημοπρατηθεί χωρίς τον προτεινόμενο σταθμό.

Επικαλούνται τεχνικά προβλήματα, δεδομένου ότι η σήραγγα στην περιοχή βρίσκεται σε βάθος 50 μέτρων και αυτό κάνει ανέφικτη την κατασκευή του.

Αρχαία και ιερά

Ανάλογοι «πόλεμοι» έχουν εμφανιστεί από τα πρώτα βήματα του μετρό, που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1992 χωρίς να υπάρχουν πλήρεις μελέτες, όπως αποδείχθηκε στην πορεία.

Οι σοβαρές αυτές παραλείψεις οδήγησαν σε βελτιώσεις και αλλαγές, επιβαρύνοντας το κατασκευαστικό κόστος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αποκαλύφθηκε πως η σήραγγα δεν μπορούσε να περάσει κάτω από τον σπουδαίο αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού απ’ όπου διέρχεται και η κοίτη του Ηριδανού.

Η σοβαρή αυτή αστοχία οδήγησε πολύ σωστά σε αλλαγή της γραμμής, που μετατοπίστηκε δυτικότερα και κατασκευάστηκε κάτω από το τελευταίο τμήμα της Ερμού.

Είχε όμως κατασκευαστεί η «τρύπα» του μελλοντικού σταθμού στη διασταύρωση της Πειραιώς με την Ιερά Οδό και χρειάστηκε να δημιουργηθεί νέος πάνω στην κοντινή πλατεία στο Γκάζι.

Για να μη χρειαστεί να επιστραφούν κοινοτικά κονδύλια, στη θέση του αρχικού σταθμού δημιουργήθηκε υπόγειο πάρκινγκ.

Θυμίζουμε ότι οι σημαντικότερες αλλαγές έχουν γίνει μετά από παρεμβάσεις της Εκκλησίας.

Συγκεκριμένα:

◼ Ακυρώθηκε ο σταθμός της πλατείας Αγίας Παρασκευής γιατί θα υποβάθμιζε το προαύλιο του ομώνυμου ναού.

Με τα από άμβωνος κηρύγματα και τα αιτήματα του δήμου, στα μέσα της δεκαετίας του ’90 η γραμμή άλλαξε και δεν συνέχισε ώς τον Σταυρό κάτω από τη Μεσογείων, αλλά συναντά την Αττική οδό στη Δουκ. Πλακεντίας.

Ο σταθμός μετατοπίστηκε στα όρια με το Χαλάνδρι και κατασκευάστηκε με μεγάλη καθυστέρηση στη... μέση του πουθενά!

◼ Ψαλιδίστηκε κατά ένα χιλιόμετρο η γραμμή του Πειραιά, που προβλεπόταν να φτάσει στην Ευαγγελίστρια, γιατί η μητρόπολη θεώρησε ότι θα ενοχλούσε το γηροκομείο.
Πειραιάς: προβλήματα πάνω και κάτω από το νερό

Τεχνικά προβλήματα ανέκυψαν στην κατασκευή του κεντρικού σταθμού του μετρό της επέκτασης προς τον Πειραιά, που βρίσκεται δίπλα στο ιστορικό κτίριο του Ηλεκτρικού. Είναι όμως πολύ κοντά στο λιμάνι και αυτό δημιουργεί παρενέργειες, δεδομένου ότι οι αποβάθρες του νέου σταθμού θα κατασκευαστούν κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Αυτή η παράμετρος επέβαλε νέους σχεδιασμούς και πρόσθετη στεγάνωση, που οδηγούν σε παράδοση των έργων το 2020, τρία χρόνια αργότερα σε σχέση με το συμβατικό χρονοδιάγραμμα.

Η επέκταση της γραμμής από την Αγία Μαρίνα, στα όρια των Δήμων Αιγάλεω και Χαϊδαρίου, ώς το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά έχει μήκος 7,6 χλμ. και έξι νέους σταθμούς. Τα έργα ξεκίνησαν το 2007 και σήμερα είναι σε προχωρημένο στάδιο τέσσερις σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια και Δημοτικό Θέατρο), ενώ καθυστέρηση υπάρχει στα Μανιάτικα λόγω των αντιδράσεων των φορέων της περιοχής. Εχει επίσης κατασκευαστεί το 65% της σήραγγας.

Η κυκλοφορία στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, εκτός από τα εργοτάξια του μετρό, επιβαρύνεται και από την κατασκευή του τραμ. Τα προβλήματα έχουν λυθεί και οι αρμόδιοι της «Αττικό Μετρό» διαβεβαιώνουν ότι στο τέλος του χρόνου θα λειτουργήσει η γραμμή των 3,1 χλμ. από το Νέο Φάληρο ώς το λιμάνι. Προκηρύχθηκε ήδη η μελέτη για την επέκταση μέχρι το Κερατσίνι, που θα έχει μήκος 3,8 χλμ. και έξι στάσεις.

Συντάκτης:  Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr