Σελίδες

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Πώς η σιδηροδρομική καινοτομία της Ιαπωνίας έγινε παγκόσμια


Ένα ιαπωνικό τρένο-σφαίρα Shinkansen. (Φωτογραφία Jiji Press)

Η τεχνολογία των σιδηροδρόμων της Ιαπωνίας – η οποία εδώ και καιρό θαυμάζεται για την ασφάλεια, την ακρίβεια και την αξιοπιστία της – έχει επεκτείνει σταθερά την παγκόσμια παρουσία της, αναδιαμορφώνοντας τα συστήματα δημόσιων συγκοινωνιών σε όλη την Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

pna.gov.ph

Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι το νέο εργοστάσιο παραγωγής της Hitachi Rail, το οποίο χειρίζεται τις δραστηριότητες σιδηροδρομικών συστημάτων της Hitachi Ltd. Υποστηριζόμενη από μια επένδυση 100 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, περίπου το 30% των οποίων κατευθύνθηκε στην τεχνητή νοημοσύνη και τις ψηφιακές τεχνολογίες, η εγκατάσταση χρησιμοποιεί κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη για την ενίσχυση της ασφάλειας των εργαζομένων και τρισδιάστατους εκτυπωτές για την παραγωγή εξαρτημάτων επί τόπου.

Το εργοστάσιο λειτουργεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και επιτυγχάνει μηδενικές εκπομπές άνθρακα.

Η εγκατάσταση μπορεί να παράγει έως και 20 σιδηροδρομικά βαγόνια ανά μήνα και θα κατασκευάζει βαγόνια του μετρό για την Ουάσινγκτον, την Κολομβία, τη Βαλτιμόρη, το Μέριλαντ και τη Φιλαδέλφεια, την Πενσυλβάνια.

«Οι υποδομές της Αμερικής έχουν καταστεί εξαιρετικά ξεπερασμένες. Αυτό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για εμάς», τόνισε ο πρόεδρος της Hitachi Ltd., Τοσιάκι Τοκουνάγκα.

Από τα τρένα υψηλής ταχύτητας Shinkansen στο μετρό

Η ιαπωνική σιδηροδρομική τεχνολογία έχει επεκταθεί παγκοσμίως από τις αρχές του 21ου αιώνα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Taiwan High Speed ​​Rail (THSR), η πρώτη εξαγωγή τεχνολογίας Shinkansen στο εξωτερικό. Επτά ιαπωνικές εταιρείες - Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Toshiba Corp., Kawasaki Heavy Industries Ltd., Mitsui & Co., Mitsubishi Corp., Marubeni Corp. και Sumitomo Corp. - ίδρυσαν την Taiwan High Speed ​​Rail Corp. για να προωθήσουν αυτό το ορόσημο έργο. Μηχανικοί από την Central Japan Railway Co. (JR Central), την West Japan Railway Co. (JR West) και την Japan Railway Construction Public Corp. στάλθηκαν στο έργο για την ανάπτυξη σιδηροδρομικών βαγονιών βασισμένων στη σειρά 700 που χρησιμοποιείται στις γραμμές Tokaido-Sanyo Shinkansen.

Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας βορρά-νότου στην Ταϊβάν άρχισε να λειτουργεί το 2007.

Η τεχνολογία «Made-in-Japan» παίζει επίσης βασικό ρόλο στα συστήματα μαζικής μεταφοράς (MRT), όπως το μετρό.

Το 2019, η γραμμή Βορρά-Νότου του πρώτου συστήματος MRT της Ινδονησίας άνοιξε στην μητροπολιτική περιοχή της Τζακάρτα. Ο τότε πρόεδρος Τζόκο Γουιντόντο και αρκετοί υπουργοί του υπουργικού συμβουλίου παρευρέθηκαν στην τελετή εγκαινίων. Το έργο, που υλοποιήθηκε μέσω της Επίσημης Αναπτυξιακής Βοήθειας (ODA) της Ιαπωνίας, ήταν μια προσπάθεια «πανιαπωνικής»: οι Shimizu Corp. και Obayashi Corp. πραγματοποίησαν τις εργασίες διάνοιξης σηράγγων, η Mitsui & Co. παρείχε το προηγμένο σύστημα λειτουργίας και οι Sumitomo Corp. και Nippon Sharyo Ltd. ήταν υπεύθυνες για τα βαγόνια.

Ο Οργανισμός Διεθνούς Συνεργασίας της Ιαπωνίας (JICA), ο οποίος είχε συμμετάσχει από το στάδιο του σχεδιασμού, δήλωσε ότι ο ποιοτικός έλεγχος και οι διαδικασίες παραγωγής για τις στρωτήρες από σκυρόδεμα απαιτούσαν ακρίβεια χιλιοστού.

Στην αρχή, οι ντόπιοι εργάτες αναρωτήθηκαν αν τόσο αυστηρά πρότυπα ήταν πραγματικά απαραίτητα. Αλλά καθώς παρακολουθούσαν τους Ιάπωνες μηχανικούς επί το έργο – βάζοντας πάντα την ασφάλεια πάνω απ’ όλα και προσφέροντας υπομονετική, πρακτική καθοδήγηση – η νοοτροπία τους άρχισε να αλλάζει.

Οι Ιάπωνες μηχανικοί δίδαξαν επίσης προσεκτικά τις διαδικασίες ασφαλείας, δίνοντας οδηγίες στους εργάτες στα ινδονησιακά να δείχνουν και να φωνάζουν «δεξιά έξω» και «αριστερά έξω» όταν διασχίζουν τις γραμμές.

Το 2022, άνοιξε στην πρωτεύουσα το πρώτο σύστημα μαζικής ταχείας μεταφοράς του Μπαγκλαντές, η Γραμμή 6 του MRT της Ντάκα. Το έργο ήταν μέρος της Στρατηγικής Εξαγωγών Συστήματος Υποδομών της ιαπωνικής κυβέρνησης και χρηματοδοτήθηκε μέσω μακροπρόθεσμων δανείων χαμηλού επιτοκίου σε γιεν από την Ιαπωνία. Η Kawasaki Railcar Manufacturing Co., θυγατρική της Kawasaki Heavy Industries, κατασκεύασε τις σιδηροδρομικές βαγόνες, ενώ αρκετές άλλες ιαπωνικές εταιρείες συνέβαλαν στην κατασκευή, την επιχειρησιακή τεχνογνωσία και τα συστήματα έκδοσης εισιτηρίων.

Πώς οι σιδηρόδρομοι μεταμορφώνουν την κοινωνία

Τόσο η Τζακάρτα όσο και η Ντάκα είναι πυκνοκατοικημένες πόλεις που αντιμετωπίζουν σοβαρή κυκλοφοριακή συμφόρηση και ατμοσφαιρική ρύπανση από τις εκπομπές των οχημάτων. Τα συστήματα MRT συμβάλλουν στην άμβλυνση αυτών των προβλημάτων, μειώνοντας τις οικονομικές απώλειες και βελτιώνοντας τη δημόσια υγεία.

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του MRT της Ντάκα είναι ότι το μπροστινό βαγόνι κάθε τρένου προορίζεται για γυναίκες, επιτρέποντάς τους να ταξιδεύουν με ασφάλεια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η σεξουαλική παρενόχληση είναι ανεξέλεγκτη στα δημόσια λεωφορεία, τα οποία αποτελούν το κύριο μέσο μεταφοράς πολλών απλών πολιτών.

Το MRT αναμένεται να προωθήσει τη συμμετοχή των γυναικών στην κοινωνία προσφέροντας μια ασφαλέστερη εναλλακτική λύση. Οι σταθμοί είναι επίσης εξοπλισμένοι με χαρακτηριστικά προσβασιμότητας που πληρούν τα ιαπωνικά πρότυπα, όπως ανάγλυφη πλακόστρωση και τουαλέτες προσβάσιμες σε αναπηρικά αμαξίδια. Τέτοιες εγκαταστάσεις χωρίς εμπόδια παραμένουν σπάνιες στο Μπαγκλαντές, αλλά είναι πιθανό να συμβάλουν στην ενίσχυση της κατανόησης και της ένταξης των ατόμων με αναπηρίες.

Στην πόλη Χο Τσι Μινχ, τη μεγαλύτερη μητρόπολη του Βιετνάμ, η πρώτη γραμμή μετρό της χώρας - η Γραμμή 1 του Μετρό - άνοιξε το 2024. Το έργο αντικατοπτρίζει την ιαπωνική τεχνογνωσία τόσο σε υλικό όσο και σε λογισμικό: η Hitachi Ltd. κατασκεύασε τις σιδηροδρομικές βαγόνια, η Shimizu Corp. και η Maeda Corp. χειρίστηκαν την κατασκευή σηράγγων, η Sumitomo Corp. επέβλεψε την κατασκευή υπερυψωμένων τμημάτων πάνω από το έδαφος και η Tokyo Metro Co. βοήθησε στην εκπαίδευση των οδηγών και στη διαχείριση των λειτουργιών. Από τα εγκαίνια, το μετρό έχει γίνει ένα δημοφιλές σημείο για φωτογραφίες. Ζευγάρια και οικογένειες ντυμένες με παραδοσιακά ao dai ποζάρουν μέσα σε βαγόνια τρένων και στις πύλες έκδοσης εισιτηρίων για να τραβήξουν φωτογραφίες με τα smartphone τους.

Η ιαπωνική τεχνολογία γίνεται παγκόσμια

Η Hitachi Ltd. έχει αναδειχθεί σε κορυφαία ιαπωνική εταιρεία στην ευρωπαϊκή αγορά. Η εταιρεία αποφάσισε να επεκταθεί στη Βρετανία το 1998 και, μετά από μια σειρά προκλήσεων και αποτυχιών, έλαβε την πρώτη της παραγγελία για σιδηροδρομικά βαγόνια υψηλής ταχύτητας - την Κλάση 395 - το 2005.

Αργότερα κέρδισε ένα μεγάλης κλίμακας έργο για την αντικατάσταση παλαιών τρένων σε γραμμές υψηλής ταχύτητας που συνδέουν το Λονδίνο με άλλες μεγάλες πόλεις.

Το 2015, η Ινδία αποφάσισε να υιοθετήσει το σύστημα Shinkansen για το πρώτο της σιδηροδρομικό έργο υψηλής ταχύτητας. Το σχέδιο αρχικά προέβλεπε τη χρήση τρένων της σειράς E5 που αναπτύχθηκαν από την East Japan Railway Co. (JR East), αλλά οι ανησυχίες για το αυξανόμενο κόστος παραγωγής και τις πιθανές καθυστερήσεις στην παράδοση σταμάτησαν προσωρινά την πρόοδο. Το έργο αναθεωρήθηκε: όταν ξεκινήσουν οι λειτουργίες το 2027, θα κυκλοφορούν πρώτα πιο προσιτά τρένα ινδικής κατασκευής και αργότερα θα αντικατασταθούν από τα Shinkansen της σειράς E10 της Ιαπωνίας, μόλις είναι έτοιμα για παράδοση.

Ο πληθυσμός της Ιαπωνίας μειώνεται λόγω του χαμηλού ποσοστού γεννήσεων. Με ελάχιστες προοπτικές μακροπρόθεσμης αύξησης των εγχώριων σιδηροδρομικών επιβατών, η παραγωγή σιδηροδρομικών οχημάτων ακολουθεί πτωτική τάση. Αντιμέτωπες με μια συρρικνούμενη εγχώρια αγορά, οι ιαπωνικές εταιρείες πρέπει να αναζητήσουν ευκαιρίες ανάπτυξης στο εξωτερικό.

Η τεχνολογία και οι λειτουργίες των ιαπωνικών σιδηροδρόμων είναι γνωστές για τα αυστηρά πρότυπα ασφαλείας, τον ακριβή προγραμματισμό και τη σχολαστική συντήρηση.

Επειδή η Ιαπωνία αντιμετωπίζει συχνά φυσικές καταστροφές, όπως σεισμούς και έντονες βροχοπτώσεις, οι σιδηρόδρομοί της έχουν επίσης αναπτύξει προηγμένη σεισμική μηχανική και αυτόματα συστήματα διακοπής έκτακτης ανάγκης.

Κοιτώντας μπροστά, η ιαπωνική σιδηροδρομική τεχνολογία βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για να συνεχίσει να συνεισφέρει παγκοσμίως και να ενισχύει τις αμοιβαία επωφελείς συνεργασίες. (Jiji Press)