Σελίδες

Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

Οι ανεκπλήρωτες εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι τελευταίες δημόσιες εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σχεδόν δύο χρόνια μετά την ιδιωτικοποίησή της στις 14-09-2017, έρχονται να προστεθούν σε άλλες προηγούμενες, οι οποίες όμως, μέχρι σήμερα παραμένουν ανεκπλήρωτες.
Η ιταλική FSI, ο νέος ιδιοκτήτης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είχε υποσχεθεί επενδύσεις ύψους 500 εκ. ευρώ σε νέες εγκαταστάσεις και σύγχρονο τροχαίο υλικό.
Στις 19/04/2018, σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο της πόλης, την παρουσία της FSI στη διεθνή σιδηροδρομική «σκακιέρα» ανέλυσε ο αντιπρόεδρος Διεθνών Σχέσεων της εταιρείας Dr. Giovanni Rocca, σημειώνοντας ότι ο ιταλικός όμιλος με πολυσχιδείς δραστηριότητες στο κομμάτι των σιδηροδρόμων, των logistics, της διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων κτλ., έχει επενδύσει σε πολλές χώρες και είναι ο πιο κερδοφόρος στον κλάδο του πανευρωπαϊκά.
Μία από τις τελευταίες επενδύσεις της FSI, που διαθέτει συνολικά πάνω από 74.000 εργαζόμενους, είναι και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην οποία σκοπεύει να επενδύσει μισό δισεκατομμύριο ευρώ για την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού και σύγχρονων επιβατηγών αμαξοστοιχιών.
Αυτό που είδαμε, όμως, μέχρι σήμερα ήταν μόνο η έλευση του «ασημένιου βέλους», ενός συρμού τύπου pendolino, δεκαετίας του ’80, το οποίο αφού μακιγιαρίστηκε άρον – άρον στις εγκαταστάσεις της τότε κρατικής ΕΕΣΣΤΥ, κατάφερε την τελευταία στιγμή να εμφανιστεί στο σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης και να εκτελέσει ένα και μοναδικό δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη μέχρι Κατερίνη μετ’ επιστροφής, παρουσία κυβερνητικών στελεχών, αλλά και της ηγεσίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να «πιάσει» για λίγα λεπτά ταχύτητα 200 Km/h και το εγχείρημα να προκαλέσει ένα δυσανάλογα μεγάλο ενθουσιασμό στο φιλελεύθερο Τύπο που επιχειρηματολογούσε για τα καλά της ιδιωτικοποίησης. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι και οι ελληνικές ηλεκτράμαξες έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν ταχύτητες και πάνω από 200Km/h, αλλά με εντολή του ΟΣΕ, έχει τοποθετηθεί «κόφτης» στα 160 Km/h για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως για λόγους ασφαλείας. Την επόμενη μέρα το «ασημένιο βέλος» ανεχώρησε για Ιταλία και έκτοτε δεν το ξαναείδαμε. Βέβαια, θα θυμόμαστε με νοσταλγία τις ομοιόμορφα καλοντυμένες μαζορέτες – συνοδούς του τραίνου που προσέφεραν ευγενέστατα, σε στυλ αεροσυνοδών, όχι μόνο πληροφορίες, αλλά και καραμέλες και άλλες λιχουδιές από γνωστό κέτερινγκ στους επιβάτες και στους επισήμους της αμαξοστοιχίας. Έκτοτε η ζωή επανήλθε στην κανονικότητά της, δηλαδή το ίδιο ελληνικό παλαιό τροχαίο υλικό συνέχισε και συνεχίζει να εκτελεί τα δρομολόγια τόσο στον άξονα Αθηνών – Θεσσαλονίκης, αλλά και σε όλη τη χώρα, όπου απέμεινε σιδηρόδρομος σε κυκλοφορία.

Ο χρόνος διαδρομής και η ολοκλήρωση των έργων υποδομής

Είναι αλήθεια ότι ο χρόνος διαδρομής στα δρομολόγια Αθήνας-Θεσσαλονίκης έχει μειωθεί σημαντικά. Αυτό, όμως, οφείλεται αποκλειστικά στο διπλό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε και ηλεκτροκινήθηκε πλήρως επί των ημερών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και υπουργό τον Χρήστο Σπίρτζη. Ήταν ένα επίτευγμα που εκτελέστηκε από το δημόσιο ΟΣΕ και τη δημόσια ΕΡΓΟΣΕ, με τη συμμετοχή εκατοντάδων στελεχών του δημόσιου, αλλά και κατασκευαστικών εταιρειών του ιδιωτικού τομέα. Ένα όνειρο ζωής πολλών ανθρώπων, αλλά και όλων των σιδηροδρομικών, που είχε ξεκινήσει τη δεκαετία του ’80 και ολοκληρώθηκε με επιτυχία στις μέρες μας. Ένα έργο που επιτρέπει πλέον στους συρμούς των ιδιωτικών εταιρειών να κινούνται με υψηλές ταχύτητες, αλλά κυρίως με ασφάλεια. Σε αυτό τον ανταγωνισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών επιβατικού και εμπορευματικού έργου, ο δημόσιος σιδηρόδρομος είναι απών, είναι ο μεγάλος απών, κάτι που αποφασίστηκε με καθαρά πολιτικά κριτήρια.

Νέες εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στις 16/06/2019, σε άρθρο του Πάσχου Μανδραβέλη στην Καθημερινή, διαβάζουμε για νέες εξαγγελίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Έρχονται επενδύσεις σε τροχαίο υλικό ύψους 200 εκ. ευρώ (τι έγιναν τα άλλα 300 εκ. αναρωτιόμαστε) και εξ αυτών θα δαπανηθούν 25 εκ. ευρώ για εκσυγχρονισμό των επισκευαστικών βάσεων της ΕΕΣΣΤΥ που εξαγοράστηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Απρίλη του 2019. Όμως με μια προσεκτική ανάγνωση γίνεται αντιληπτό ότι οι ανάγκες θα καλυφθούν όχι με καινούριες αμαξοστοιχίες, αλλά με μετασκευασμένους συρμούς που δεν χρησιμοποιούνται στην Ιταλία και είναι κατασκευής της δεκαετίας του ’70, δηλαδή είναι μια γενιά παλαιότεροι από το «ασημένιο βέλος». Επίσης, ο ορίζοντας άφιξης των πρώτων μετασκευασμένων συρμών μετατοπίζεται για το 2024. Για το διάστημα 2020 -2024 οι ανάγκες, αναφέρεται στο άρθρο, θα καλυφθούν με επίσης μετασκευασμένα παλαιά ελληνικά τρένα, που θα ετοιμαστούν από την ΕΕΣΣΤΥ.
Στις 18/06/2019 ο διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, «Πρακτορείο 104,9 FM», μίλησε για μια ευχάριστη έκπληξη αναφερόμενος σε νέα τρένα «ιδιαίτερα νέας τεχνολογίας», που «θα κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά στην Ευρώπη» και θα εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό της Ελλάδας που θα ταξιδεύει από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη και αντίστροφα, από τα τέλη του 2021. Δεν υπήρξε, βέβαια, κάποια δέσμευση για τον αριθμό αυτών των νέων τρένων. Αντίθετα, στη συνέχεια της εκπομπής ο CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιβεβαίωσε όσα αναφέρονται στο άρθρο του Π.Μ στην Καθημερινή, ότι οι περισσότερες αμαξοστοιχίες που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στην επόμενη πενταετία θα είναι παλαιοί μετασκευασμένοι συρμοί, που θα επισκευαστούν είτε στην Ιταλία από την Alstom, είτε στη χώρα μας από την ΕΕΣΣΤΥ.

Καμία υλοποίηση

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δύο σχεδόν χρόνια που δραστηριοποιείται στη χώρα μας, ως αποκλειστικός πάροχος επιβατικών μεταφορών και έχοντας τη μερίδα του λέοντος στις εμπορευματικές μεταφορές, δεν έχει μέχρι σήμερα υλοποιήσει τις δημόσιες εξαγγελίες και δεσμεύσεις της.
Δεν έχει εκσυγχρονίσει το τροχαίο υλικό ούτε κατ’ ελάχιστο, εισπράττει κρατικές επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, που εικάζεται ότι και αυτές τις εκτελεί πλημμελώς, δεν έχει παρουσιάσει βελτίωση στις ηλεκτρονικές της υπηρεσίες, δεν υπάρχει κάλυψη κινητών τηλεφώνων των επιβατών εντός των συρμών παρά μόνο σε ορισμένους σταθμούς.
Αντί για νέο και σύγχρονο τροχαίο υλικό σκοπεύει να μας εξυπηρετεί για τα επόμενα πέντε τουλάχιστον χρόνια με παλιές αμαξοστοιχίες μετασκευασμένες είτε στην Ιταλία, είτε στη χώρα μας.
Ως ιδιωτική εταιρεία έχει κάνει τις επιλογές της. Όμως, ας μην προκαλεί τον ελληνικό λαό με υπεραισιόδοξες εξαγγελίες που αδυνατεί να υλοποιήσει.


Γ. Α.
epohi.gr