Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, να χρησιμοποιήσει τα κονδύλια της ΕΕ για την υποστήριξη βιώσιμων και διασυνδεδεμένων δικτύων μεταφορών.
Η γερμανική πόλη Görlitz και η πολωνική πόλη Zgorzelec μοιράζονται κάτι περισσότερο από απλά σύνορα. Μια στενή φιλία, που εκτείνεται εδώ και δεκαετίες, είναι εμφανής σήμερα στο πόσο εύκολα οι πεζοί μπορούν να περπατήσουν από τον έναν στον άλλο. Είναι ένα γρήγορο άλμα πάνω από τον στενό ποταμό Neisse που χωρίζει τις δύο πλευρές.
Το να πηγαίνεις με τρένο, όμως, γίνεται πιο περίπλοκο.
Η Πολωνία ολοκλήρωσε την ηλεκτροδότηση της πίστας της το 2019, εκπληρώνοντας το τέλος μιας συμφωνίας . Η Γερμανία δεν το έκανε. Αυτό σημαίνει ότι μόνο πιο αργά και πιο ρυπογόνα τρένα ντίζελ μπορούν να συνεχίσουν προς τα δυτικά προς τη Δρέσδη, αναγκάζοντας τους επιβάτες να αλλάξουν τρένο, κάτι που προσθέτει χρόνο και ταλαιπωρία στα ταξίδια.
Η σύγχυση είναι εμβληματική των δυσκολιών που επαναλαμβάνονται σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εθνικών συστημάτων, οι επιδοτήσεις που γείρουν την πλάστιγγα υπέρ άλλων τρόπων μεταφοράς και οι περίπλοκες διαδικασίες έκδοσης εισιτηρίων που στερούνται προστασίας των καταναλωτών είναι μεταξύ των ζητημάτων που καθυστερούν την άφιξη των ονείρων για τα ταξίδια με τρένο της ΕΕ.
«Έχουμε την ικανότητα να κάνουμε τις υπάρχουσες υποδομές πολύ καλύτερες», είπε στο Κοινοβούλιο ο Robin Loos, αναπληρωτής επικεφαλής ενέργειας, μεταφορών και βιωσιμότητας στο BEUC, μια ευρωπαϊκή οργάνωση καταναλωτών .
Εν μέρει ως αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων, οι πτήσεις παραμένουν η προτιμώμενη επιλογή για πολλούς ταξιδιώτες στην ΕΕ, ειδικά για μεγαλύτερα ταξίδια. Ενώ η επιβατική κίνηση τόσο των αεροπορικών όσο και των σιδηροδρομικών επιβατών έχει ως επί το πλείστον επιστρέψει σε υψηλά προ της πανδημίας, εξακολουθεί να υπάρχει ένα σημαντικό ψυχικό χάσμα όταν οι καταναλωτές σταθμίζουν προς ποια κατεύθυνση πρέπει να ακολουθήσουν. Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου του 2019, ο αέρας ξεπερνά τις αντιλήψεις για την τιμή, τον χρόνο και την αξιοπιστία.
Τα τρένα κερδίζουν μόνο λόγω κλιματικών παραμέτρων, αλλά το χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα από μόνο του δεν φαίνεται αρκετό για να κάνει περισσότερους ανθρώπους να κάνουν τα ταξίδια τους με τρένο.
Αεροπορία εναντίον σιδηροδρόμου
«Η ΕΕ έχει υιοθετήσει στόχους για το κλίμα και έχουμε δεσμευτεί στη Συμφωνία του Παρισιού», δήλωσε στο Κοινοβούλιο η Lorelei Limousin, ανώτερος εκπρόσωπος της Greenpeace EU για το κλίμα και τις μεταφορές . «Η μετάβαση στον σιδηρόδρομο από τον αέρα και από τους δρόμους είναι πραγματικά το κλειδί για να επιτευχθεί αυτό».
Μια μελέτη του 2023 για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η μετάβαση από αεροπλάνο σε τρένο για διαδρομές όπου και οι δύο τρόποι είναι εύκολα διαθέσιμοι θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών CO2 κατά 17%. Σε μικρότερες διαδρομές, όπως μεταξύ Παρισιού και Βρυξελλών ή Φλωρεντίας και Ρώμης, η μετάβαση με τρένο είναι σημαντικά ταχύτερη από την πτήση.
Οι πτήσεις στην ΕΕ συνέβαλαν έως και στο 4% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου του μπλοκ το 2022, σύμφωνα με την Επιτροπή. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εκπομπές των αερομεταφορών θα μπορούσαν να τριπλασιαστούν έως το 2050 σε σχέση με τα επίπεδα του 2015.
Με την ελπίδα να κάνει ένα βήμα σε αυτό, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν πρότεινε μια ψηφιακή «μία στάση» για κρατήσεις τρένων. Θα επιτρέψει στους καταναλωτές να αγοράσουν ένα μόνο εισιτήριο σε ολόκληρη την ΕΕ. Το έργο προορίζεται να υποστηρίξει τον στόχο της Πράσινης Συμφωνίας για διπλασιασμό της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας υψηλής ταχύτητας έως το 2030 και τριπλασιασμό έως το 2050.
Ένα ενιαίο σύστημα κρατήσεων σε επίπεδο ΕΕ θα μπορούσε επίσης να βελτιώσει τον ανταγωνισμό και τις τιμές βοηθώντας τους μικρότερους και ιδιωτικούς σιδηροδρόμους να αποκτήσουν έκθεση. Επί του παρόντος, τα περισσότερα εισιτήρια γίνονται από την κυρίαρχη σιδηροδρομική εταιρεία ενός κράτους, όπως η γερμανική Deutsche Bahn ή η γαλλική SNCF, δίνοντας πλεονέκτημα σε αυτά τα κυρίως δημόσια μονοπώλια.
Μικρότερες επιχειρήσεις δυσκολεύτηκαν να ανταγωνιστούν, όπως η γερμανική Hamburg-Köln-Express, η οποία ξεκίνησε το 2012 αλλά σταμάτησε το 2018.
«Είχαμε τα τρένα. Είχαμε τα φρουτάκια. Είχαμε πρόσβαση στο σταθμό. Αλλά κανείς δεν ήξερε ότι ήμασταν εκεί», είπε στο Κοινοβούλιο ο Νικ Μπρουκς, πρώην υπάλληλος της εταιρείας τρένων και νυν γενικός γραμματέας της AllRail, ένωσης ανεξάρτητων επιβατικών σιδηροδρόμων .
Καθυστερήσεις έκδοσης εισιτηρίων
Το πλάνο με ένα εισιτήριο, ωστόσο, μόλις έφυγε από τον σταθμό. Είναι μια μεταφορά από την πρώτη θητεία του Von der Leyen, όπου σημείωσε μικρή πρόοδο.
«Άλλα θέματα είχαν προηγούμενο», είπε ο Limousin. «Δεν υπήρχε αρκετή πολιτική βούληση για να γίνει πραγματικά αυτό».
Η δεύτερη θητεία του Von der Leyen παρουσιάζει μια νέα ευκαιρία για μια δεύτερη προσπάθεια. Έχει δώσει εντολή στον ορισθέντα Επίτροπό της για θέματα Μεταφορών, Απόστολο Τζιτζικώστα, να χρησιμοποιήσει τα κονδύλια της ΕΕ για την υποστήριξη βιώσιμων και διασυνδεδεμένων δικτύων μεταφορών. Το σύστημα εισιτηρίων εμφανίζεται στις πολιτικές οδηγίες της, ως ένας τρόπος για να απλοποιήσει τις κρατήσεις τρένων και να παρέχει στους επιβάτες ένα ενιαίο σύνολο κανονισμών προστασίας των καταναλωτών που καλύπτει ολόκληρο το ταξίδι τους.
Προς το παρόν, οι επιβάτες που ταξιδεύουν πέρα από τα σύνορα της ΕΕ με περισσότερες από μία εθνικές σιδηροδρομικές εταιρείες μπορεί να αντιμετωπίσουν έναν μεγάλο αριθμό κανόνων όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Μπορεί να είναι δύσκολο να λογοδοτήσει κανείς.
«Αν η στιγμή που κάνετε κράτηση του εισιτηρίου σας μέχρι τη στιγμή που φτάνετε στον προορισμό σας είναι καλή, ακόμα κι αν είναι αργή, αυτό είναι μια τεράστια βελτίωση για πολλούς ανθρώπους», είπε ο Loos.
Μια καλύτερη εμπειρία αντιμετωπίζει μόνο ένα μέρος των ανησυχιών των απρόθυμων ταξιδιωτών. Μια πρόσφατη μελέτη της BEUC διαπίστωσε ότι οι πιο σημαντικοί παράγοντες κατά την επιλογή τρόπου ταξιδιού είναι η άνεση, η συχνότητα εξυπηρέτησης και η τιμή.
Για να καταλάβουν αυτούς τους παράγοντες, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ θα χρειαστούν περισσότερα από ένα ενιαίο σύστημα έκδοσης εισιτηρίων. Έρευνα της Transport & Environment, μιας περιβαλλοντικής ομάδας, δείχνει ότι το 2022 οι αεροπορικές εταιρείες εξοικονόμησαν πάνω από 34 δισεκατομμύρια ευρώ με τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων στον ΦΠΑ και στον φόρο καυσίμων.
«Είναι ένας μη ισότιμος χώρος ανταγωνισμού», είπε στο Κοινοβούλιο ο Μαρκ Σμιθ, ο ιδρυτής του δημοφιλούς ιστολογίου τρένου, The Man in Seat 61 .
Επένδυση σε σιδηροδρομικές υποδομές
Μελέτες της ΕΕ και οι εξωτερικές μελέτες δείχνουν ότι οι βελτιωμένες υπηρεσίες και τα ταχύτερα τρένα μπορούν να ενθαρρύνουν περισσότερους ανθρώπους να πηγαίνουν περισσότερα μέρη σιδηροδρομικώς. Αυτό κοστίζει χρήματα, και οι επενδύσεις ποικίλλουν σε κάθε περιοχή. Η Αυστρία, για παράδειγμα, έχει τον υψηλότερο αριθμό συχνών επιβατών με τρένο από οποιοδήποτε άλλο μέλος της ΕΕ και επενδύει μεταξύ των περισσότερων από οποιαδήποτε χώρα στον χώρο Σένγκεν χωρίς βίζα.
Η Γαλλία απαγόρευσε τις εσωτερικές πτήσεις μικρών αποστάσεων πέρυσι σε διαδρομές όπου υπήρχε εναλλακτική σιδηροδρομική γραμμή. Τόσο η αεροπορική βιομηχανία όσο και οι περιβαλλοντικές ομάδες ενέκριναν τον κανονισμό, υποστηρίζοντας αντίστοιχα ότι ήταν άδικος και αναποτελεσματικός .
«Η αλλαγή τρόπου μεταφοράς θα εξαρτηθεί φυσικά τελικά από την επιλογή του καταναλωτή και είναι καθήκον μας να εργαστούμε από κοινού για τη δημιουργία ενός εξίσου ανταγωνιστικού και ανθεκτικού τομέα σιδηροδρομικών μεταφορών», Elissavet Vozemberg-Vrionidi, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. είπε στη Βουλή .
Κάποιο από το πρόβλημα δεν έγκειται στο να χτίσουμε περισσότερα, αλλά στο να φτιάξουμε περισσότερα από αυτά που ήδη υπάρχουν. Μια έκθεση της Greenpeace που κυκλοφόρησε νωρίτερα αυτό το έτος διαπίστωσε ότι οι απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις μεταξύ μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων θα μπορούσαν να υπερτριπλασιαστούν χρησιμοποιώντας τις υπάρχουσες γραμμές. Από τις 990 διαδρομές που αναλύθηκαν, το 69% είχε απευθείας πτήσεις, ενώ μόλις το 12% είχε απευθείας σιδηροδρομικές συνδέσεις.
Ο συνδυασμός 27 εθνικών επιχειρήσεων της ΕΕ μπορεί να εμποδίσει ένα πιο συνεκτικό τρένο οικοσύστημα. Το 2022, η γερμανική αντιμονοπωλιακή αρχή ερεύνησε την Deutsche Bahn επειδή αρνήθηκε να μοιραστεί πληροφορίες εκτός του διαδικτυακού της συστήματος κρατήσεων. Η DB είπε ότι η πρακτική έκανε τη διαδικασία πιο αποτελεσματική, αλλά με αυτόν τον τρόπο κατέστησε πιο δύσκολη για τους χειριστές χαμηλού κόστους όπως το Flixtrain.
«Θα μοιράζονταν νωρίτερα δεδομένα με κανέναν από το να μοιράζονταν δεδομένα με ιδιώτες αντιπάλους στη χώρα τους», δήλωσε στο Κοινοβούλιο ο ανεξάρτητος αναλυτής σιδηροδρόμων Jon Worth .
Ένας άλλος ιδιωτικός φορέας, η European Sleeper, είναι επίσης υπόχρεος στις ιδιοτροπίες μιας ασυνεχούς αγοράς που κυριαρχείται από φορείς που υποστηρίζονται από το κράτος. Σε πρόσφατη δήλωση, η εταιρεία που εκτελεί δύο νυχτερινά δρομολόγια τρένων σε όλη την Ευρώπη δήλωσε ότι «αντιμετωπίζει αβεβαιότητα» σχετικά με τα δρομολόγια για το 2025 λόγω «έλλειψης συντονισμού μεταξύ της Γερμανίας και των γειτονικών χωρών».
«Πρέπει να έχετε τον παλιό τρόπο λειτουργίας των κρατικών σιδηροδρόμων προς όφελος των επιβατών, διαφορετικά ενθαρρύνουμε τον ανταγωνισμό», είπε ο Γουόρθ. «Αυτό που έχουμε αυτή τη στιγμή στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης είναι το χειρότερο και από τους δύο αυτούς κόσμους».
sidirodromikanea.blogspot.com