transportenvironment.org
Η T&E έχει δημοσιεύσει μια κατάταξη που αναλύει τις βασικές υπηρεσίες 27 ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών φορέων. Σε αυτήν τη σελίδα μπορείτε να δείτε τα κύρια ευρήματά της.
Συνολικά, οι σιδηροδρομικοί φορείς δεν παρέχουν ικανοποιητικές υπηρεσίες. Ωστόσο, οι διαφορές μεταξύ τους δείχνουν ότι είναι δυνατές σημαντικές βελτιώσεις. Ο τομέας δεν έχει καταφέρει να τακτοποιήσει τα πράγματα μόνος του, γι' αυτό και απαιτείται επειγόντως αλλαγή πολιτικής.
27Ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες 8 κατηγορίες
Κοινή ευθύνη: Ο ρόλος του εθνικού πλαισίου και των υποδομών
Διαπιστώσαμε ότι οι σιδηροδρομικές υπηρεσίες στην Ευρώπη δεν είναι ικανοποιητικές. Παρ' όλα αυτά, αναγνωρίζουμε ότι οι σιδηροδρομικοί φορείς ενδέχεται να μην έχουν πάντα τον πλήρη έλεγχο της απόδοσής τους σε κάθε κριτήριο.
Για παράδειγμα, η αξιοπιστία και οι τιμές των εισιτηρίων αποτελούν κοινή ευθύνη μεταξύ των φορέων εκμετάλλευσης, των διαχειριστών σιδηροδρομικών υποδομών στα δίκτυα των οποίων χρησιμοποιούν και των εθνικών ρυθμιστικών αρχών. Οι τιμές των εισιτηρίων επηρεάζονται άμεσα από τον συντελεστή ΦΠΑ κάθε κράτους μέλους και τα τέλη πρόσβασης στις γραμμές (σιδηροδρομικά διόδια) που ορίζονται από τους διαχειριστές υποδομών, ενώ η αξιοπιστία εξαρτάται τόσο από την απόδοση του φορέα εκμετάλλευσης όσο και από την ποιότητα των σιδηροδρομικών γραμμών.
Ωστόσο, ορισμένα κριτήρια εμπίπτουν ουσιαστικά στον έλεγχο των φορέων εκμετάλλευσης, όπως ειδικές τιμές ή εκπτώσεις για συγκεκριμένες ομάδες, η διαθεσιμότητα εισιτηρίων στις πλατφόρμες κράτησης και η ευκολία μεταφοράς ποδηλάτων.
Οι 27 σιδηροδρομικοί φορείς κατατάσσονται με βάση οκτώ κριτήρια. Επιλέξαμε και σταθμίσαμε αυτά τα κριτήρια ανάλογα με τη σημασία τους για τους καταναλωτές και τον αριθμό των υποκριτηρίων που περιλαμβάνονται. Η στάθμιση αντικατοπτρίζει πληροφορίες από τις έρευνες της McKinsey, της Europe on Rail, της ING και τη δική μας ανάλυση:
Τιμές εισιτηρίων (25%): Πολλαπλές δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι αυτός είναι ο κύριος παράγοντας στις αποφάσεις των καταναλωτών. Η McKinsey διαπίστωσε ότι το 49% των ερωτηθέντων στην Ευρώπη ανέφεραν την τιμή ως τον κύριο παράγοντα στην επιλογή ενός μέσου μεταφοράς. Επιπλέον, η Europe on Rail διαπίστωσε επίσης ότι το 73% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα σιδηροδρομικά ταξίδια στην ίδια διαδρομή θα πρέπει γενικά να είναι φθηνότερα από τα αεροπορικά ταξίδια.
Ειδικές τιμές και εκπτώσεις (15%): Όπως σημειώθηκε, η προσιτή τιμή είναι το κλειδί. Οι ειδικές τιμές καθιστούν τις σιδηροδρομικές μεταφορές προσβάσιμες σε όσους δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν κανονικά εισιτήρια, ενώ παράλληλα βοηθούν τους φορείς εκμετάλλευσης να μεγιστοποιήσουν την αξιοποίηση.
Αξιοπιστία (15%): Η αξιοπιστία αποτελεί σημαντική προτεραιότητα για τους καταναλωτές. Η McKinsey διαπίστωσε ότι η αξιοπιστία κατατάσσεται ως ο δεύτερος πιο σημαντικός παράγοντας για την επιλογή ενός μέσου μεταφοράς.
Εμπειρία κράτησης (15%): Πολλοί καταναλωτές μπορεί να αποθαρρυνθούν από την επιλογή του τρένου λόγω κακών εμπειριών κράτησης, τόσο πριν όσο και μετά την αγορά του εισιτηρίου. Έρευνα της ING δείχνει ότι η κράτηση ενός διεθνούς σιδηροδρομικού ταξιδιού στην Ευρώπη έχει δεκαπλάσιο ποσοστό εγκατάλειψης από την κράτηση μιας πτήσης.
Πολιτικές αποζημίωσης (10%): Η T&E εκτιμά ότι αυτό αντικατοπτρίζει τη σημασία των ισχυρών πολιτικών αποζημίωσης για τους επιβάτες που είναι ευαίσθητοι στις τιμές.
Εμπειρία ταξιδιώτη (10%): Η ταχύτητα και η άνεση του ταξιδιού είναι μεταξύ των κορυφαίων παραγόντων για τους ερωτηθέντες στην έρευνα της McKinsey.
Πολιτικές για την ανάπτυξη νυχτερινών τρένων και ποδηλασία (5% έκαστη): Αυτά τα κριτήρια αξιολογούν συγκεκριμένες πτυχές των υπηρεσιών που αφορούν ένα μικρότερο ποσοστό επιβατών.