Σελίδες

Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025

Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, σύστημα γεωεντοπισμού των τρένων: Oι αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο- Τι θα ισχύσει για το προσωπικό


Την ίδρυση και λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας των ελληνικών σιδηροδρόμων αλλά και τη δημιουργία της εφαρμογής railway.gov.gr προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Κώστας Μπιτσικώκος
.reader.gr

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη 26 Ιουνίου.

Στόχος του νομοσχεδίου η αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηρόδρομων και των μετακινήσεων με τρένο.

Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας

Ιδρύεται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας (Ε.Κ.Ε.), ως αυτοτελής μονάδα σε επίπεδο διεύθυνσης του Διαχειριστή της Υποδομής των ελληνικών σιδηροδρόμων, με εικοσιτετράωρη λειτουργία. Υπεύθυνος για τη λειτουργία του Ε.Κ.Ε. είναι ο Διαχειριστής της Υποδομής κατά την έννοια της περ. 2) του άρθρου 3 του ν. 4408/2016 (Α’ 135).
Σκοπός του Ε.Κ.Ε. είναι η άσκηση αποτελεσματικού ελέγχου της λειτουργίας της σιδηροδρομικής υποδομής και η άσκηση ολοκληρωμένης εποπτείας της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών προς ενίσχυση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της κανονικότητας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το Ε.Κ.Ε., σε συνεργασία με τα τοπικά Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (Κ.Ε.K.), τα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (Κ.Ε.Σ.) και τους εν λειτουργία σιδηροδρομικούς σταθμούς του Διαχειριστή της Υποδομής, έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες:α) παρακολουθεί την κίνηση των αμαξοστοιχιών στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου και συλλέγει τα αναγκαία δεδομένα μέσω των εφαρμογών της παρ. 4,
β) ενημερώνει προληπτικά και άμεσα κάθε αρμόδια μονάδα ελέγχου και ρύθμισης της κυκλοφορίας και τις αμαξοστοιχίες με χρήση του ενδεδειγμένου εξοπλισμού ασύρματων επικοινωνιών για πιθανούς κινδύνους,
γ) δίνει άμεσα εντολές ακινητοποίησης στις κινούμενες αμαξοστοιχίες, εάν παρουσιαστεί έκτακτη ανάγκη,
δ) παρακολουθεί σε διαρκή βάση την ορθή λειτουργία της υποδομής και των συστημάτων, όπως των ισόπεδων διαβάσεων, των σηράγγων, των εν λειτουργία σιδηροδρομικών σταθμών και των συστημάτων τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών («European Train Control System») και της ηλεκτροκίνησης, καταγράφοντας τις αποκλίσεις από την ενδεδειγμένη λειτουργία τους και
ε) προβαίνει σε συνεχή αξιολόγηση κινδύνου της κίνησης στη σιδηροδρομική υποδομή, ενημερώνοντας σχετικά τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και προτείνοντας στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς φορείς μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας και κυκλοφορίας.

Το Ε.Κ.Ε. στελεχώνεται από εξουσιοδοτημένα στελέχη του προσωπικού του Διαχειριστή της Υποδομής και σε αυτό παρίσταται ένα (1) τουλάχιστον εξουσιοδοτημένο στέλεχος:
α) της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τον ειδικότερο επιχειρησιακό σχεδιασμό της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής για την αστυνόμευση των μέσων μαζικής μεταφοράς,
β) του Πυροσβεστικού Σώματος και
γ) κάθε σιδηροδρομικής επιχείρησης, αμαξοστοιχία της οποίας εκτελεί δρομολόγιο επί του σιδηροδρομικού δικτύου κατά τη διάρκεια εκτέλεσής του, εφόσον το στέλεχος αυτό διαθέτει ειδικότητα μηχανοδηγού με τουλάχιστον δεκαετή προϋπηρεσία.

Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων

Στο Ε.Κ.Ε. αναπτύσσεται και λειτουργεί εφαρμογή συλλογής και αποτύπωσης δεδομένων σχετικών με τη σιδηροδρομική υποδομή και κυκλοφορία, με την ονομασία «Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων».

Για την εκπλήρωση του σκοπού του Μητρώου, αποτυπώνονται σε αυτό τουλάχιστον τα εξής δεδομένα:α) τα στοιχεία των αδειοδοτημένων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν τη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και τα στοιχεία των νόμιμων εκπροσώπων τους. Τα στοιχεία παρέχονται από τη σιδηροδρομική επιχείρηση.
β) Η περιγραφή της θέσης, των καθηκόντων και της εργασιακής σχέσης, καθώς και τα στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας κάθε υπαλλήλου του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, ο οποίος ασκεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας.
Τα στοιχεία των περ. α) και β) ενημερώνονται διαρκώς προκειμένου να αποτυπώνονται όλα τα μέλη του προσωπικού που εκτελούν κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και ο ρόλος τους.
γ) Τα στοιχεία των σταθμών της λειτουργούσας σιδηροδρομικής γραμμής και του συνόλου του εγκατεστημένου εξοπλισμού τους, λειτουργούντος ή μη, με σήμανση της κατάστασης λειτουργίας του εξοπλισμού. Τα στοιχεία παρέχονται από τον υπεύθυνο φορέα για τη λειτουργία των σταθμών και του εξοπλισμού τους.
δ) Τα στοιχεία του συνόλου του ενεργού και ανενεργού τροχαίου υλικού, τα οποία παρέχονται από τον κύριο αυτών. Για την εφαρμογή της παρούσας, ενημερώνεται διαρκώς η κίνηση των στοιχείων του τροχαίου υλικού και των μηχανών έλξης που κινούνται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
ε) Τα στοιχεία συντήρησης του τροχαίου υλικού, το οποίο κινείται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία παρέχονται από τους διαπιστευμένους φορείς συντήρησης.
στ) Τα στοιχεία του συνόλου της σιδηροδρομικής υποδομής, ιδίως των ισόπεδων διαβάσεων, των σηράγγων και των γεφυρών, τα οποία παρέχονται από τον Διαχειριστή της Υποδομής, με σήμανση της κατάστασης λειτουργίας κάθε τμήματος της υποδομής.
ζ) Τα στοιχεία των εκτελούμενων έργων επί του σιδηροδρομικού δικτύου, τα οποία παρέχονται από τη διευθύνουσα ή επιβλέπουσα υπηρεσία.

Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών

Στο Ε.Κ.Ε. αναπτύσσεται και λειτουργεί «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών», στο οποίο συλλέγονται δεδομένα για τη διαρκή θέση των αμαξοστοιχιών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Για τις ανάγκες του παρόντος, ως σχεδόν πραγματικός χρόνος νοείται εκείνος που είναι μικρότερος των 10 δευτερολέπτων. Το Σύστημα διασφαλίζει διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου πλην των σηράγγων και διαλειτουργεί με την ενιαία εφαρμογή «Railway.gov.gr».

Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025, κάθε κύριος τροχαίου υλικού που κινείται στη σιδηροδρομική υποδομή εγκαθιστά και λειτουργεί σε όλες τις αμαξοστοιχίες του, εφαρμογή που βασίζεται στο Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης σε συνδυασμό με επίγειους σταθμούς και διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο, το οποίο παρέχει δυνατότητα προσδιορισμού της θέσης με ακρίβεια κάτω των 15 εκατοστών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο.

Το Σύστημα διασφαλίζει την αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς σταθμούς και μηχανοδηγούς, για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Επίσης, το Σύστημα εντοπίζει τη θέση των αμαξοστοιχιών που βρίσκονται στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και ενημερώνει τους χρήστες του σιδηροδρόμου για τις καθυστερήσεις και τον ακριβή χρόνο άφιξης των αμαξοστοιχιών. Η εγκατάσταση και η λειτουργία του Συστήματος δεν υποκαθιστούν την εγκατάσταση και τη λειτουργία του συστήματος European Train Control System (ETCS) στο δίκτυο, βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/779 της Επιτροπής της 16ης Μαΐου 2019 σχετικά με την τεχνική προδιαγραφή διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα «διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας» του σιδηροδρομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την κατάργηση της απόφασης 2012/757/ΕΕ (L 139).

Το Ε.Κ.Ε. παρακολουθεί διαρκώς τα δεδομένα ακριβούς γεωεντοπισμού των αμαξοστοιχιών και είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση του Συστήματος, καθώς και τη συλλογή και τήρηση των δεδομένων αυτού. Τα δεδομένα εντοπισμού θέσης αμαξοστοιχιών του Συστήματος είναι ελεύθερα προσβάσιμα στους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).

Με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται από την εφαρμογή του παρόντος, πραγματοποιούνται η καταγραφή και η εκκαθάριση αποζημίωσης όλων των δρομολογίων που εκτελούνται στο πλαίσιο της σύμβασης υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας, του άρθρου 12 του ν. 3891/2010 (Α’ 188), περί ανάθεσης Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας, σε μηνιαία βάση. Για τον σκοπό αυτό, ο πάροχος της δημόσιας υπηρεσίας, προσκομίζει μετά από το τέλος κάθε μήνα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απόσπασμα από την καταγραφή των δεδομένων της εφαρμογής του παρόντος, από το οποίο προκύπτει κατάλογος με όλα τα επιβατικά δρομολόγια που εκτέλεσε στο πλαίσιο της σύμβασης υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας εντός κάθε συγκεκριμένου μήνα και ο οποίος αποτελεί πλήρη απόδειξη για τα εκτελεσθέντα δρομολόγια.

Ψηφιακή Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων

Ο Διαχειριστής της Υποδομής αναπτύσσει και λειτουργεί Ψηφιακή Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων, στην οποία καταχωρείται το σύνολο των εντολών που δίνονται, των επικοινωνιών που διενεργούνται σχετικά με την κίνηση των αμαξοστοιχιών, των ενεργειών που εκτελούνται και των παραβάσεων που τελούνται επί του Γενικού Κανονισμού Κίνησης και της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, από τους αρμόδιους υπαλλήλους του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, κατά την κίνηση των αμαξοστοιχιών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Από την έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της Εφαρμογής, το σύνολο των εντολών, ενεργειών και παραβάσεων της παρ. 1 καταγράφεται αποκλειστικά σε αυτή. Η μη αποτύπωση των καταχωρητέων εντολών, ενεργειών και παραβάσεων από αρμόδιο υπάλληλο, συνιστά παράβαση, η οποία τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 8 περί ενιαίων κανόνων κυκλοφορίας.

Εγκατάσταση κλειστών κυκλωμάτων βιντεοεπιτήρησης

Ο Διαχειριστής της Υποδομής και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εγκαθιστούν, κατά τον λόγο της αρμοδιότητάς τους, συστήματα κλειστού κυκλώματος βιντεοεπιτήρησης κατ’ ελάχιστον:α) σε σταθμαρχεία, περιλαμβανομένων των χώρων άσκησης καθηκόντων που σχετίζονται με τη ρύθμιση κυκλοφορίας,
β) στα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας,
γ) στα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων,
δ) στους θαλάμους τοπικού χειρισμού και
ε) στους θαλάμους οδήγησης των αμαξοστοιχιών.

Επιπλέον της παρ. 1, οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις εγκαθιστούν συστήματα οπτικής καταγραφής δεδομένων (κάμερες) στο πρόσθιο μέρος κάθε αμαξοστοιχίας, για την καταγραφή δεδομένων κατά την κίνηση της αμαξοστοιχίας σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/773 της Επιτροπής της 16ης Μαΐου 2019 σχετικά με την τεχνική προδιαγραφή διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα «διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας» του σιδηροδρομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την κατάργηση της απόφασης 2012/757/ΕΕ (L 139). Τα συστήματα του πρώτου εδαφίου διαλειτουργούν με το Ε.Κ.Ε. και μεταφέρουν σε αυτό τα καταγραφόμενα δεδομένα κίνησης των αμαξοστοιχιών με τρόπο που διασφαλίζει τη συνεχή εποπτεία του σιδηροδρομικού δικτύου.

Τα δεδομένα που συλλέγονται από τα συστήματα του παρόντος άρθρου τηρούνται για τρία (3) τουλάχιστον έτη από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τον Διαχειριστή της Υποδομής. Σε περίπτωση σιδηροδρομικού ατυχήματος, το σύνολο των σχετικών στοιχείων τηρείται για δέκα (10) έτη.

Ενιαίοι κανόνες κυκλοφορίας

Η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών και του τροχαίου υλικού στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο γίνεται σύμφωνα με ενιαίους κανόνες οι οποίοι θεσπίζονται με τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης (Γ.Κ.Κ.).

Οι παραβάσεις των κανόνων κυκλοφορίας που θεσπίζονται με τον Γ.Κ.Κ κατηγοριοποιούνται σε υψηλής, μεσαίας ή χαμηλής, επικινδυνότητας. Οι κυρώσεις για τις παραβάσεις του πρώτου εδαφίου επιβάλλονται αναλογικά προς τη βαρύτητα της κάθε παράβασης.

Στις περιπτώσεις παραβάσεων υψηλής επικινδυνότητας ή επανειλημμένων παραβάσεων μεσαίας επικινδυνότητας, οι κυρώσεις, που επιβάλλονται, σύμφωνα με την παρ. 2 και ορίζονται στον Γ.Κ.Κ., δύναται να επισύρουν μέχρι και:α) την ανάκληση της άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και τον Διαχειριστή της Υποδομής, που επιβάλλεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.),
β) την απομάκρυνση και απαγόρευση τοποθέτησης σε κάθε θέση με κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας και την ανάκληση της άδειας και του πιστοποιητικού του ν. 3911/2011 (Α’ 12) για τους μηχανοδηγούς, που επιβάλλεται από τη Ρ.Α.Σ. και
γ) την απομάκρυνση και απαγόρευση τοποθέτησης σε κάθε θέση με κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, για το λοιπό προσωπικό καθηκόντων ασφαλείας των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του Διαχειριστή της Υποδομής.

Οι κυρώσεις που προβλέπονται στις διατάξεις του ν. 3911/2011 για παραβάσεις των μηχανοδηγών και του άρθρου 79 του ν. 4632/2019 (Α’ 159), για παραβάσεις των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του Διαχειριστή της Υποδομής, εξακολουθούν να επιβάλλονται ανεξαρτήτως των ανωτέρω.

Δοκιμασίες αξιολόγησης προσωπικού κρίσιμων καθηκόντων ασφαλείας κατά το στάδιο επιλογής

Το προσωπικό του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, πριν από την πρόσληψή του ή την ανάληψη υπηρεσίας μέσω απόσπασης, μετάταξης ή μετακίνησης καθ΄ οιονδήποτε άλλον τρόπο, υποβάλλεται, με ευθύνη του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων αντίστοιχα, σε δοκιμασίες επιλογής και διαπίστωσης της καταλληλότητάς του, μέσω αξιολόγησης των επαγγελματικών ικανοτήτων του, ιατρικών εξετάσεων και ψυχομετρικών δοκιμασιών, σύμφωνα με τον Εκτελεστικό Κανονισμό (ΕΕ) 2019/773 της Επιτροπής, της 16ης Μαΐου 2019, σχετικά με την τεχνική προδιαγραφή διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα «διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας» του σιδηροδρομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την κατάργηση της απόφασης 2012/757/ΕΕ (L 139).

Οι δοκιμασίες αξιολόγησης καταλληλότητας περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον:α) ψυχολογικές και ψυχομετρικές εξετάσεις, συμπεριλαμβανομένων των νοητικών, ψυχοκινητικών και των εξετάσεων αξιολόγησης προσωπικότητας, καθώς και των αντίστοιχων ψυχομετρικών δοκιμασιών αντανακλαστικών, ταχύτητας αντίδρασης και διαχείρισης σεναρίων υπό πίεση,
β) δοκιμασίες μέσω προσομοιώσεων ή προσομοιωτών,
γ) γενική ιατρική εξέταση, συμπεριλαμβανομένων της ψυχιατρικής αξιολόγησης και των εξετάσεων αισθήσεων,
δ) εξετάσεις ορθοφωνίας, λεκτικής επικοινωνίας και αμφίδρομης κατανόησης,
ε) αιματολογικές και ουρολογικές εξετάσεις για την ανίχνευση ναρκωτικών και άλλων απαγορευμένων ουσιών και
στ) θεωρητικές εξετάσεις γνώσης του Γενικού Κανονισμού Κίνησης και των κανόνων ασφαλείας.

Ειδικά για τους μηχανοδηγούς που οδηγούν μηχανές έλξης και συρμούς στο σιδηροδρομικό σύστημα για λογαριασμό σιδηροδρομικής επιχείρησης, εφαρμόζονται συμπληρωματικά οι διατάξεις του ν. 3911/2011 (Α’ 12), περί πιστοποίησης των μηχανοδηγών.

Σε περίπτωση παραβίασης του παρόντος, επιβάλλονται στον Διαχειριστή της Υποδομής και στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις αναλογικά οι κυρώσεις της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 79 του ν. 4632/2019 (Α’ 159).».
Δοκιμασίες τακτικής αξιολόγησης καταλληλότητας προσωπικού του διαχειριστή υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων

Οι δοκιμασίες του παρόντος περιλαμβάνουν κατ’ ελάχιστον διαδικασίες όμοιες με εκείνες της παρ. 2 του άρθρου 13Α, περί δοκιμασιών αξιολόγησης προσωπικού κρίσιμων καθηκόντων ασφαλείας κατά το στάδιο επιλογής.

Ειδικά για τους μηχανοδηγούς που οδηγούν μηχανές έλξης και συρμούς στο σιδηροδρομικό σύστημα για λογαριασμό σιδηροδρομικής επιχείρησης, το παρόν εφαρμόζεται συμπληρωματικά προς τις υποχρεώσεις του άρθρου 16 του ν. 3911/2011 (Α’ 12), περί περιοδικών ελέγχων.

Η άρνηση συμμετοχής στις δοκιμασίες αξιολόγησης καταλληλότητας συνιστά σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας.

Σε περίπτωση παραβίασης των υποχρεώσεων του παρόντος από τον Διαχειριστή της Υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή της, επιβάλλει σε αυτούς διοικητικό πρόστιμο ύψους από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ.

Ο ρόλος του προϊστάμενου αμαξοστοιχίας

Oι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο διασφαλίζουν την ύπαρξη προϊσταμένου αμαξοστοιχίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην απόφαση της παρ. 1Γ του άρθρου 10. Ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας διαθέτει κατάρτιση μηχανοδηγού και τουλάχιστον δεκαετή εμπειρία στο αντικείμενο αυτό. Έχει ιδίως τα εξής καθήκοντα:α) την επίβλεψη της ασφαλούς κίνησης των αμαξοστοιχιών, σύμφωνα με τη σιδηροδρομική νομοθεσία και τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης,
β) την εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας και των διαδικασιών έκτακτης ανάγκης,
γ) τον έλεγχο της συμπεριφοράς του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας και της εν γένει ετοιμότητάς του, και
δ) την ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας με σύστημα ακαριαίας πέδης σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Για την αποτελεσματική εκπλήρωση των καθηκόντων του, ο Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας λαμβάνει κάθε αναγκαίο μέτρο, προκειμένου να αναφέρει στη σιδηροδρομική επιχείρηση και στα αρμόδια στελέχη του Διαχειριστή της Υποδομής κάθε παράβαση των κανονισμών κίνησης εκ μέρους του προσωπικού της αμαξοστοιχίας, το οποίο είναι επιφορτισμένο με κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, καθώς και κάθε κίνδυνο για την ασφαλή κίνηση της αμαξοστοιχίας.
Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων

Καταρτίζεται Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Στο Σχέδιο αποτυπώνονται οι ρόλοι και οι επιχειρησιακός σχεδιασμός για την άμεση αντίδραση των αρμόδιων φορέων σε περίπτωση σιδηροδρομικού ατυχήματος.

Το σχέδιο περιλαμβάνει ιδίως σαφείς οδηγίες για τον συντονισμό καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε επιχειρησιακό και στρατηγικό επίπεδο διαχείρισης, για τον καθορισμό των περιμέτρων για την επαρκή χαρτογράφηση του τόπου του ατυχήματος, καθώς και για την πρόληψη και μείωση των κινδύνων της διαταραχής μετατραυματικού στρες.

Για την κατάρτιση του σχεδίου συστήνεται Επιτροπή Κατάρτισης Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους:α) του Υπουργείου Υγείας,
β) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
γ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
δ) της Ελληνικής Αστυνομίας,
ε) του Πυροσβεστικού Σώματος,
στ) του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας,
ζ) της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων,
η) του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών,
θ) του Διαχειριστή της υποδομής και
ι) των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων.

Ως εκπρόσωποι δύνανται να ορίζονται και επιστήμονες εξειδικευμένοι στο αντικείμενο της αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών και διαχείρισης σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Τα μέλη της Επιτροπής προτείνονται από τον φορέα που εκπροσωπούν και ορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Η Επιτροπή, εντός έξι (6) μηνών από τη συγκρότηση της, συντάσσει το Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.

Το σχέδιο επικαιροποιείται κατ’ ελάχιστον κάθε πέντε (5) έτη και ενσωματώνεται στο ετήσιο σχέδιο ασφάλειας της περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 56 του ν. 4632/2019 (Α΄ 159), καθώς και στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων και του Διαχειριστή της Υποδομής.

Μέχρι την έναρξη ισχύος του Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Κρίσεων, ο επιχειρησιακός συντονισμός της διαχείρισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση σιδηροδρομικού ατυχήματος διενεργείται από τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας.