Φωτογραφία: EKE‑Electronics
Το κόστος εφαρμογής του ETCS σε τροχαίο υλικό στις χώρες της ΕΕ διπλασιάστηκε μεταξύ 2018 και 2022 — από 450.000 ευρώ σε 900.000 ευρώ για την εγκατάσταση και από 200.000 ευρώ σε 400.000 ευρώ για αναβαθμίσεις εξοπλισμού.
Railway Supply.
Αρκετοί παράγοντες συνέβαλαν στην αύξηση των εξόδων. Οι διαφορετικές εθνικές τεχνικές απαιτήσεις εμποδίζουν την επαναχρησιμοποίηση πιστοποιημένων λύσεων. Επιπλέον, η πιστοποίηση μπορεί να διαρκέσει έως και τέσσερα χρόνια και απαιτεί σημαντικούς πόρους.
Ο χαμηλός ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών, ο πρόσφατος υψηλός πληθωρισμός και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού επηρεάζουν επίσης την αγορά. Αυτά τα ζητήματα οδηγούν σε αύξηση των τιμών του εξοπλισμού και καθυστερούν τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης.
Μέτρα της ΕΕ για τη μείωση του κόστους εγκατάστασης του ETCS
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει μια δέσμη δράσεων για τη σταθεροποίηση της κατάστασης. Βασική προτεραιότητα είναι η μετάβαση σε αρθρωτή αρχιτεκτονική ETCS, η οποία θα επιτρέπει την ενημέρωση μεμονωμένων στοιχείων χωρίς την αντικατάσταση ολόκληρων συστημάτων.
Προτείνει επίσης την εναρμόνιση και την απλούστευση των εθνικών απαιτήσεων, κάτι που θα μείωνε τον όγκο των δοκιμών και θα επιτάχυνε την ανάπτυξη. Αυτό είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για μικρότερους φορείς εκμετάλλευσης με περιορισμένους προϋπολογισμούς.
Το ETCS ως βάση για την ψηφιοποίηση των σιδηροδρόμων της ΕΕ
Η απλοποίηση των διαδικασιών πιστοποίησης και η εξάλειψη των περιττών επιθεωρήσεων θα μπορούσαν να επιταχύνουν την υιοθέτηση του ETCS και να μειώσουν τα διοικητικά βάρη. Αυτή η προσέγγιση θα ενίσχυε την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών υποδομών σε ολόκληρη την ΕΕ.
Τελικά, τα προτεινόμενα μέτρα στοχεύουν όχι μόνο στην ανάσχεση των αυξήσεων του κόστους, αλλά και στην υποστήριξη της ευρείας ψηφιακής καινοτομίας στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Αυτό θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα του τομέα.