Πέμπτη, 21 Αυγούστου 2014

Το γιοφύρι της… Πάτρας

treno
Αργά, αλλά όχι σταθερά, κινείται ο προαστιακός προς τη δυτική πύλη της Ελλάδας: οι οριστικές μελέτες αναμένονται εντός του 2015 και η ολοκλήρωση των έργων μέχρι το 2020, όλα όμως σκοντάφτουν στη χάραξη της γραμμής - Κατ’ αρχήν συμφωνία με τον νέο δήμαρχο Πατρέων.

Της Χαράς Τζαναβάρα



Με ρυθμούς… χελώνας, όπως όλα τα μεγάλα έργα στην Ελλάδα, προχωρά και η επέκταση του προαστιακού που θα εξυπηρετεί τη σημαντικότερη δυτική πύλη της Ελλάδας, την Πάτρα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή, παρ’ όλο που τα έργα έχουν ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα και μπορούν ευκολότερα να εξασφαλίσουν κοινοτική χρηματοδότηση. Στα «θα», που κατά καιρούς επιστρατεύονται από τους αρμοδίους και συνήθως μένουν στα χαρτιά, προστέθηκε χθες η δέσμευση της ηγεσίας της ΕΡΓΟΣΕ ότι οι οριστικές μελέτες που θα φέρουν το σιδηροδρομικό δίκτυο στο λιμάνι της πόλης θα παραδοθούν μέσα στο 2015, με προοπτική τα έργα να ολοκληρωθούν ώς το 2020.
Στη χθεσινή σύσκεψη πήραν μέρος ο νέος δήμαρχος Πατρέων Κ. Πελετίδης και συνεργάτες του, αφού υπάρχουν ενστάσεις από φορείς και κινήσεις της Πάτρας, γιατί η γραμμή προβλέπεται να διασχίζει επιφανειακά μεγάλο μέρος του πολεοδομικού συγκροτήματος. Για χρόνια υπερίσχυε η πρόταση για πλήρη υπογειοποίηση, που αποτελεί την καλύτερη λύση για την πόλη, αλλά «σκοντάφτει» στο υψηλό κόστος. Από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ κάνουν λόγο για επιπλέον 500-700 εκατ. ευρώ, ποσό που δύσκολα εξασφαλίζεται στις σημερινές συνθήκες.
«Μικτή λύση»
«Συμφωνήσαμε στη μικτή λύση», υποστήριξε στην «Εφ.Συν.» ο Κ. Σπηλιόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ. Παραδέχεται ότι «τα έργα δεν αφορούν μόνον τον σιδηρόδρομο, αλλά αποτελούν τη μεγαλύτερη πολεοδομική και κυκλοφοριακή παρέμβαση στην Πάτρα» και -με αυτά τα δεδομένα- δήλωσε ανοιχτός σε προτάσεις της νέας δημοτικής αρχής που στοχεύουν στον περιορισμό των επιπτώσεων.
Η προκαταρκτική μελέτη αφορά επιφανειακή γραμμή μήκους 12,9 χλμ., με υπόγεια τμήματα σε επιλεγμένες διασταυρώσεις με βασικούς δρόμους, και υπολογίζεται να κοστίσει 150 εκατ. ευρώ. Θα ακολουθεί την παλιά σιδηροδρομική γραμμή ώς το ύψος της εκκλησίας του Αγίου Ανδρέα και από εκεί θα κινείται κατά μήκος της παραλιακής ζώνης μέχρι το λιμάνι. Ο βασικός σταθμός χωροθετείται στον Αγιο Διονύσιο, απ’ όπου θα συνεχίζει η μελλοντική γραμμή προς Πύργο-Ολυμπία, η οποία προορίζεται στο μέλλον να φτάνει ώς την Καλαμάτα.
Ο προαστιακός αποδεικνύεται ιδιαίτερα αγαπητό μεταφορικό μέσο για τους πολίτες της Πάτρας. Με ελάχιστα κονδύλια και με αξιοποίηση της παλιάς γραμμής του Χ. Τρικούπη, εκτελούνται δρομολόγια ώς τον Αγιο Βασίλειο που εξυπηρετούν σε καθημερινή βάση 8.000 άτομα. Ο ΟΣΕ ετοιμάζει ήδη τη δυτική επέκταση περίπου 7 χλμ. ώς την Κάτω Αχαΐα.
 Καθυστερήσεις
Με ρυθμούς χελώνας προχωρούν και τα έργα στη βασική γραμμή του προαστιακού. Ο διαγωνισμός για το τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη έχει μπλοκαριστεί εδώ και έναν χρόνο, λόγω προσφυγών σε βάρος του προσωρινού αναδόχου και δύσκολα θα δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2017. Σε εξέλιξη είναι τα έργα στο κομμάτι Ροδοδάφνη-Ρίο.
Η επέκταση των 120 χλμ. με μονή γραμμή προς Πύργο βρίσκεται ακόμη στη φάση της μελέτης. Σε ένα μεγάλο μέρος προβλέπεται αναβάθμιση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής γραμμής. Σε προχωρημένο στάδιο είναι τα πρώτα 52 χλμ. ώς τα Καβάσιλα, ενώ για το υπόλοιπο κομμάτι οι οριστικές προτάσεις αναμένεται να παραδοθούν στα τέλη του 2015 και να ακολουθήσει η δημοπράτηση όλων των νέων έργων, το κόστος των οποίων εκτιμάται σε 300 εκατ. ευρώ…

.efsyn.gr