Σελίδες

Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Πώς τα τρένα με σφαίρες Shinkansen της Ιαπωνίας άλλαξαν για πάντα τον κόσμο των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ειδικό αφιέρωμα για τα γενέθλιά του



Πριν από εξήντα χρόνια, νωρίς το πρωί της 1ης Οκτωβρίου 1964, ένα κομψό γαλανόλευκο τρένο γλίστρησε αβίαστα στην αστική εξάπλωση του Τόκιο, κατευθυνόμενος νότια κατά μήκος των υπερυψωμένων γραμμών προς την πόλη της Οσάκα, μια θέση στα βιβλία της ιστορίας αναφέρει στο αφιέρωμα το thebharatexpressnews.

Αυτό σηματοδότησε την αρχή της εποχής του «τρένου με σφαίρες» της Ιαπωνίας, που θεωρείται ευρέως ως το καθοριστικό σύμβολο της εκπληκτικής ανάκαμψης της χώρας από το τραύμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Μαζί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1964 στο Τόκιο, αυτό το τεχνολογικό θαύμα της δεκαετίας του 1960 σηματοδότησε την επιστροφή της χώρας στην κορυφή της διεθνούς κοινότητας.

Στα εξήντα χρόνια από εκείνο το πρώτο τρένο, η λέξη Shinkansen – που σημαίνει «νέα κύρια γραμμή» – έχει γίνει ένα διεθνώς αναγνωρισμένο συνώνυμο της ταχύτητας, της αποτελεσματικότητας του ταξιδιού και της νεωτερικότητας.

Η Ιαπωνία παραμένει παγκόσμιος ηγέτης στην τεχνολογία των σιδηροδρόμων. Ισχυροί όμιλοι ετερογενών δραστηριοτήτων όπως η Hitachi και η Toshiba εξάγουν τρένα και εξοπλισμό αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο.

Το δίκτυο Shinkansen επεκτείνεται σταθερά από τότε που η γραμμή Tokaido μήκους 520 μιλίων, που συνδέει το Τόκιο και τη Σιν-Οσάκα, ολοκληρώθηκε το 1964. Τα τρένα ταξιδεύουν με ταχύτητες έως και 200 ​​mph (περίπου 322 χλμ. την ώρα) σε διαδρομές που εκπέμπονται από την πρωτεύουσα – βόρεια, νότια και ανατολικά. δυτικά σε πόλεις όπως το Κόμπε, το Κιότο, τη Χιροσίμα και το Ναγκάνο.

Το Shinkansen δεν είναι μόνο σύμβολο ανάκαμψης, αλλά χρησιμοποιείται επίσης ως εργαλείο για τη συνεχή οικονομική ανάπτυξη της Ιαπωνίας και ως μέσο αλλαγής σε μια χώρα που δεσμεύεται από τις συμβάσεις και την παράδοση.

Ένα τρένο Shinkansen περνά με ταχύτητα από το όρος Φούτζι. – Εικόνες AFP/Getty

Η ανάπτυξή του οφείλει πολλά στην πρώιμη ιστορία των σιδηροδρόμων της Ιαπωνίας. Αντί του «τυποποιημένου» εύρους τροχιάς 4 ποδών 8,5 ιντσών που χρησιμοποιείται στη Βόρεια Αμερική και μεγάλο μέρος της Ευρώπης, επιλέχθηκε ένα στενότερο εύρος τροχιάς 3 ποδών 6 ιντσών.

Αν και αυτό ήταν φθηνότερο και πιο εύκολο να κατασκευαστεί σε ορεινό έδαφος, η χωρητικότητα ήταν περιορισμένη και οι ταχύτητες αργές.

Επειδή τα τέσσερα κύρια νησιά της Ιαπωνίας εκτείνονται περίπου 1.800 μίλια (σχεδόν 3.000 χιλιόμετρα) από άκρη σε άκρη, τα ταξίδια μεταξύ των κύριων πόλεων ήταν μακρά και συχνά ελικοειδή.

Το 1889, ο χρόνος ταξιδιού από το Τόκιο στην Οσάκα με το τρένο ήταν δεκαέξι και μισή ώρες – καλύτερος από τις δύο έως τρεις εβδομάδες που χρειάστηκαν με τα πόδια λίγα μόλις χρόνια νωρίτερα. Το 1965 το Shinkansen ήταν μόνο τρεις ώρες και δέκα λεπτά.

Η ζήτηση για ένα σιδηροδρομικό δίκτυο «τυποποιημένου εύρους» ξεκίνησε τον 20ο αιώνα, αλλά μόλις τη δεκαετία του 1940 ξεκίνησαν σοβαρά οι εργασίες ως μέρος ενός φιλόδοξου ασιατικού έργου «βρόχου γραμμής» για τη σύνδεση της Ιαπωνίας μέσω σηράγγων κάτω από τον Ειρηνικό Ωκεανό. που συνδέει την Κορέα με τη Ρωσία. Ωκεανός.

Η ήττα στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο σήμαινε ότι τα σχέδια για τον νέο σιδηρόδρομο παρέμειναν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν η ιαπωνική οικονομία έκανε ισχυρή ανάκαμψη και η καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των κύριων πόλεων έγινε απαραίτητη.

Αν και μεγάλο μέρος του δικτύου εξυπηρετεί τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του Χονσού, του μεγαλύτερου από τα νησιά της Ιαπωνίας, οι μεγάλες θαλάσσιες σήραγγες επιτρέπουν στα τρένα με σφαίρες να ταξιδεύουν εκατοντάδες χιλιόμετρα προς το Kyushu στο νότο και το Hokkaido στο βορρά.

Ένας χάρτης των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας της Ιαπωνίας. – jrailpass.com

Η προκλητική τοπογραφία της Ιαπωνίας και τα πολύ ποικίλα κλίματα, από τους ψυχρούς χειμώνες στο βορρά έως την τροπική υγρασία νοτιότερα, έχουν κάνει τους Ιάπωνες μηχανικούς σιδηροδρόμων παγκόσμιους ηγέτες στην εξεύρεση λύσεων σε νέα προβλήματα, ωθώντας παράλληλα τα όρια της σιδηροδρομικής τεχνολογίας.

Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, αυτή είναι η σεισμική δραστηριότητα. Η Ιαπωνία είναι ένα από τα πιο ασταθή γεωλογικά μέρη στη Γη, επιρρεπή σε σεισμούς και τσουνάμι και φιλοξενεί περίπου το 10% των ηφαιστείων του κόσμου.

Αν και αυτό μπορεί να παρέχει την καθοριστική εικόνα του Shinkansen - ενός σύγχρονου τρένου υψηλής τεχνολογίας που περνά με ταχύτητα πέρα ​​από το χιονισμένο όρος Fuji - καθιστά επίσης πολύ πιο δύσκολη την ασφαλή λειτουργία των τρένων υψηλής ταχύτητας.

Παρά αυτούς τους παράγοντες, ούτε ένας επιβάτης δεν σκοτώθηκε ή τραυματίστηκε στο δίκτυο Shinkansen λόγω εκτροχιασμών στην ιστορία του.

Η επανάσταση των υψηλών ταχυτήτων της Ιαπωνίας

Η επόμενη γενιά τρένων bullet, γνωστά ως ALFA-X, δοκιμάζονται επί του παρόντος σε ταχύτητες σχεδόν 250 mph, αν και το μέγιστο σέρβις θα είναι «μόνο» 225 mph.

Τα καθοριστικά χαρακτηριστικά αυτών και άλλων πρόσφατων τρένων Shinkansen είναι οι εξαιρετικά μακριές μύτες τους, σχεδιασμένες όχι για τη βελτίωση της αεροδυναμικής τους αλλά κυρίως για την εξάλειψη των ηχητικών εκρήξεων που προκαλούνται από το «φαινόμενο εμβόλου» των τρένων που εισέρχονται σε σήραγγες και τα κύματα συμπίεσης από το άλλο άκρο της δύναμης. υπερηχητικές ταχύτητες.

Αυτό είναι ιδιαίτερα ένα πρόβλημα σε πυκνοκατοικημένες αστικές περιοχές, όπου ο θόρυβος από τις γραμμές Shinkansen αποτελεί εδώ και καιρό πηγή καταγγελιών.

Το πειραματικό τρένο ALFA-X διαθέτει επίσης νέα τεχνολογία ασφαλείας που έχει σχεδιαστεί για τη μείωση των κραδασμών και του θορύβου και τη μείωση του κινδύνου εκτροχιασμού σε μεγάλους σεισμούς.

Περισσότεροι από 10 δισεκατομμύρια επιβάτες έχουν πλέον μεταφερθεί γρήγορα και άνετα με τρένα, με την προβλεψιμότητα της λειτουργίας να κάνει τα ταξίδια υψηλής ταχύτητας να φαίνονται ρουτίνα και να θεωρούνται σε μεγάλο βαθμό δεδομένα.

Γραμμές υψηλής ταχύτητας σε όλο τον κόσμο
Δύο μεγάλες ιαπωνικές εφευρέσεις, τα τρένα υψηλής ταχύτητας και το Hello Kitty, συνδυασμένα. – Ευγενική προσφορά της West Japan Railway/Sanrio Co. Ltd.

Το 2022, περισσότεροι από 295 εκατομμύρια άνθρωποι οδηγήθηκαν με τρένα Shinkansen σε όλη την Ιαπωνία.

Δεν είναι περίεργο που πολλές άλλες χώρες ακολούθησαν το παράδειγμα της Ιαπωνίας και κατασκεύασαν νέες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας τα τελευταία σαράντα χρόνια.

Ίσως η πιο γνωστή από αυτές είναι η Γαλλία, η οποία λειτουργεί το Train à Grand Vitesse (TGV) μεταξύ Παρισιού και Λυών από το 1981.

Όπως η Ιαπωνία, η Γαλλία εξήγαγε με επιτυχία την τεχνολογία σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου δικτύου υψηλής ταχύτητας της Ευρώπης στην Ισπανία, καθώς και στο Βέλγιο, τη Νότια Κορέα, το Ηνωμένο Βασίλειο και την πρώτη γραμμή υψηλής ταχύτητας της Αφρικής στο Μαρόκο.

Το δίκτυο TGV της Γαλλίας ήταν εκπληκτικά επιτυχημένο, μειώνοντας τους χρόνους μετακίνησης μεγάλων αποστάσεων μεταξύ των μεγάλων πόλεων της χώρας, δημιουργώντας πρόσθετη χωρητικότητα και καθιστώντας τα ταξίδια υψηλής ταχύτητας προσιτά και οικονομικά, ακόμη και συνηθισμένα για τους τακτικούς επιβάτες.
Μια φωτογραφία που τραβήχτηκε στις 2 Ιουλίου 2017 δείχνει το πρώτο επίσημο τρένο της νέας γραμμής υψηλής ταχύτητας TGV που συνδέει το Παρίσι με το Μπορντό. -Mehdi Fedouach/AFP/Getty Images

Η Ιταλία, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Ταϊβάν, η Τουρκία και η Σαουδική Αραβία λειτουργούν πλέον με τρένα σε αποκλειστικές γραμμές που συνδέουν τις μεγάλες πόλεις τους, ανταγωνιζόμενες απευθείας αεροπορικές εταιρείες σε εσωτερικά και διεθνή δρομολόγια.

Στη Βρετανία, τα τρένα υψηλής ταχύτητας της Eurostar εκτελούν δρομολόγια από το Λονδίνο προς το Παρίσι, τις Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ, αλλά το «High Speed ​​2», μια δεύτερη διαδρομή που εκτείνεται βόρεια από το Λονδίνο, έχει βυθιστεί σε διαμάχες. Αυτό που κάποτε αναγγέλλονταν ως ένα πρωτοποριακό μέγα-έργο για την τροφοδοσία μιας διασυνδεδεμένης Βρετανίας για τον επόμενο αιώνα έχει πλέον περιοριστεί σε μια σύνδεση 140 μιλίων που δύσκολα θα βελτιώσει τις υπάρχουσες υπηρεσίες.

Προς το παρόν, τα νέα τρένα Intercity Express που κατασκευάζονται από την Hitachi για Βρετανούς επιβάτες είναι ό,τι πιο κοντά στο τρένο bullet, χρησιμοποιώντας τεχνολογία που προέρχεται από τα αντίστοιχα Ιάπωνα, αν και αυτά φτάνουν μόνο σε ταχύτητα έως και 200 ​​km/h.
Εν τω μεταξύ, η Ινδία και η Ταϊλάνδη σχεδιάζουν εκτεταμένα δικά τους σιδηροδρομικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας.

Η άνοδος των σιδηροδρόμων της Κίνας
Εκατοντάδες τρένα υψηλής ταχύτητας σε μια βάση συντήρησης περιμένουν την αναχώρηση στις 20 Ιανουαρίου 2018 στο Wuhan της Κίνας. -Wang He/Getty Images

Τα τελευταία χρόνια, η Κίνα είναι αυτή που έχει επισκιάσει τον υπόλοιπο κόσμο, χρησιμοποιώντας την οικονομική της δύναμη για να δημιουργήσει το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας στον κόσμο.

Σύμφωνα με την εθνική εταιρεία σιδηροδρόμων της χώρας, το συνολικό μήκος θα είναι σχεδόν 45.000 μίλια μέχρι το τέλος του 2023.

Αυτές οι γραμμές δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς: παρέχουν γρήγορες συνδέσεις σε αυτή την τεράστια χώρα, ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη και ενισχύοντας την πολιτική και κοινωνική εναρμόνιση.

Χρησιμοποιώντας τεχνολογία που προήλθε αρχικά από την Ιαπωνία και τη Δυτική Ευρώπη και στη συνέχεια αναπτύχθηκε από την ολοένα και πιο εξελιγμένη σιδηροδρομική βιομηχανία, η Κίνα έγινε γρήγορα κορυφαίος παίκτης στους σιδηροδρόμους υψηλής ταχύτητας.

Φαίνεται ότι αυτό θα συνεχιστεί, καθώς αναπτύσσονται τρένα με μαγνητική αιώρηση (Maglev) που μπορούν να φτάσουν ταχύτητες σχεδόν 400 μιλίων την ώρα.

Το ιαπωνικό πειραματικό τρένο ALFA-X. -JR EAST

Η Ιαπωνία έχει τη δική της πειραματική γραμμή Maglev από τη δεκαετία του 1970, χτίζοντας μια γραμμή 280 χιλιομέτρων μεταξύ Τόκιο και Ναγκόγια.

Θα ανοίξει το 2034 και τελικά θα επεκταθεί στην Οσάκα, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού στην τελευταία σε μόλις 67 λεπτά.

«Το Shinkansen είναι σαφώς πολύ περισσότερα από ένα μέσο μεταφοράς», λέει ο Βρετανός ακαδημαϊκός Christopher P. Hood, συγγραφέας του «Shinkansen: From Bullet Train to Symbol of Modern Japan».

«Ήταν το πιο ισχυρό σύμβολο της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης της Ιαπωνίας και της αναδυόμενης βιομηχανικής δύναμης, και καθώς η ανάπτυξη συνεχίζεται, αυτό είναι πιθανό να παραμείνει έτσι για πολλά χρόνια ακόμα».

Αν και τα εμβληματικά μπλε και άσπρα τρένα της σειράς 0 από το 1964 έχουν παρέλθει προ πολλού, εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν την εικόνα πολλών ανθρώπων για το πώς μοιάζει ένα τρένο με σφαίρες.

Οι αξιόλογοι απόγονοί τους αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της υποδομής μεταφορών στην Ιαπωνία και σε πολλές άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο. Καθώς οι περιβαλλοντικές ανησυχίες κάνουν τους ανθρώπους να σκέφτονται δύο φορές για τις πτήσεις, θα μπορούσαν να βιώσουν μια περαιτέρω αναζωπύρωση, εγκαινιάζοντας μια νέα χρυσή εποχή για τους σιδηρόδρομους. 

sidirodromikanea.blogspot.com