
forbes.com
Οι εθνικοί σιδηρόδρομοι του Βελγίου και της Ελβετίας, ακολουθούμενοι από την MÁV-START στην Ουγγαρία, είναι οι πιο φιλικές προς το ποδήλατο εταιρείες τρένων στην Ευρώπη. Κάθε μία έλαβε βαθμολογία «άριστη». Άλλες 18 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Deutsche Bahn στη Γερμανία, ÖBB στην Αυστρία, NS στην Ολλανδία, PKP Intercity στην Πολωνία και SNCF στη Γαλλία, αξιολογήθηκαν ως «καλές».
Αυτά είναι μερικά από τα σημαντικότερα σημεία μιας νέας έκθεσης που αξιολόγησε και κατέταξε 67 εταιρείες τρένων μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη για την ποιότητα των υποδομών και των υπηρεσιών που παρέχουν, ώστε να καταστούν τα ταξίδια φιλικά προς το ποδήλατο πραγματικότητα για περισσότερους ποδηλάτες σε όλη την ήπειρο.
« Οι Ποδηλάτες Αγαπούν τα Τρένα 2025: Μια ανάλυση της φιλικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών φορέων προς το ποδήλατο », δημοσιεύθηκε την Τρίτη από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ποδηλατών (ECF), μια μη κερδοσκοπική ομάδα-ομπρέλα με έδρα τις Βρυξέλλες, η οποία αριθμεί περισσότερους από 70 οργανισμούς-μέλη σε περισσότερες από 40 χώρες.
Για τους ταξιδιώτες αναψυχής που σχεδιάζουν να απολαύσουν τις πόλεις και την ύπαιθρο της Ευρώπης από τη θέση ενός ποδηλάτου σε συνδυασμό με ταξίδια με τρένο, καθώς και για τους τοπικούς μετακινούμενους που χρησιμοποιούν και τα δύο μέσα μεταφοράς για να πηγαίνουν και να έρχονται από την εργασία τους, η ευκολία του συνδυασμού ποδηλάτου και τρένου είναι σημαντική, σύμφωνα με το ECF, το οποίο υποστηρίζει τη βελτίωση της ποδηλασίας και την προώθησή της ως βιώσιμου, υγιεινού και οικονομικά αποδοτικού τρόπου μετακίνησης.
Οι εταιρείες έλαβαν μία από τις πέντε συνολικές αξιολογήσεις, από την κορυφαία «εξαιρετική» έως την «πολύ κακή», με βάση έξι κριτήρια: αριθμό ειδικών χώρων αποθήκευσης ή μεταφοράς ποδηλάτων· ευκολία κράτησης· κόστος μεταφοράς· πρόσβαση σε πληροφορίες σε διάφορες γλώσσες· λειτουργικότητα του ιστότοπου· και διαθεσιμότητα προγραμμάτων κοινής χρήσης ποδηλάτων.
Στο Βέλγιο, η NMBS/SNCB αναφέρθηκε για την επέκταση της χωρητικότητας των βαγονιών ποδηλάτων κατά 20% από το 2021 και για την ανάπτυξη της εφαρμογής προσβασιμότητας BikeOnTrain.
Στην Ελβετία, η SBB/CFF/FFS ήταν γνωστή για την παροχή άφθονης χωρητικότητας για μεταφορά ποδηλάτων, καθώς και για κανάλια κράτησης και λειτουργικότητα ιστότοπου/εφαρμογής. Το 2023, ο σιδηρόδρομος μετέφερε περίπου 1,7 εκατομμύρια ποδήλατα σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό του δίκτυο.
Το MÁV-START της Ουγγαρίας «υπερέχει ιδιαίτερα στην παροχή γενναιόδωρης χωρητικότητας μεταφοράς ποδηλάτων σε διαδρομές προς δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Επίσης, έχει καλή απόδοση όσον αφορά την προσιτή τιμή και τη λειτουργικότητα του λογισμικού», σύμφωνα με την ενημερωμένη έκθεση, η οποία δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά το 2021. Η δεύτερη έκδοση κυκλοφόρησε καθώς το Velo-city επρόκειτο να ξεκινήσει στο Γκντανσκ της Πολωνίας. Το ετήσιο συνέδριο σχεδιασμού και προώθησης της ποδηλασίας συνδιοργανώνεται από το ECF και μια διαφορετική πόλη κάθε χρόνο.
Άλλα βασικά ευρήματα από την έκθεση:
Κατά μέσο όρο, οι ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες παρέχουν μόνο τέσσερις θέσεις για ποδήλατα ανά τρένο, αλλά αυτός ο αριθμός ποικίλλει σημαντικά. Για παράδειγμα, λίγο περισσότερο από το 46% των εταιρειών (31) παρέχουν λιγότερες από τέσσερις θέσεις ανά τρένο.
13 φορείς εκμετάλλευσης (19,4%) δεν επιτρέπουν την επιβίβαση ποδηλάτων σε τρένα μεγάλων αποστάσεων.
Τα τρένα υψηλής ταχύτητας παραμένουν ιδιαίτερα υπανάπτυκτα, με 9 από τους 14 φορείς εκμετάλλευσης (64,3%) να μην παρέχουν καθόλου μεταφορές. Ο μέσος αριθμός θέσεων είναι μόνο μία. Μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης υψηλής ταχύτητας, οι Deutsche Bahn και ÖBB βρέθηκαν να είναι οι πιο φιλικές προς το ποδήλατο.
Τα νυχτερινά τρένα γενικά διαπιστώθηκε επίσης ότι παρουσιάζουν ελλείψεις σε χώρο αποθήκευσης ποδηλάτων. Η πολωνική PKP Intercity κατατάσσεται πρώτη σε αυτήν την κατηγορία.
Η Ισπανία και η Σουηδία παραμένουν οι χώρες με τους λιγότερους φορείς εκμετάλλευσης φιλικούς προς το ποδήλατο (τόσο εθνικούς όσο και ιδιωτικούς), όπως και το 2021. Οι υποψήφιες χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν επίσης γενικά χαμηλές επιδόσεις.
«Παρά τις προκλήσεις αυτές», σημειώνεται στην έκθεση, «η ECF είναι αισιόδοξη για την ορμή προς την μεγαλύτερη ενσωμάτωση ποδηλάτων-τρένων». Η ομάδα ποδηλασίας δήλωσε ότι οι νέες αγορές βαγονιών από τους φορείς εκμετάλλευσης τρένων από το 2021 έχουν ενσωματώσει σε μεγάλο βαθμό χαρακτηριστικά φιλικά προς τα ποδήλατα και ένας νέος κανονισμός της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών που τέθηκε σε ισχύ στις 7 Ιουνίου 2025 «θα θεσπίσει ένα νόμιμο ελάχιστο για τους χώρους στάθμευσης ποδηλάτων στα τρένα».
Η ECF συνιστά στους φορείς εκμετάλλευσης τρένων να υιοθετήσουν τα ακόλουθα μέτρα για τη βελτίωση της μεταφοράς ποδηλάτων στα τρένα:Τα μη πτυσσόμενα και μη αποσυναρμολογούμενα ποδήλατα θα πρέπει να γίνονται δεκτά σε όλα τα τρένα, συμπεριλαμβανομένων των τρένων υψηλής ταχύτητας και των νυχτερινών τρένων.
Τα νέα και ανακαινισμένα βαγόνια θα πρέπει να προβλέπουν την αυξανόμενη ζήτηση για μεταφορά ποδηλάτων και να υπερβαίνουν την ελάχιστη απαίτηση της ΕΕ για τέσσερις θέσεις ποδηλάτων ανά τρένο.
Σαφείς και εύκολα προσβάσιμες πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές μεταφοράς ποδηλάτων θα πρέπει να είναι διαθέσιμες σε πολλές γλώσσες. Τα εισιτήρια πρέπει να είναι διαθέσιμα σε πολλά διαφορετικά κανάλια, τόσο ψηφιακά όσο και μη ψηφιακά, και θα πρέπει να προσφέρονται σε λογικές τιμές.
Οι ιστότοποι και οι εφαρμογές θα πρέπει να διαθέτουν εργαλεία φιλικά προς το χρήστη, όπως εργαλεία αναζήτησης συνδέσεων ποδηλάτων και πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο σχετικά με τις συνθέσεις των τρένων.