Σελίδες

Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Στις «ράγες» έργα 122 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση σε τρένα και μετρό


Σε εξέλιξη διαγωνισμός για πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου του νέου ΟΣΕ

Έργα προϋπολογισμού 122 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση των υποδομών και των συρμών στα μέσα σταθερής τροχιάς και τον σιδηρόδρομο βρίσκονται σε φάση υλοποίησης.

Φάνης Ζώης 
naftemporiki.gr

Στις ράγες μπαίνει ο διαγωνισμός για την πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου στον νέο ΟΣΕ, δηλαδή στη Σιδηρόδρομοι Ελλάδας MΑΕ για 5+5 χρόνια, προϋπολογισμού 32,23 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού μέσω κλειστής διαδικασίας για την πλήρωση της θέσης συμβούλου παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών για τη διενέργεια του μετασχηματισμού του Οργανισμού, ενώ ήδη μνημόνια συνεργασίας «τρέχουν» με τους γαλλικούς και τους γερμανικούς σιδηροδρόμους.

Ο διαγωνισμός αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2026 και ο Τεχνικός Σύμβουλος θα υποβοηθά τη διοίκηση της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» προκειμένου να μεταφερθεί τεχνογνωσία για τη σύγχρονη λειτουργία του σιδηροδρόμου, μοντέρνες διαδικασίες και γενικά να μπορέσει ο νέος ΟΣΕ να εκσυγχρονιστεί για να μπορεί να αντεπεξέλθει στον νέο σύνθετο ρόλο του.

Ο Τεχνικός Σύμβουλος αποτελεί κεντρικό σημείο του νέου μοντέλου λειτουργίας του σιδηροδρόμου που περιλαμβάνει σαρωτικές οργανωτικές αλλαγές και την ήδη ολοκληρωμένη συγχώνευση των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ. Παράλληλα στο επίκεντρο είναι το θέμα των υποδομών (νέα και υφιστάμενα έργα, μελλοντικός σχεδιασμός) αλλά και τα απαραίτητα έργα συντήρησης του δικτύου που θα βοηθήσουν στην εξομάλυνση των προβλημάτων στην εκτέλεση δρομολογίων και στη συνέχεια στην πύκνωσή τους.

Για το τροχαίο υλικό έχει υπογραφεί μνημόνιο με τη Ferrovio Dello State Italiane για την επένδυση 360 εκατ. ευρώ για συνολικά 23 νέα τρένα. Από αυτά οκτώ θα αφορούν τα υπεραστικά δρομολόγια και 15 θα αφορούν τα προαστιακά που θα λειτουργεί η Hellenic Train, μέλος του ιταλικού ομίλου. Σύμφωνα με πληροφορίες, τέσσερις ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομών φέρεται να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον ρόλο του Technical Manager.

Ανάμεσά τους βρίσκονται η Deutsche Bahn, η ισπανική ADIF, καθώς και οι σιδηροδρομικές εταιρείες της Γαλλίας και της Ελβετίας. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Deutsche Bahn και η ADIF θεωρούνται επικρατέστεροι υποψήφιοι.

Παράλληλα, ο ΟΣΕ προχωρά και το έργο εγκατάστασης του συστήματος GSM-R, προϋπολογισμού άνω των 51 εκατ. ευρώ. Το έργο αποτελεί το θεμέλιο για την εφαρμογή του ERTMS/ETCS στο ελληνικό δίκτυο, καθώς θα εξασφαλίσει διαλειτουργικότητα, ασφάλεια και βελτιωμένη επικοινωνία ανάμεσα στις σιδηροδρομικές γραμμές και τα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας.

Κλιματιστικά στους παλαιούς συρμούς

Η αναβάθμιση και προσθήκη κλιματισμού σε συρμούς του μετρό και του Ηλεκτρικού με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών μετακίνησης των επιβατών είναι στο επίκεντρο των προτεραιοτήτων του υπουργείου Μεταφορών και της ΣΤΑΣΥ.

Τις προηγούμενες ημέρες οι Σταθερές Συγκοινωνίες δημοσίευσαν επίσημα την πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση σχετικά με την υποβολή ολοκληρωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης για την εγκατάσταση κλιματισμού σε 16 συρμούς των γραμμών 1, 2 και 3. Η συγκεκριμένη μελέτη είναι κρίσιμη, γιατί αφορά τους συρμούς 1ης γενιάς – εκείνους δηλαδή που δεν διαθέτουν κλιματισμό, παρά μόνο αερισμό και μικρά παράθυρα που ανοίγουν.

Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη, το κόστος εγκατάστασης κλιματισμού στους συρμούς των γραμμών 2 και 3 υπολογίζεται σε 275.000 ευρώ ανά όχημα, με τη συνολική επένδυση να φτάνει τα 39,5 εκατ. ευρώ.

Η Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) αντιμετωπίζει το σοβαρότερο πρόβλημα και οι 18 συρμοί με κλιματισμό υπολειτουργούν, με αποτέλεσμα η απόδοση να μην είναι ικανοποιητική, ενώ 14 από αυτούς έχουν ήδη δρομολογηθεί για αναβάθμιση από την CAF που κατηγορείται από τη ΣΤΑΣΥ για σημαντικές καθυστερήσεις στις συμβατικές της υποχρεώσεις. Αντίστοιχα, στις Γραμμές 2 και 3, οι συρμοί 1ης γενιάς δεν διαθέτουν καθόλου κλιματισμό. Μόνο οι 30 από τους 52 νεότερους συρμούς έχουν σήμερα αξιόπιστη ψύξη.