Το WiFi στον πρώτο σταθμό του μετρό επρόκειτο να λειτουργήσει από το καλοκαίρι, αλλά εξαιτίας των καθυστερήσεων στην επιλογή βέλτιστης τεχνολογίας και τις εργασίες, μετατέθηκε για το φθινόπωρο
Από τον σταθμό της Ακρόπολης και τη Γραμμή 2 αναμένεται να ξεκινήσει η παροχή ασύρματου Ιντερνετ στις αποβάθρες του μετρό, η οποία συζητείται από το 2011, χωρίς ακόμα να έχει καταστεί εφικτό να γίνει πράξη η εξαγγελία.
ethnos.gr
Το συζητούν από το 2011
Το WiFi στον πρώτο σταθμό του μετρό επρόκειτο να λειτουργήσει από το καλοκαίρι, αλλά εξαιτίας των καθυστερήσεων στην επιλογή βέλτιστης τεχνολογίας και τις εργασίες, μετατέθηκε για το φθινόπωρο. Πλέον, όπως επισημαίνει στο «Εθνος» ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, ο σταθμός της Ακρόπολης έχει ολοκληρωθεί, ενώ έως το τέλος του μήνα αναμένεται να έχουν τελειώσει κι οι απαραίτητες εργασίες στον σταθμό του Συντάγματος, ο οποίος έχει τεθεί σε προτεραιότητα δεδομένων και των εκδηλώσεων που φιλοξενούνται στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.
Η ΣΤΑΣΥ εξασφάλισε την περασμένη εβδομάδα την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου για την εγκατάσταση και λειτουργία εξοπλισμού ασύρματης πρόσβασης σε έντεκα σταθμούς του δικτύου για τουλάχιστον πέντε χρόνια, καθώς και τη δέσμευση για παροχή ρεύματος και σύνδεσης στο διαδίκτυο (ταχύτητας τουλάχιστον 100Mbps ή αν αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό, της μέγιστης διαθέσιμης ταχύτητας στην περιοχή) για τουλάχιστον πέντε χρόνια. Το κόστος για την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και παροχής σύνδεσης στο διαδίκτυο, θα βαρύνει την εταιρία και από το ύψος του και τη δυνατότητα κάλυψής του από τη ΣΤΑΣΥ θα εξαρτηθεί και η επέκταση του ασύρματου Ιντερνετ και σε άλλους σταθμούς.
Οι πρώτοι έντεκα σταθμοί στους οποίους θα λειτουργήσει WiFi έως το τέλος της χρονιάς είναι εκτός από την Ακρόπολη και το Σύνταγμα, οι σταθμοί Μοναστηράκι, Ομόνοια, Πανεπιστήμιο, Πειραιάς, Κορυδαλλός, Χαλάνδρι, Αγιος Δημήτριος, Φιξ και Αγία Μαρίνα. Οι επιβάτες θα μπορούν να συνδέονται άμεσα χωρίς να χρειάζεται κάποια διαδικασία εγγραφής. Στη συνέχεια η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ θα μετρήσει το μηνιαίο κόστος λειτουργίας και συντήρησης ώστε να αποφασιστεί η επέκταση του δικτύου και το χρονοδιάγραμμά της.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει ενταχθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις περιοχές που θα εγκατασταθούν σημεία πρόσβασης στο πλαίσιο του έργου WiFi4GR ώστε οι επιβάτες που βρίσκονται εντός των σταθμών να έχουν δωρεάν ευρυζωνική πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Αντίστοιχο πρόγραμμα έχει προαναγγείλει και για τα λεωφορεία της ΟΣΥ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Στέφανος Αγιάσογλου. Η εγκατάσταση εξοπλισμού στα οδικά μέσα, η οποία έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο καθώς θα πρέπει να τοποθετηθεί σε εκατοντάδες οχήματα. Σην κατευθυνση αυτή έχει υπογραφεί προγραμματική συμφωνία με την Κοινωνία της Πληροφορίας η οποία και θα τρέξει το έργο στο πλαίσιο του οποίου θα λειτουργήσουν 897 κινητά σημεία ασύρματης πρόσβασης στο διαδίκτυο (WiFi hotspots) για την βελτίωση της διαδικτυακής προσβασιμότητας υψηλής ταχύτητας σε 1,3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Η ΟΣΥ εκτιμά ότι ο διαγωνισμός μπορεί να ξεκινήσει στις αρχές του 2025 με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026.
Μετρό (Eurokinissi)
Επόμενο στοίχημα το σήμα κινητής σε αποβάθρες και σήραγγες
Στο μεταξύ προχωρά και το έργο της κάλυψης με σήμα κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G) του δικτύου του μετρό στους πέντε πρώτους σταθμούς της Γραμμής 2, οι οποίοι θα λειτουργήσουν πιλοτικά. Το σχετικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης είχε υπογραφεί στις αρχές του 2023, αλλά έως και σήμερα το έργο δεν έχει ολοκληρωθεί.
Εως το τέλος της χρονιάς, πάντως θα είναι πραγματικότητα η κάλυψη στην πρώτη πεντάδα σταθμών στο τμήμα από τον Αγιο Δημήτριο έως το Ελληνικό και στις μεταξύ τους σήραγγες. Οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι αμέσως μετά θα ξεκινήσουν τα έργα για την κάλυψη του συνόλου του δικτύου, τα οποία εκτιμούν ότι θα προχωρήσουν χωρίς καθυστερήσεις δεδομένου ότι πλέον έχει επιλεγεί από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας η κατάλληλη τεχνολογική λύση. Ωστόσο έως τώρα είναι δύσκολο να υπάρξει κάποιο χρονοδιάγραμμα για την πλήρη κάλυψη του υπόγειου δικτύου της ΣΤΑΣΥ.
Το έργο WiFi4GR
Το ευρύτερο έργο, για την ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο από πολλαπλά σημεία στο σύνολο της χώρας έχει ως αντικείμενο την προμήθεια, εγκατάσταση, παραμετροποίηση, σύνδεση και λειτουργία σημείων ασύρματης πρόσβασης – WiFi (Hotspots) στο διαδίκτυο σε διάφορες περιοχές. Το έργο ειχε εξαγγελθεί το 2020 και η συμφωνία πλαίσιο με αναδόχους τους ΟΤΕ, Nova και Vodafone – Cosmos Business Systems, υπεγράφη το 2023. Σύμφωνα με τη συμφωνία - πλαίσιο, οι ανάδοχοι των επιμέρους εκτελεστικών συμβάσεων θα αναλάβουν την προμήθεια, εγκατάσταση και παραμετροποίηση όλου του απαιτούμενου εξοπλισμού, για την υλοποίηση των Περιοχών Ασύρματης Πρόσβασης ΠΑΠ (access points, κεραίες, εργασίες εγκατάστασης κλπ). Επιπλέον,θα αναλάβουν τη διαχείριση, παρακολούθηση και έλεγχο του εξοπλισμού ασύρματης ευρυζωνικής πρόσβασης, για τουλάχιστον τρία έτη, η οποία θα γίνεται από κεντρικό σύστημα διαχείρισης, το οποίο θα προμηθεύσουν και εγκαταστήσουν οι ίδιοι.
Η συμφωνία πλαίσιο ορίζει ότι θα γίνει προμήθεια και εγκατάσταση 5.600 access points, τα οποία θα κατανεμηθούν σε περίπου 2.500 περιοχές ασύρματης - WiFi πρόσβασης, σε όλη την επικράτεια. Αναμένεται ότι στις περισσότερες περιοχές θα απαιτηθεί να εγκατασταθούν δύο access points, ενώ ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός θα είναι τρία ανά περιοχή.
Η εκτιμώμενη συνολική αξία της σύμβασης ήταν 14,8 εκ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Οι χώροι που θα αποτελέσουν σημεία εγκατάστασης των ασύρματων σημείων ευρυζωνικής πρόσβασης θα πρέπει να είναι σημεία διαίτερα υψηλής πληθυσμιακής συγκέντρωσης κατανεμημένα σε όσο το δυνατόν ευρύτερη γεωγραφική έκταση και συγκεκριμένα:
• Χώροι συνάθροισης κοινού
• Χώροι αναμονής - μετακίνησης
• Χώροι εκδηλώσεων
• Σημεία Τουριστικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Σε ό,τι αφορά το μετρό, η πρώτη φορά που είχε ανακοινωθεί η ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο ήταν το 2011 με στόχο σε διάστημα ενός έτους όλοι οι σταθμοί του Μετρό και του ΟΣΕ αλλά και επιλεγμένοι σταθμοί λεωφορείων να διαθέτουν τις απαραίτητες εγκαταστάσεις.
Το έργο είχε ξεκινήσει πιλοτικά σε επτά σταθμούς (Πανεπιστήμιο, Σύνταγμα, Ακρόπολη, Δουκίσσης Πλακεντίας, Ομόνοια, Πειραιάς, και Νερατζιώτισσα). Ο διαγωνισμός του 2012 είχε αναδείξει με μηδενικό τίμημα ανάδοχο την HELLAS ON LINE η οποία τα επόμενα χρόνια εξαγοράστηκε από την Vodafone.
Η λειτουργία του συστήματος ξεκίνησε το 2013, αλλά η επιχείρηση δε διευρύνθηκε και σε άλλους σταθμούς του δικτύου, ενώ και το σύστημα δε συντηρήθηκε ποτέ μέχρι που κατέρρευσε.
Το 2013 είχε ανακοινωθεί ο στόχος εγκατάστασης δικτύου WiFi σε 100 με 150 λεωφορεία. Το Δεκέμβριο του 2013 ξεκίνησε δοκιμαστική λειτουργία σε δύο γραμμές και ενώ είχε εξαγγελθεί ότι θα ακολουθούσε διαγωνισμός για την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1.200 – 1.500 λεωφορεία, ούτε αυτός προκηρύχθηκε ποτέ.
Το ζήτημα διερευνήθηκε εκ νέου το 2018 οπότε και ανακοινώθηκε η εγκατάσταση δικτύου Wi–Fi σε 2.030 λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ προϋπολογισμού 900.000 ευρώ με τη συνεργασία και της Περιφέρειας Αττικής, αλλά ούτε και αυτό το σχέδιο προχώρησε.
sidirodromikanea.blogspot.com