Σελίδες

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025

Ξένη Δημοσίευση: Η Ελλάδα αναδιαρθρώνει τον διαχειριστή σιδηροδρομικών υποδομών για την εφαρμογή βελτιώσεων στην ασφάλεια και την αποδοτικότητα


Η κυβέρνηση αναδιάρθρωσε τον τρόπο διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής, σε απάντηση στις συστημικές βλάβες που αποκάλυψε η μετωπική σύγκρουση επιβατικών και εμπορευματικών τρένων κοντά στα Τέμπη, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα.

railwaygazette.com

Η έκθεση για το ατύχημα του 2023, η οποία δημοσιεύθηκε από την αρμόδια αρχή διερεύνησης ατυχημάτων EODASAAM τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, ανέφερε ότι ο διαχειριστής υποδομών, Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), είχε παραμελήσει τη συντήρηση του κρίσιμου εξοπλισμού ελέγχου, ασφάλειας και σηματοδότησης.

Οι μεταρρυθμίσεις που τέθηκαν σε ισχύ στις 28 Αυγούστου έχουν εφαρμοστεί βάσει νομοθεσίας που εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο τον Ιούλιο.

Υπάρχουν τρεις βασικοί πυλώνες στις μεταρρυθμίσεις:
αναδιάρθρωση του διαχειριστή υποδομής·
αναβάθμιση της ασφάλειας και της εποπτείας του δικτύου·
καλύτερη εκπαίδευση του προσωπικού.
Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι

Ο μέχρι πρότινος ανεξάρτητος διαχειριστής υποδομών ΟΣΕ, η εταιρεία υλοποίησης έργων ErgOSE και η εταιρεία διαχείρισης ακινήτων και τροχαίου υλικού GaiaOSE συγχωνεύθηκαν για να σχηματίσουν τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους (Ελληνικός Σιδηρόδρομος Μονοπρόσωπη).

Αυτή πλέον κατέχει, συντηρεί και λειτουργεί όλες τις σιδηροδρομικές υποδομές εκτός από το Μετρό της Αθήνας. Πρόεδρός της είναι ο Γιώργος Ιωάννου, ο οποίος ήταν Πρόεδρος του ΟΣΕ από το 2024, με τον Χρήστο Παληό ως Διευθύνοντα Σύμβουλο.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο νέος φορέας θα ενισχύσει συνολικά την ασφάλεια, θα ενισχύσει την εποπτεία του δικτύου και θα βελτιώσει τις δεξιότητες του προσωπικού, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργίας και διακυβέρνησης.

Λειτουργίες τρένων

Ο ΟΣΕ ήταν υπεύθυνος τόσο για τις υποδομές όσο και για τις λειτουργίες μέχρι το 2005, όταν και διαχωρίστηκε κάθετα.

Η εταιρεία διαχείρισης τρένων TrainOSE ιδιωτικοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2017, με τον ιταλικό κρατικό σιδηρόδρομο FS Group να αποκτά την πλήρη κυριότητα και μετονομάστηκε σε Hellenic Train τον Ιούλιο του 2022.

Η Hellenic Train άρχισε να χρησιμοποιεί τους συρμούς ETR470 Pendolino που μεταφέρθηκαν από την Ιταλία στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη τον Μάιο του 2022. Ωστόσο, αυτοί έχουν πρόσφατα τεθεί εκτός λειτουργίας.

Στις 17 Σεπτεμβρίου, ο Όμιλος FS δήλωσε στην Railway Gazette International ότι η Hellenic Train δεν μπόρεσε να λειτουργήσει το Pondolinos λόγω εργασιών εκσυγχρονισμού στη διαδρομή, επομένως χρησιμοποιεί αντ' αυτού τρένα ντίζελ.

Τα έργα σημαίνουν σημαντική μείωση της χωρητικότητας της γραμμής, επομένως η Hellenic Train μείωσε τα δρομολόγια από τέσσερα σε δύο ζεύγη τρένων καθημερινά.