Σελίδες

Παρασκευή 16 Μαΐου 2025

Η Κροατία λανσάρει το πρώτο ηλεκτρικό τρένο με μπαταρία για βιώσιμες δημόσιες συγκοινωνίες



Η ηλεκτρική πολλαπλή μονάδα με μπαταρία μπορεί να λειτουργεί έως και 18 ώρες την ημέρα, καλύπτοντας μια αυτονομία 480 χλμ. 

Η Κροατία εγκαινίασε την πρώτη ηλεκτρική πολλαπλή μονάδα με μπαταρία (BEMU) στο πλαίσιο μιας εθνικής πρωτοβουλίας για την ενίσχυση της «πράσινης» τεχνολογίας στις δημόσιες συγκοινωνίες.

railway-technology.com

Το νέο τρένο λειτουργεί πλέον στη διαδρομή Ζάγκρεμπ - Μπιέλοβαρ - Ζάγκρεμπ.

Το BEMU αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου Εφαρμογή Πράσινων Τεχνολογιών στις Σιδηροδρομικές Μεταφορές Επιβατών, το οποίο υποστηρίζεται από χρηματοδότηση της ΕΕ μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021–2026.

Εκτός από το νέο τρένο, η πρωτοβουλία περιλαμβάνει την παραγωγή μιας ακόμη μονάδας που τροφοδοτείται από μπαταρία και την εγκατάσταση έξι σταθμών φόρτισης σε σιδηροδρομικούς κόμβους στο Σπλιτ, το Όσιεκ, το Βαράζντιν, το Μπιέλοβαρ, τη Βιροβίτικα και την Πούλα.

Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 17,1 εκατομμύρια ευρώ (19,1 εκατομμύρια δολάρια), εκ των οποίων τα 13,3 εκατομμύρια ευρώ (14,8 εκατομμύρια δολάρια) προέρχονται από κονδύλια της ΕΕ.

Η Končar– Electric Vehicles έχει αναλάβει την παραγωγή ηλεκτρικών τρένων με μπαταρία και την εγκατάσταση της απαραίτητης υποδομής φόρτισης.

Η κροατική κυβέρνηση έχει επεκτείνει τον στόλο της σε 63 τρένα χαμηλού δαπέδου, με περισσότερα από τα μισά να έχουν εισαχθεί τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια.

Η εισαγωγή αυτών των τρένων στοχεύει στη διευκόλυνση βιώσιμων σιδηροδρομικών υπηρεσιών σε μη ηλεκτροκίνητες γραμμές που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια.

Επιπλέον, η παρούσα πρωτοβουλία αποτελεί μέρος του συνεχιζόμενου εκσυγχρονισμού του τροχαίου υλικού της HŽ Putnički prijevoz (HZPP) ή HZ Passenger Transport, με στόχο την ενίσχυση της τοπικής και περιφερειακής κινητικότητας.

Ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Μεταφορών Όλεγκ Μπούτκοβιτς δήλωσε: «Η κυκλοφορία της ηλεκτρικής πολλαπλής μονάδας με μπαταρία σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στη στροφή προς την πράσινη και έξυπνη κινητικότητα. Υπογεγραμμένο πριν από δύο χρόνια, το έργο αυτό αντικατοπτρίζει τη δυναμική του εθνικού μας εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων - πραγματική, μετρήσιμη πρόοδος που ήδη αναδιαμορφώνει το σύστημα».

Η νέα ηλεκτρική πολλαπλή μονάδα με μπαταρία έχει σχεδιαστεί για προσβασιμότητα, με ράμπες επιβίβασης, προσβάσιμες τουαλέτες και ειδικά διαμορφωμένους χώρους για ποδήλατα. Το τρένο μπορεί να φιλοξενήσει 157 καθήμενους και 158 όρθιους επιβάτες.

Η καμπίνα επιβατών παρακολουθείται συνεχώς από βιντεοεπιτήρηση για λόγους ασφαλείας. Οι επιβάτες θα έχουν πρόσβαση σε δωρεάν Wi-Fi, οπτικές και ηχητικές ανακοινώσεις και οθόνες πολυμέσων.

Το BEMU έχει επιχειρησιακή εμβέλεια έως και 480 χλμ. την ημέρα και μπορεί να λειτουργεί έως και 18 ώρες την ημέρα. Είναι συμβατό με τρένα νέας γενιάς χαμηλού δαπέδου, επιτρέποντας αυξημένη χωρητικότητα κατά τις ώρες αιχμής.

Το τρένο λειτουργεί τόσο σε ηλεκτροκίνητες όσο και σε μη ηλεκτροκίνητες σιδηροδρομικές γραμμές, επιτυγχάνοντας ταχύτητες έως και 160 χλμ./ώρα σε ηλεκτροκίνητες διαδρομές και έως 120 χλμ./ώρα σε λειτουργία μπαταρίας. Το σύστημα μπαταρίας του επιτρέπει ευέλικτη φόρτιση μέσω της γραμμής επαφής ή στατικών σημείων φόρτισης.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Končar, Gordan Kolak, δήλωσε: «Η εισαγωγή της ηλεκτρικής πολλαπλής μονάδας με μπαταρία σηματοδοτεί μια καθοριστική πρόοδο για την κροατική βιομηχανία, τόσο τεχνολογικά όσο και περιβαλλοντικά.

«Συνδυάζει την αποθήκευση ενέργειας υψηλής χωρητικότητας με προβλέψιμα προφίλ χρήσης ενέργειας, θέτοντας τα θεμέλια για έξυπνη βελτιστοποίηση των λειτουργιών του στόλου και της υποδομής φόρτισης.»

Το 2023, η Eurofima, μια σιδηροδρομική εταιρεία με έδρα την Ελβετία, παρείχε χρηματοδότηση ύψους 31 εκατομμυρίων ευρώ (34,7 εκατομμύρια δολάρια) στην HZPP για την υποστήριξη σιδηροδρομικών έργων στην Κροατία.

Αυτή η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου επενδυτικού σχεδίου ύψους 9 δισεκατομμυρίων ευρώ (10 δισεκατομμύρια δολάρια) που αποσκοπεί στην ενίσχυση των δημόσιων σιδηροδρομικών μεταφορών σε ολόκληρη τη χώρα.