Σάββατο, 24 Νοεμβρίου 2012

Επανέρχονται οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι για τον ΟΣΕ


Της Αλεξανδρας Κασσιμη

Σε αναζωπύρωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τον ΟΣΕ φαίνεται ότι οδήγησε η κατ’ αρχήν συμφωνία μεταξύ Hewlett Packard και Cosco, που περιλαμβάνει τη διακίνηση των προϊόντων της HP από το λιμάνι του Πειραιά με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Επίσκεψη στην Ελλάδα πραγματοποίησαν αυτή την εβδομάδα στελέχη των ρωσικών σιδηροδρόμων με στόχο να «επιβλέψουν» τις υποδομές του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι έχουν και στο παρελθόν εκφράσει ενδιαφέρον για τον ΟΣΕ, το οποίο όμως είχε παραμείνει σε θεωρητικό επίπεδο. Πριν από λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε συνάντηση στελεχών των ρωσικών σιδηροδρόμων και του υπουργείου Ανάπτυξης, με θέμα την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ρωσικό ενδιαφέρον είναι σε μεγάλο βαθμό στραμμένο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ, η οποία διατίθεται προς πώληση σε ποσοστό έως και 100%. Οι παλαιότερες προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να διαθέσει ποσοστό 49% έπεσαν το κενό, καθώς το χλιαρό επενδυτικό ενδιαφέρον αποθαρρύνθηκε ακόμα περισσότερο από το μειοψηφικό πακέτο που ήταν προς πώληση.
Η «επιθεώρηση» του δικτύου του ΟΣΕ κρίθηκε απαραίτητη από τους εκπροσώπους των ρωσικών σιδηροδρόμων καθώς είναι κομβικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Προχθές μάλιστα προχώρησαν σε «επιθεωρήσεις» των τεχνικών βάσεων και εργοστασίων της εταιρείας στην Αθήνα. Παραμένει γεγονός ότι το δίκτυο του ΟΣΕ εμφανίζει προβλήματα και καθυστερήσεις στα έργα εκσυγχρονισμού που προκαλούν σειρά δυσλειτουργιών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με καθυστερήσεις δρομολογίων και διακοπή του δικτύου. Την ίδια στιγμή βέβαια, η ρωσική πλευρά έχει στρέψει το βλέμμα και στη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με κεντρικά λιμάνια της χώρας. Η σχετική συμφωνία μεταξύ HP – Cοsco – ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που σηματοδοτεί και την ολοκλήρωση της επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής στο Ικόνιο, θα αποτελέσει, σε περίπτωση που υλοποιηθεί, σημείο καμπής για τον ΟΣΕ, ο οποίος θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και στη διακίνηση εμπορευμάτων.
Την περασμένη εβδομάδα οι εκπρόσωποι των Ρώσων βρέθηκαν στη βόρεια Ελλάδα. Σε περίπτωση που ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση με τα λιμάνια της περιοχής, θα υπάρχει εύκολη πρόσβαση στα δίκτυα της ανατολικής Ευρώπης, όπου η Ρωσία διατηρεί έντονη παρουσία. Κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης υποστηρίζουν ότι οι Ρώσοι θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν τόσο για τη Θεσσαλονίκη και τον Βόλο όσο και την Αλεξανδρούπολη. Η διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης υπολείπεται μόλις 400 μέτρων γραμμής. Στις συζητήσεις εντάσσεται και το λιμάνι της Καβάλας, το οποίο όμως δεν είναι τόσο κοντά στην άμεση σύνδεση με τον ΟΣΕ.

"Καθημερινή"