
Η Eurostar κατέχει επί του παρόντος το μονοπώλιο στις διαδρομές μεταξύ ηπειρωτικής Ευρώπης και Λονδίνου, αλλά οι ανταγωνιστές πλησιάζουν.
Ο ιταλικός κρατικός σιδηροδρομικός όμιλος Ferrovie dello Stato (FS) αποκάλυψε την Τρίτη τα σχέδιά του για την έναρξη σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας μεταξύ Παρισιού και Λονδίνου μέσω της σήραγγας της Μάγχης.
euronews.com
Η υπηρεσία, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει έως το 2029, θα αμφισβητήσει το μακροχρόνιο μονοπώλιο της Eurostar στη διαδρομή μεταξύ της πρωτεύουσας του Ηνωμένου Βασιλείου και της ηπειρωτικής Ευρώπης.
Η FS δήλωσε ότι το έργο, με προβλεπόμενο προϋπολογισμό 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με την ισπανική εταιρεία Evolyn, με επικεφαλής την οικογένεια Cosmen.
Η Evolyn ανακοίνωσε το 2023 ότι ήθελε να ξεκινήσει μια υπηρεσία μεταξύ Παρισιού και Λονδίνου. Οι λεπτομέρειες της συνεργασίας της με την FS δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί.
«Αυτή η επένδυση αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς τα εμπρός στο όραμα του Ομίλου FS για την οικοδόμηση ενός πιο ολοκληρωμένου, ανταγωνιστικού και βιώσιμου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο Stefano Antonio Donnarumma, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου FS.
«Τα σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της αποτελεσματικής και φιλικής προς το περιβάλλον κινητικότητας και, επεκτείνοντας την παρουσία μας σε βασικούς διαδρόμους, δεν επενδύουμε μόνο σε υποδομές και καινοτομία, αλλά και στο μέλλον των ευρωπαϊκών μεταφορών», πρόσθεσε.
Η σύνδεση μεταξύ Λονδίνου και Παρισιού θα μπορούσε να επεκταθεί σε υπηρεσίες μέσω Λιλ, Άσφορντ, Λυών, Μασσαλίας και Μιλάνου, δήλωσε η FS την Τρίτη.
Η ανακοίνωση έρχεται μετά την προσπάθεια του ομίλου Virgin, ιδιοκτησίας του δισεκατομμυριούχου Ρίτσαρντ Μπράνσον, να αμφισβητήσει το μονοπώλιο της Eurostar τον περασμένο μήνα.
Ο όμιλος Virgin δήλωσε στους Financial Times ότι σκοπεύει να συγκεντρώσει χρέος 700 εκατομμυρίων λιρών (820 εκατομμυρίων ευρώ) για να χρηματοδοτήσει μια υπηρεσία υψηλής συχνότητας από το Λονδίνο στο Παρίσι και τις Βρυξέλλες, με σχέδια για μελλοντική επέκταση της διαδρομής προς το Άμστερνταμ.
Τα σχέδια της εταιρείας να λειτουργεί τρένα κατά μήκος αυτών των διαδρομών αρχικά περιπλέκονταν από μια διαμάχη για έναν σιδηροδρομικό σταθμό στο ανατολικό Λονδίνο, τον μόνο διαθέσιμο χώρο για τη στάθμευση τρένων υψηλής ταχύτητας που διασχίζουν τη Μάγχη.
Αφού η Eurostar ισχυρίστηκε ότι είχε χρησιμοποιήσει όλες τις διαθέσιμες θέσεις, η Evolyn και η Virgin προσέφυγαν στην ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σε ανακοίνωσή της που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, η FS ανέφερε ότι έλαβε το πράσινο φως από το Γραφείο Σιδηροδρόμων και Οδών του Ηνωμένου Βασιλείου για να χρησιμοποιήσει τον σταθμό Temple Mills.
Η FS πρόσθεσε ότι είχε λάβει τις απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις στη Γαλλία και ότι εργαζόταν για την αύξηση της χωρητικότητας στο St. Pancras. Ανέφερε ότι το τελευταίο έργο βρισκόταν «σε προχωρημένο στάδιο».
Η ιταλική εταιρεία λειτουργεί ήδη μια υπηρεσία υψηλής ταχύτητας μεταξύ Μιλάνου και Παρισιού, καθώς και υπεραστικά τρένα εντός της Γαλλίας.
Ο Όμιλος FS έχει επίσης εδραιωμένη παρουσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου είναι παρών από τότε που εξαγόρασε τον φορέα εκμετάλλευσης τρένων c2c το 2017.
Παράλληλα με τις Virgin, FS και Evolyn, οι εταιρείες Gemini Trains και Deutsche Bahn έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την πρόσβαση στη διαδρομή της σήραγγας της Μάγχης.
Οι επικριτές του μονοπωλίου της Eurostar υποστηρίζουν ότι ο αυξημένος ανταγωνισμός θα μείωνε τις τιμές των εισιτηρίων και θα βελτίωνε την ποιότητα των υπηρεσιών.