Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2016

Το τρένο θα σφυρίξει το 2019 στο λιμάνι του Λαυρίου.

ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΤΗΚΑΝ ΚΟΝΔΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΡΩΠΙ

Το τρένο θα σφυρίξει και πάλι στο τέλος του 2019, μετά από 82 ολόκληρα χρόνια για το λιμάνι του Λαυρίου, καθώς το έργο επέκτασης του Προαστιακού από το Κορωπί μέχρι Λαύριο εισέρχεται στην τελική ευθεία.

Ήδη έχουν δρομολογηθεί απαλλοτριώσεις προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, κονδύλι το οποίο έχει εξασφαλιστεί από εθνικούς πόρους, ενώ σύμφωνα με την ηγεσία του δήμου Λαυρεωτικής ο διαγωνισμός για τη συγκεκριμένη επέκταση αναμένεται μέσα στο 2017. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο έργο που έχει προαναγγελθεί εδώ και περίπου δέκα χρόνια και η υλοποίησή του γίνεται πλέον εφικτή μετά την ένταξή του για χρηματοδότηση από το πακέτο «Γιούνκερ».
Αυτός είναι και ο λόγος που στην τελευταία συνεδρίαση αποφασίστηκε να βγει εκτός ΕΣΠΑ η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί μέχρι το Λαύριο. Ήδη προωθείται μελέτη για ένα σύνθετο οδικό, σιδηροδρομικό και λιμενικό έργο μέσω σύμβασης παραχώρησης.


Συγκεκριμένα περιλαμβάνει τον ανασχεδιασμό και την κατασκευή των απαραίτητων λιμενικών και χερσαίων έργων για τη λειτουργική αναβάθμιση του Λιμένα Λαυρίου, την επέκταση κατασκευής του προαστιακού σιδηρόδρομου από το Κορωπί στο Λαύριο και την αναβάθμιση της υφιστάμενης λεωφόρου από την Αττική Οδό (Μαρκόπουλο) μέχρι τον λιμένα Λαυρίου σε αυτοκινητόδρομο. Ο δήμος Λαυρεωτικής σε πρόσφατη ανακοίνωσή του εμφανίστηκε αισιόδοξος για τη συγκεκριμένη επέκταση του Προαστιακού.
Σύμφωνα με τον δήμο, το 2017 εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, ο οποίος έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο «πακέτο Γιούνκερ». Παράλληλα, για τις απαλλοτριώσεις που θα γίνουν από τα σημεία που θα περάσει ο προαστιακός σιδηρόδρομος, έχει ήδη γίνει μια πρώτη εκτίμηση και οι εθνικοί πόροι που εξασφαλίστηκαν ανέρχονται στα 80 εκατ. «Το υπουργείο Μεταφορών σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, κατόπιν πίεσης της παρούσας Δημοτικής Αρχής, έχουν προτείνει την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως το Λαύριο, σε συνδυασμό με την οδική σύνδεση με την Αττική Οδό και την αναβάθμιση και πλήρη λειτουργία του λιμανιού ως επιβατικού και τουριστικού (φιλοξενία κρουαζιερόπλοιων, γιοτ κ.ά.)» επισημαίνει ο δήμος.

Τεχνικό Δελτίο

Η ΕΡΓΟΣΕ, για την οποία η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, έχει ήδη καταθέσει στη διαχειριστική αρχή Τεχνικό Δελτίο με προμελέτες, προκειμένου να προχωρήσει με τη μέθοδο της μελέτης-κατασκευής.
«Δεν θα είναι λοιπόν το κλασικό δημόσιο έργο, στο οποίο γίνονται μελέτες και έπειτα προκηρύσσεται διαγωνισμός για την κατασκευή του, αλλά μελέτη και κατασκευή θα γίνονται παράλληλα», υποστηρίζει ο δήμος, αναφέροντας ότι η υλοποίηση του έργου με την παραπάνω μέθοδο θα έχει τεράστιο όφελος για τους πολίτες, καθώς θα εξοικονομηθεί σημαντικός χρόνος (έως και 2 περίπου χρόνια) για την ολοκλήρωση των προαναφερθέντων έργων.
Μάλιστα η Περιφέρεια Αττικής από την πλευρά της, εκτελώντας στην παρούσα φάση τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές διαδικασίες, καλύπτει τη δαπάνη συμβούλων ωρίμασης, οι οποίοι προετοιμάζουν τις τεχνικές λεπτομέρειες, ώστε μέχρι του χρόνου να έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την προκήρυξη του διαγωνισμού μελετοκατασκευής της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου έως το Λαύριο.

Το έργο

Η επέκταση του Προαστιακού από το Κορωπί στο Λαύριο θα είναι μήκους 32 χιλιομέτρων και περιλαμβάνει την κατασκευή υποδομής, επιδομής, ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης της γραμμής. Πρόκειται για ένα ενιαίο οδικό, σιδηροδρομικό και λιμενικό έργο που θα επαναφέρει την αίγλη του παλιού λιμανιού του Λαυρίου. Η σύνδεση του λιμανιού με τον προαστιακό σιδηρόδρομο από το Κορωπί, η οδική σύνδεση με την Αττική Οδό, οι ανισόπεδες διαβάσεις σε πέντε σημεία με το τοπικό δίκτυο αλλά και η αναβάθμιση του λιμανιού σε επιβατικό το οποίο μπορεί να γίνει κόμβος επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί προτεραιότητα για την ΕΡΓΟΣΕ.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική μελέτη χάραξης της ΕΡΓΟΣΕ, ο ηλεκτροκινούμενος άξονας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, θα αποτελέσει διακλάδωση του υπάρχοντος ανατολικού κλάδου του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής με αφετηρία τον κόμβο Κορωπίου και σχεδιάζεται για να εξυπηρετεί ταχύτητες συρμών έως 120 χλμ ανά ώρα. Η γραμμή προγραμματίζεται να είναι διπλή, θα έχει εννέα σταθμούς προαστιακού: Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, «Δασκαλιό 1» - ΒΙΟΠΑ Κερατέας, «Δασκαλιό 2», Θορικό, «Κυπριανός» Λαυρίου και Λιμάνι Λαυρίου και αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 επιβάτες καθημερινά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΡΓΟΣΕ στη συγκεκριμένη γραμμή θα κινούνται πάνω από 50 εκατ. επιβάτες, καθώς το λιμάνι του Λαυρίου έχει απόσταση μόνο 15 λεπτά από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ είναι 60 μίλια μικρότερη απόσταση για τα νησιά του Αιγαίου απ΄ ό,τι το ταξίδι από τον Πειραιά (περίπου μία ώρα και είκοσι λεπτά μικρότερη διαδρομή). Στόχος είναι από το λιμάνι του Λαυρίου να εξυπηρετούνται τα επιβατηγά πλοία από το Βόρειο και Κεντρικό Αιγαίο, καθώς και να φιλοξενεί κρουαζιερόπλοια. Η απόσταση ως το κέντρο της Αθήνας θα είναι 15 λεπτά μικρότερη σε σύγκριση με τη διαδρομή από τον Πειραιά. Το σιδηροδρομικό κόστος ανέρχεται σε 160 εκατ. ευρώ και το ύψος του συνολικού έργου σε 350 εκατ. ευρώ.

Σιδηροδρόμοι Αττικής
Με ιστορία από το 1882

Το ιστορικό τρένο της Λαυρεωτικής ανήκε στους πάλαι ποτέ Σιδηροδρόμους Αττικής. Μάλιστα, έξι χιλιόμετρα γραμμής έχουν επιβιώσει μέχρι τις ημέρες μας και ανήκουν στην πρώην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ). Οι Σιδηρόδρομοι Αττικής δημιουργήθηκαν με τον νόμο 1047/1882 με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση μεταξύ του Δημοσίου και της Εταιρείας των Μεταλλουργείων Λαυρίου -επί διευθύνσεως Φωκίωνος Νέγρη- για την κατασκευή και εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθήνα έως Λαύριο, πλάτους ενός μέτρου, «μετά διακλαδώσεως εκ Χαλανδρίου μέχρι Κηφισιάς». Η ανάπτυξη του Λαυρίου προσέφερε στους Αττικούς Σιδηροδρόμους αξιόλογη επιβατική κίνηση, η οποία διεκόπη όταν το Λαύριο άρχισε να παρακμάζει. Ο τότε μέτοχος, η παλιά Ηλεκτρική Εταιρεία του Λαυρίου προσπάθησε μέσα από δάνεια να συγκρατήσει την πτώση της εταιρείας, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατόν, λόγω του πολέμου και, κυρίως, του αναδυόμενου ανταγωνισμού από το αυτοκίνητο. Η λειτουργία της γραμμής σταμάτησε το 1938 μαζί με το «Θηρίο» (το ατμοκίνητο τρένο Αθήνας - Κηφισιάς), όμως η γραμμή αποξηλώθηκε πολύ αργότερα.

Συντάκτης:  Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr