Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2016

Απειλή εκτροχιασμού των διαγωνισμών για ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εμπορευματικό Θριασίου.


Δύο νέα μέτωπα στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου περιπλέκουν τους σχετικούς διαγωνισμούς.


Αν και το επενδυτικό ενδιαφέρον για αμφότερους τους διαγωνισμούς εικάζεται ζωηρό, τόσο από το εξωτερικό όσο και από εγχώριους ομίλους, ελλοχεύουν κίνδυνοι για την επιτυχία τους. Το διακύβευμα δεν είναι μόνον το τίμημα που θα εισπράξει το ελληνικό Δημόσιο. Εάν για οιονδήποτε λόγο δεν ιδιωτικοποιηθούν τα σιδηροδρομικά περιουσιακά στοιχεία, η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία «πάγωσε» η απόφαση για επιστροφή κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750 εκατ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα βρεθεί στον «αέρα».
Ανάλογη απειλή αντιμετωπίζει και το Θριάσιο, καθώς, εάν καθυστερήσει περαιτέρω η παραχώρησή του, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που χρηματοδότησε το έργο των γραμμών και των αποθηκών, θα αξιώσει επιστροφή ποσού άνω των 100 εκατ. ευρώ. Πάνω απ’ όλα όμως διακυβεύεται η ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας συνδυασμένων μεταφορών, η οποία, μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, περιμένει την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και τη δημιουργία μεγάλου εμπορευματικού κέντρου για να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες υποδομές.
Τι μπορεί όμως να εκτροχιάσει τους δύο αυτούς διαγωνισμούς; Κατ’ αρχήν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός με καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών την 26η Απριλίου από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προκειμένου να συμμετάσχουν νέοι υποψήφιοι και να εκπληρωθεί η υποχρέωση αποκρατικοποίησης που έχει συμφωνηθεί με την Ε.Ε. Ομως κύκλοι της αγοράς διατυπώνουν έντονο προβληματισμό για την ελκυστικότητά της μετά την εκτιμώμενη επιβάρυνσή της με τη νέα σύμβαση συντήρησης που συνήψε με την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), που τελεί επίσης υπό αποκρατικοποίηση. Η νέα σύμβαση φέρεται να προβλέπει σημαντικά αυξημένο κόστος σε σχέση με την προηγούμενη, επιβαρύνοντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Κάτι που ενδέχεται να περιορίσει de facto το τίμημα που μπορεί να προσφέρουν οι υποψήφιοι επενδυτές.
Αντιθέτως, καθιστούν ελκυστικότερη την ΕΕΣΣΤΥ. Εκεί, η διαγωνιστική διαδικασία προχωράει κανονικά και αναφέρεται έντονο ενδιαφέρον από τη γαλλική Alstom που συμμετέχει μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου στον διαγωνισμό, αλλά και τη γερμανική Siemens. Η κοινοπραξία της Rossiyskie Zheleznye Dorogi με την ελληνική ΓΕΚ Τέρνα δεν αναμένεται να χτυπήσει τον διαγωνισμό, εξαιτίας των ρωσικών αποφάσεων. Και αυτό είναι και το βασικό πρόβλημα στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που οδηγεί στην επαναπροκήρυξή του.
Οι τρεις προκριθέντες στον προηγούμενο διαγωνισμό... δεν υπάρχουν πια. Η ρωσική πλευρά απείχε, η γαλλική SNCF ουδέποτε ασχολήθηκε σοβαρά και η ρουμανική Grup Feroviar Roma αντιμετωπίζει σοβαρά δικά της προβλήματα. Ομως για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, τόσο η αμερικανική Watco Companies όσο και κινεζικοί όμιλοι, ενώ δεν αποκλείεται η επανεμφάνιση στον νέο διαγωνισμό της ΓΕΚ Τέρνα με άλλο εταίρο. Εάν όμως το τίμημα που θα προσφερθεί κριθεί πολύ χαμηλό και οδηγήσει έτσι και τον δεύτερο αυτό διαγωνισμό σε άγονο αποτέλεσμα, τότε θα αρχίσει ένα ντόμινο απαιτήσεων της Ε.Ε. με απρόβλεπτες συνέπειες.
Την ίδια ώρα στον διαγωνισμό για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο που διενεργεί η ΓΑΙΑΟΣΕ και έχει προσελκύσει σημαντικότατο αριθμό ενδιαφερομένων, μερίδα των μεγαλύτερων εξ αυτών φέρεται να ζητεί να επεκταθεί η παραχώρηση και στο διπλανό ακίνητο όπου έχουν κατασκευαστεί με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις δύο πολύ μεγάλες αποθήκες και εκτεταμένη γραμμολογία που συνδέει την έκταση με το εθνικό δίκτυο. Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει βγάλει σε διαγωνισμό τη, διπλανή με την παραπάνω, έκταση 588 στρεμμάτων, η οποία στερείται υποδομών και έχει δεσμευτεί να παραχωρήσει και την άλλη στο μέλλον με άλλο διαγωνισμό.
Ομως υποψήφιοι επενδυτές ζητούν να βγει προς παραχώρηση το σύνολο των 1.100 στρεμμάτων. Η πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία έχει ξεκινήσει διαβούλευση για τον διαγωνισμό, δεν αποκλείει να δοθεί δικαίωμα πρώτης άρνησης στον επενδυτή που θα επικρατήσει στον πρώτο διαγωνισμό ενώ παράλληλα φέρεται να είναι διατεθειμένη να παραχωρήσει εξαρχής και μία από τις δύο έτοιμες αποθήκες (Κ1 και Κ2). Να σημειωθεί πως στη σχετική λίστα των 30 ομίλων που έχουν παραλάβει τεύχη για τον διαγωνισμό είναι μεταξύ άλλων και οι Lamda Development, Εθνική Πανγαία, ΑΚΤΩΡ, Cosco, Grivalia Properties, ΜΕΤΚΑ, όμιλος Κοπελούζου, Redeplan, FDL Group, ΟΛΠ, Goldair Cargo, Sarmed, Diakinisis, Ernst & Young, ΠΑΕΓΑΕ, Kuehne + Nagel, Τοξότης, MedLog, Ορφεύς Βεϊνόγλου και πολλοί άλλοι.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr