Ενόψει των εκλογών στην ΕΕ, η CER υποβάλλει σε όλους τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ το Μανιφέστο της «Στην τροχιά για την Ευρώπη» για να εμπνεύσει πρωτοβουλίες πολιτικής φιλικές προς τους σιδηροδρόμους από την πρώτη ημέρα της νέας νομοθετικής περιόδου 2024-2029.
cer.be
Το Μανιφέστο σκιαγραφεί το όραμα της CER για εύρυθμες σιδηροδρομικές επιβατικές και εμπορευματικές υπηρεσίες, καθώς και για σιδηροδρομική υποδομή υψηλής χωρητικότητας, με στόχο την επιδίωξη της στροφής και των στόχων της στρατηγικής της ΕΕ για την έξυπνη και βιώσιμη κινητικότητα και την επιτάχυνση Πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της Ευρώπης.
Τέσσερις θεμελιώδεις πυλώνες προσδιορίζονται για να κατευθύνουν τη μελλοντική πολιτική δράση:
- Θεμιτός ανταγωνισμός μεταξύ των τρόπων μεταφοράς – Παρά τις προηγούμενες προσπάθειες, το ρυθμιστικό πλαίσιο σήμερα δεν είναι δίκαιο, καθώς οι σιδηρόδρομοι φέρουν πολλά έξοδα και υποχρεώσεις που δεν επιβάλλονται σε άλλους τρόπους μεταφοράς. Απομένουν πολλά να γίνουν για την αποκατάσταση των ανισορροπιών στις συνθήκες και τις τιμές πρόσβασης στις υποδομές, τη φορολογία της ενέργειας, τους κανόνες ΦΠΑ και τις διαφορετικές κοινωνικές συνθήκες, ιδίως επιτρέποντας πρακτικές κοινωνικού ντάμπινγκ στον οδικό τομέα.
- Επαρκής χρηματοδότηση των σιδηροδρόμων – Οι σιδηρόδρομοι χρειάζονται δίκαιη, μακροπρόθεσμη, συνολική χρηματοδότηση. Η κάλυψη των τεράστιων επενδυτικών αναγκών σε υποδομές του τομέα θα απαιτήσει μεγαλύτερο κονδύλιο του προϋπολογισμού για τις μεταφορές της ΕΕ σε ένα διευρυμένο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο που θα περιλαμβάνει νέες πηγές χρηματοδότησης της ΕΕ, όπως έσοδα για ειδικό προορισμό από το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της ΕΕ.
- Ανάπτυξη των βασικών ψηφιακών δυνατοτήτων του σιδηροδρόμου – Περιλαμβάνει το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS) και τη Διαχείριση Ψηφιακής Χωρητικότητας (DCM) για βελτιστοποιημένη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου, την ψηφιακή αυτόματη σύζευξη (DAC) ως κρίσιμο βήμα για την πλήρη ψηφιακή μεταφορά εμπορευμάτων, και το Open Sales and Distribution Model (OSDM) για ευκολότερη διεθνή έκδοση εισιτηρίων. Τέτοιοι ψηφιακοί εναλλάκτες παιχνιδιών όχι μόνο ενισχύουν τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες αλλά και μειώνουν το κόστος. Για παράδειγμα, η αύξηση της σιδηροδρομικής χωρητικότητας που μπορεί να επιτευχθεί μέσω ψηφιακών μέσων με DCM απαιτεί μόλις το 5% του προϋπολογισμού που θα χρειαζόταν για την κατασκευή νέας φυσικής σιδηροδρομικής υποδομής.
- Μια πιο πράσινη προσέγγιση για τις πολιτικές αγοράς και ανταγωνισμού – Η πολιτική ανταγωνισμού πρέπει να λαμβάνει καλύτερα υπόψη τις κλιματικές και περιβαλλοντικές πολιτικές της ΕΕ και να αποφεύγει οποιαδήποτε στροφή προς περισσότερο ρυπογόνους τρόπους μεταφοράς. Ορισμένα τμήματα της σιδηροδρομικής αγοράς, όπως το Single Wagon, συχνά δεν είναι οικονομικά βιώσιμα σήμερα, αλλά αντιπροσωπεύουν μια βιώσιμη λύση μεταφορών για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης. Η βοήθεια σε τέτοιες υπηρεσίες δεν μπορεί να αξιολογηθεί με βάση κανόνες που δεν λαμβάνουν υπόψη τους στρατηγικούς προσανατολισμούς πολιτικής της ΕΕ στο σύνολό τους, συμπεριλαμβανομένων των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ.
sidirodromikanea.blogspot.com