Σελίδες

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025

Μπαλάκι οι ευθύνες μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train για τα διαχρονικά προβλήματα


Το τέλος του ...μήνα του μέλιτος μεταξύ ΟΣΕ και Hellenic Train φαίνεται ότι σήμανε το τελευταίο διάστημα με τις σχέσεις μεταξύ των δύο φορέων που «τρέχουν» τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα να επιστρέφουν στις... εργοστασιακές τους ρυθμίσεις και στο μπαλάκι ευθυνών για τα συχνά προβλήματα που δεν λείπουν ποτέ από τις ελληνικές ράγες.

ethnos.gr

Το τελευταίο επεισόδιο στην εύθραυστη συνεργασία των δύο εταιρειών αφορά τον Προαστιακό της Πάτρας, ο οποίος παρέμεινε εκτός λειτουργίας σε ένα τμήμα του από το περασμένο Σάββατο έως και χθες με το σύνολο των δρομολογίων του να υποκαθίστανται κατά τη συνήθη πρακτική από λεωφορεία.

Η Hellenic Train αρχικά ανακοίνωσε ότι τα δρομολόγια στο τμήμα Αγ. Ανδρέας – Καμίνια θα εκτελούνταν με λεωφορεία λόγω βλάβης στο τροχαίο υλικό, η οποία αποδόθηκε σε φθορά από «πρόβλημα υποδομής» αρχικά για το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. Επανήλθε με νέα ανακοίνωσή της παρατείνοντας την υποκατάσταση των δρομολογίων για την Δευτέρα και την Τρίτη, ενώ σε τρίτη ενημέρωση ανέφερε ότι η διακοπή των σιδηροδρομικών δρομολογίων θα διαρκούσε έως και χθες Τετάρτη.

Η εταιρεία αποδίδει σαφείς ευθύνες για τις βλάβες, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες αφορούν τη φθορά τροχών σε τουλάχιστον τέσσερις συρμούς σε αστοχία της υποδομής, για την οποία υπεύθυνος είναι ο ΟΣΕ, με πηγές κοντά στην υπόθεση να μιλούν για ανεπαρκή λίπανση των γραμμών.

Διαφορετική εικόνα δίνουν κύκλοι κοντά στον ΟΣΕ, οι οποίοι σημειώνουν ότι οι απαραίτητες εργασίες στην υποδομή έχουν ολοκληρωθεί από τον περασμένο Ιούλιο προσθέτοντας ότι οι τροχοί των συρμών εμφάνισαν φθορές, όχι επειδή οι γραμμές είχαν κάποιο κατασκευαστικό ελάττωμα, αλλά επειδή έχουν ασυμβατότητα με την υποδομή και κατά συνέπεια θα έπρεπε να τορναριστούν σε συντομότερους από τους εργοστασιακούς χρόνους. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η λίπανση της υποδομής είναι επαρκής με σιδηροδρομικές πηγές να υποστηρίζουν ότι το πρόβλημα στην αποκατάσταση εντείνει το γεγονός ότι η Hellenic Train έχει μετακινήσει την επισκευαστική της βάση στην Καλαμάτα, με την απόσταση να αυξάνει το χρόνο απόκρισης σε βλάβες, ενώ κάνουν λόγο και για χρήση προβληματικής ποιότητας ανταλλακτικών.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η εταιρεία λειτουργίας «καρφώνει» τον ΟΣΕ για προβλήματα στην υποδομή. Τον περασμένο μήνα και ύστερα από τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε σε συρμό στο τουριστικό τρενάκι του Πηλίου είχε αναφέρει διακριτικά αλλά ξεκάθαρα στην ανακοίνωσή της ότι την ευθύνη για τη συντήρηση του συγκεκριμένου τροχαίου υλικού την έχει ο ΟΣΕ.

Εκτιμάται μάλιστα ότι η εταιρεία προχώρησε στην κίνηση αυτή ύστερα και από την αυστηρή επιστολή που είχε αποστείλει στη διοίκησή της ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης κατόπιν προηγούμενου συμβάντος εγκλωβισμού επιβατών για 4 ώρες στον οδοντωτό, θέτοντάς την προ των ευθυνών της αναφορικά με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού και προειδοποιώντας την ακόμα και για το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης σε περίπτωση αθέτησης των υποχρεώσεών της που απορρέουν απ΄αυτήν.

Και στο φόντο η νέα σύμβαση

Ολα αυτά, πάντως, δεν συμβαίνουν εν κενώ ή σε μία ανύποπτη στιγμή. Αντιθέτως, εκτυλίσσονται την ώρα που συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και Hellenic Train για την υπογραφή της νέας σύμβασης των δρομολογίων της λεγόμενης «άγονης γραμμής», η οποία θα θέσει νέους όρους υποχρεώνοντας παράλληλα την ιταλική εταιρεία σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την προμήθεια 23 τρένων, εκ των οποίων 8 υπεραστικά και 15 προαστιακά, καθώς και για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων συντήρησης. Τα παραπάνω είχαν ανακοινωθεί επ ευκαιρία της υπογραφής μνημονίου μεταξύ των δύο πλευρών πριν από μερικούς μήνες.

Ο χρόνος, πάντως, έκτοτε έχει κυλήσει, χωρίς να έχει υπογραφεί η νέα σύμβαση και παρά τα περί άμεσης ολοκλήρωσης της διαδικασίας θρυλούμενα, φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις και οι πιέσεις αμφότερων των πλευρών συνεχίζονται ακόμα με όρους να ...πηγαινοέρχονται και κρίσιμα ζητήματα να παραμένουν ανοιχτά.

Αυτό σημαίνει ότι καθίσταται όλο και πιο απίθανό να έχει φτάσει το συγκεκριμένο καινούριο τροχαίο υλικό στην Ελλάδα το 2027, όπως θα ήθελε η ελληνική κυβέρνηση. Με μη υπογεγραμμένη σύμβαση, οι παραγγελίες έχουν πάει πίσω με τις πρώτες παραδόσεις να μετακινούνται χρονικά λόγω της μεγάλης ζήτησης διεθνώς και του γεμάτου «βιβλίου παραγγελιών» των κατασκευαστικών ομίλων.

Από την άλλη και το δίκτυο κάθε άλλο παρά έτοιμο είναι να υποδεχτεί τα νέα τρένα. Η αποκατάσταση των ζημιών στη Θεσσαλία από την κακοκαιρία Ντάνιελ μόλις ξεκίνησε και θα χρειαστούν τουλάχιστον 15 μήνες για να ολοκληρωθεί εφόσον όλα κυλήσουν βάσει χρονοδιαγράμματος καθώς σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν οι χρηματοδοτικοί πόροι που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ταυτόχρονα έργα ενδιαφέροντος για την ιταλική εταιρεία, όπως η υπογειοποίηση των Σεπολίων καρκινοβατούν εδώ και χρόνια, ενώ θολό είναι το μέλλον και για τις αποκαταστάσεις μέχρι την Ειδομένη. Και όλα αυτά την ώρα που η Hellenic Train, από την πλευρά της, ζητά εγγυήσεις ότι οι γραμμές θα είναι έτοιμες όταν φτάσουν τα νέα τρένα.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουν πλήρως επιλυθεί τα διαδικαστικά ζητήματα καθώς η ενοποίηση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ στο τμήμα που αφορά το τροχαίο υλικό θα φέρει αργά ή γρήγορα την κυριότητα των υφιστάμενων συρμών και αμαξοστοιχιών στον ΟΣΕ οπότε και θα πρέπει να «μετρηθεί» βάσει δεικτών η λειτουργικότητα των τρένων που θα του ανήκουν και διαχειρίζεται η Ηellenic Train.

Στην αναμονή οι επιβάτες

Γεγονός είναι ότι μέχρι να ολοκληρωθούν όλα αυτά το επιβατικό κοινό που επιλέγει τον σιδηρόδρομο θα εξακολουθεί να ταλαιπωρείται. Ηδη άλλωστε τα αρτηριακά τρένα που συνδέουν την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη έχουν μειωθεί στο μισό, από 4 σε 2, λόγω των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία.

Αλλά και οι ανάγκες των μετακινούμενων με τον Προαστιακό δύσκολα καλύπτονται. Με αφορμή την πρόσφατη υποκατάσταση δρομολογίων με λεωφορεία στην Πάτρα, ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΣΕ στο παράρτημα Πελοποννήσου κάνει λόγο για «απαξίωση του προαστιακού της Πάτρας με αμείωτο ρυθμό και από τον ΟΣΕ και από την Hellenic Train».
Οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι «με διάφορες προφάσεις όπως, <έχει>, σταματάνε τα δρομολόγια. Την υποδομή την ξέρουμε είναι παλιά με τα προβλήματά της, αλλά το τρένο κυκλοφορούσε και κυκλοφορεί με ασφάλεια, παρόλες τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού και την απαξίωση από τις διοικήσεις. Αλήθεια ρωτάμε τι θα αλλάξει μετά τις 17 Σεπτεμβρίου που θα ξαναλειτουργήσουν τα τρένα, από σήμερα που δεν λειτουργούν;».

Οι ίδιοι καταγγέλλουν ότι δρομολόγια σταματούν «για ψύλλου πήδημα» με αποτέλεσμα το επιβατικό κοινό να έχει αρχίσει να εγκαταλείπει το μέσο: «Τρένο σήμερα έχουμε μόνο στο Βόρειο κλάδο και αυτό ελλιπές ως δρομολόγιο (μέχρι τα Μποζαΐτικα). Η ίδια απαξίωση ισχύει και για τον οδοντωτό. Το εμβληματικό τρενάκι που προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο και κινδυνεύει να σταματήσει γιατί δεν έχουν γίνει οι κατάλληλες εργασίες στήριξης των πρανών που μετά τις προ τριετίας φωτιές με έντονη βροχόπτωση από τις κατολισθήσεις σταματούν τα δρομολόγια». Τονίζουν ότι η πρακτική αυτή θυμίζει την παλιά τακτική που ακολουθήθηκε όταν ήθελαν να σταματήσουν τα δρομολόγια των τρένων όπως Πάτρα- Πύργος, Κόρινθος-Αργος-Ναύπλιο –Καλαμάτα κλπ.

Αναφερόμενοι στην εταιρεία λειτουργίας, σημειώνουν ότι: «Πουλήσαμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους ιδιώτες για να επενδύσουν σε νέους σύγχρονους συρμούς. Αλήθεια που είναι τα ασημένια, χρυσά και άσπρα βέλη που θα φέρνανε», σημειώνουν υπογραμμίζοντας πως «Το μόνο που άλλαξαν είναι επωνυμίες και ταμπέλες. Η πολιτική για το σιδηρόδρομο παραμένει ίδια και χειρότερη».