Αυτή είναι η πρώτη φορά από το 1957 που το σιδηροδρομικό βαγόνι 14 του Λονδίνου και του Πορτ Στάνλεϊ μεταφέρει επιβάτες. Αναφέρει ο Μπρεντ Λέιλ του CTV Λονδίνου.
ctvnews.ca
Είναι σαν να κάνεις ένα βήμα πίσω στον χρόνο.
«Αυτή είναι η πρώτη φορά από το 1957 που το βαγόνι 14 του L&PS (London and Port Stanley Rail) βρίσκεται στο κέντρο του Σεντ Τόμας και κάνει ένα ταξίδι στο Πορτ Στάνλεϊ», δήλωσε η Ρόουζ Τίσντεϊλ, γενική διευθύντρια του Μουσείου Σιδηροδρόμων της Κομητείας Έλγκιν (ECRM).
Το βαγόνι 14 κατασκευάστηκε στο Νιούαρκ του Οχάιο το 1917. Αφού λειτουργούσε μέχρι το 1957 ως επιβατικό τρένο, δωρήθηκε στο Καναδικό Σιδηροδρομικό Μουσείο το 1962 από την Επιτροπή Σιδηροδρόμων του Λονδίνου.
Βρίσκεται στην κατοχή του ECRM από το 1999 και έχει αποκατασταθεί πλήρως
.
Το σιδηροδρομικό βαγόνι 14 Λονδίνου και Πορτ Στάνλεϊ έχει ανακαινιστεί πλήρως και επανέρχεται στις γραμμές από τον Άγιο Θωμά του Οντάριο προς το Πορτ Στάνλεϊ για πρώτη φορά από το 1957, όπως εθεάθη στις 24 Μαΐου 2025. (Brent Lale/CTV News London)

«Είναι υπέροχο», δήλωσε ο Steve Peters, δημοτικός σύμβουλος και ιστορικός του St. Thomas. «Είναι ένα αυτοκίνητο σαν παλάτι και με τον Βασιλιά (Κάρολο) να έρχεται στον Καναδά, θα μπορούσε να το οδηγήσει. Το αυτοκίνητο 14 βρίσκεται επιτέλους στη θέση που του αξίζει. Έξω από τα τείχη του μουσείου και πίσω στην πίστα».
«Είναι υπέροχο για το μουσείο και είναι υπέροχο για τον Άγιο Θωμά», δήλωσε ο Gord McOuat, ο οποίος εργάστηκε για ώρες αποκαθιστώντας τα αερόφρενα και πραγματοποιώντας δοκιμαστικές διαδρομές στο τρένο.
Ο Πίτερς χαρακτήρισε αυτή την εναρκτήρια διαδρομή «ξεχωριστή».
«Είναι μια πραγματική ιστορία», είπε. «Δεν είναι κάτι που είναι απλώς στατικό και κάθεται εκεί. Πρέπει να διατηρήσουμε το παρελθόν μας για το μέλλον μας».
Το τρένο κόστισε 33.665,70 δολάρια το 1917 και ήταν το καλύτερο σχέδιο που μπορούσαν να αγοράσουν τα χρήματα.
Το L&PS ήταν ένα πρωτότυπο για μια γραμμή που οραματίστηκε ο Σερ Άνταμ Μπεκ, η οποία θα είχε ηλεκτροδοτούμενες γραμμές σε όλο το Οντάριο.
Καθώς αυτά τα σχοινιά δεν ήταν πλέον στη θέση τους, το Βαγόνι 14 ρυμουλκήθηκε κατά μήκος της γραμμής.

Ο λάτρης των τρένων Μπράντλεϊ Ρόμπερτς, 13 ετών, εκφράζει την αγάπη του για το Λονδίνο και το σιδηροδρομικό βαγόνι 14 του Πορτ Στάνλεϊ στις 24 Μαΐου 2025. (Brent Lale/CTV News London)
«Μου αρέσει πολύ πώς είναι, ένα πολύ παλιό ηλεκτρικό βαγόνι και ότι παρόλο που δεν μπορεί να λειτουργήσει με δική του ενέργεια, έχουμε ακόμα αυτό το ντίζελ για να μας βοηθήσει», δήλωσε ο 13χρονος Μπράντλεϊ Ρόμπερτς, ο οποίος είναι λάτρης των τρένων. «Αυτή είναι ίσως μια από τις αγαπημένες μου μέρες».
Η Λουίζα Σάβιτς και η Τζένιφερ Κίρμπι αποφάσισαν να γυρίσουν πίσω στις αρχές του αιώνα ντυμένες με ιστορικά ρούχα. Μια εποχή που ο Άγιος Θωμάς είχε το παρατσούκλι «Η Πόλη των Σιδηροδρόμων».
«Όλοι θυμόμαστε τους γονείς μας να μιλάνε συνέχεια για το ταξίδι [με το τρένο], οπότε υπάρχει πολλή ιστορία εδώ», είπε ο Κίρμπι.
Ο Πίτερς ελπίζει ότι αυτή είναι μόνο η αρχή όσον αφορά την αναβίωση της σιδηροδρομικής ιστορίας του Σεντ Τόμας.

Η Λουίζα Ζάβιτζ (αριστερά) και η Τζένιφερ Κίρμπι ντυμένες με κοστούμια των αρχών του αιώνα στις 24 Μαΐου 2025 για την πρώτη διαδρομή με το σιδηροδρομικό βαγόνι 14 του Λονδίνου και του Πορτ Στάνλεϊ από το 1957. (Brent Lale/CTV News London)
«Έχουμε μια μικρή σύνδεση εδώ, περίπου 600 μέτρα βόρεια», είπε ο Πίτερς. «Αυτή είναι η σύνδεση με το Λονδίνο που δεν υπάρχει. Αυτό πρέπει να πετύχουμε μακροπρόθεσμα».
Αυτό μπορεί να απέχει χρόνια. Μέχρι να συμβεί αυτό, οι λάτρεις του τρένου και της ιστορίας μπορούν να απολαύσουν τις επερχόμενες βόλτες με το ιστορικό αυτοκίνητο.
«Είναι συγκινητικό και συναρπαστικό να βλέπεις τις θετικές, χαρούμενες αντιδράσεις όλων», δήλωσε η Τίσντεϊλ. «Είναι ένα τοπικό κομμάτι ιστορίας και είναι πραγματικά σημαντικό για εμάς. Στα μουσεία, υπάρχει ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων και η συλλογή μας εκτείνεται στη Βόρεια Αμερική και το δυτικό Οντάριο. Αλλά το να έχουμε κάτι που είναι τοπικό για εμάς ακριβώς στον Άγιο Θωμά, είναι απλά πολύ διασκεδαστικό».