Πέμπτη 23 Απριλίου 2020

Κρίσιμες αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών καθορίζουν την επόμενη μέρα του κατασκευαστικού κλάδου.

Η ανάγκη να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί αναγνωρίζεται από τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή ο οποίος έχει μιλήσει για έργα αξίας 13 δισ. ευρώ που είναι δυνατόν να τεθούν άμεσα σε τροχιά υλοποίησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προϋπολογισμού 1,5 δισ., σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, ο Βόρειος Οδικός Άξονας 2 δισ. ευρώ, αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και το Πάτρα – Πύργος 250 εκατ. ευρώ, το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 700 εκατ. ευρώ και η πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, 1,8 δισ. ευρώ.
Σε φάση έντονων διεργασιών προκειμένου έως τον Ιούνιο να έχουν ληφθεί αποφάσεις για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την παραγωγή και εκτέλεση των δημοσίων έργων καθώς και για πιθανές παρεμβάσεις σε διαγωνισμούς εν εξελίξει βρίσκεται το υπουργείο Υποδομών.
Η ανάγκη για αλλαγές στον ισχύοντα νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις (ν. 4412/2016) δεν αμφισβητείται από καμία πλευρά (κατασκευαστές και κυβέρνηση). Κατά τη πρόσφατη τηλεδιάσκεψη στην οποία συμμετείχε ο πρωθυπουργός, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και οι διευθύνοντες σύμβουλοι των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων ζητήθηκαν οι προτάσεις του τεχνικού κόσμου ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση και μένει να φανεί αν θα υπάρξει ανταπόκριση.
Η απλοποίηση των διαδικασιών καθώς και η σύντμηση ημερομηνιών για τη διενέργεια διαγωνισμών είναι στο τραπέζι της συζήτησης, ωστόσο, για να θεσμοθετηθούν, έστω σε προσωρινή βάση ή για συγκεκριμένα έργα, με την επίκληση των επειγουσών προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί εξαιτίας του κορονοϊού χρειάζεται έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάτι τέτοιο δεν θεωρείται εύκολο και πιθανότατα τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών να κληθούν να εξαντλήσουν την ευρηματικότητά τους ώστε το επόμενο διάστημα να μπει μπροστά η μηχανή των κατασκευών.
Η ανάγκη να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί αναγνωρίζεται από τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή ο οποίος έχει μιλήσει για έργα αξίας 13 δισ. ευρώ που είναι δυνατόν να τεθούν άμεσα σε τροχιά υλοποίησης. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προϋπολογισμού 1,5 δισ., σιδηροδρομικά έργα ύψους 3,5 δισ. ευρώ, ο Βόρειος Οδικός Άξονας 2 δισ. ευρώ, αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και το Πάτρα – Πύργος 250 εκατ. ευρώ, το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65 700 εκατ. ευρώ και η πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, 1,8 δισ. ευρώ.
Αναφορικά με τον διαγωνισμό για το Μετρό της Αθήνας η πολιτική ηγεσία δεν έχει λάβει τελικές αποφάσεις. Αναμένεται η εισήγηση της Αττικό Μετρό η οποία έπειτα από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) υποχρεούται να δικαιολογήσει σημεία της αξιολόγησης που έκανε στις τεχνικές προσφορές των δύο κοινοπραξιών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό (με επικεφαλής την Άκτωρ ο πρώτος και ο δεύτερος την ΑΒΑΞ). Ο προβληματισμός είναι μεγάλος καθώς πρόκειται για το μοναδικό μεγάλο έργο που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και εφόσον ο διαγωνισμός ακυρωθεί αυτό θα σημαίνει μια καθυστέρηση στην έναρξη του έργου τουλάχιστον άλλα δύο χρόνια. Από την άλλη πλευρά μια νέα προσφυγή στο ΣτΕ των δύο κοινοπραξιών (αυτή τη στιγμή θεωρείται δεδομένη) μπορεί να οδηγήσει μετά από ένα χρόνο στην ακύρωση της διαδικασίας.
Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι το υπουργείο Υποδομών εξετάζει όλα τα σενάρια, συμπεριλαμβανομένου και αυτού της ακύρωσης μόνον της δεύτερης φάσης της διαδικασίας, χωρίς να έχει λάβει οριστικές αποφάσεις. Στην εξίσωση, προκειμένου να αποφασίσει, βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες στο Μετρό που έχει κολλήσει στη φάση των ενστάσεων, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος να ανακηρυχθεί ανάδοχος για το κυρίως έργο, αλλά να μην μπορεί να ξεκινήσει να δουλεύει γιατί δεν θα έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες.
Για το Πάτρα – Πύργος το υπουργείο Υποδομών έχοντας συμφωνήσει αρχικά με την Ολυμπία Οδό για την εκτέλεση του έργου αναμένει το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες, ενώ για το Άκτιο – Αμβρακία την απόφαση του ΣτΕ επί της προσφυγής που έκανε κατά της απόφασης της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών η οποία δεν δέχθηκε την ακύρωση του διαγωνισμού. Με άλλα λόγια δεν είναι σαφές πότε θα δρομολογηθούν και αυτά τα έργα. Το πράσινο φως περιμένει το υπουργείο και για τον Ε65, ενώ την ίδια στιγμή άλλοι διαγωνισμοί μετατίθενται εξαιτίας δυσκολιών λόγω κορονοϊού.
Μεταξύ άλλων παράταση μέχρι 6 Μαΐου δόθηκε στον διπλό διαγωνισμό για τη διετή συντήρηση της Εγνατίας Οδού, συνολικού προϋπολογισμού 140 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος οι προσφορές θα κατατίθεντο στις 23 Απριλίου.
Σε αναμονή τελούν οι ενδιαφερόμενοι κατασκευαστικοί όμιλοι και για το έργο της ΕΥΔΑΠ για τη διαχείριση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) στην Ψυττάλεια, προϋπολογισμού 261,5 εκατ. ευρώ. Το ΤΕΕ (Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος) όπως εκτιμάται θα αποφανθεί περί του αν ορθώς αποκλείστηκαν από το διαγωνισμό και ειδικότερα από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, οι κοινοπραξίες των Intrakat – Τέρνα – Suez και Μυτιληναίος – Κωνσταντινίδης – ACEA εντός Μαΐου. Πιθανότατα να ακολουθήσει νέος γύρος ενστάσεων δηλαδή με άλλα λόγια και εδώ δεν υφίσταται χρονοδιάγραμμα για την υπογραφή σύμβασης. Στο μεταξύ η κοινοπραξία των Άκτωρ – ΑΒΑΞ θα συνεχίσει να διαχειρίζεται το ΚΕΛ Ψυττάλειας (το κάνει από το 2009) όπως συμφώνησε με την ΕΥΔΑΠ για ακόμα ένα χρόνο ή μέχρι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός.

Αποζημιώσεις για τη μείωση της κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους

Στο υπουργείο Υποδομών έχουν ακόμα ένα πονοκέφαλο. Οι αυτοκινητόδρομοι – συμβάσεις παραχώρησης (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Ιόνια Οδός και αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα ΑΕ) θέτουν το θέμα της αποζημίωσής τους για τη μείωση της κίνησης που έχουν υποστεί εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων στην κίνηση των πολιτών λόγω κορονοϊού. Σχετικές προβλέψεις υπάρχουν στις συμβάσεις τους. Η Αττική Οδός θέτει στο τραπέζι της συζήτησης αντί χρηματικής αποζημίωσης την χρονική επέκταση της σύμβασής της που λήγει σύντομα. Όπως εκτιμάται το θέμα θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης με το υπουργείο το επόμενο διάστημα, πιθανότατα σε συνδυασμό και με άλλα ζητήματα που αφορούν στα έργα. Το ίδιο υπουργείο άλλωστε θα έχει να διαχειριστεί ανάλογα αιτήματα και από άλλους κλάδους της αρμοδιότητάς του όπως είναι π.χ. τα ΚΤΕΛ, οι αερομεταφορές κ.λ.π.

Τέτη Ηγουμενίδη
mononews.gr