Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

Επιτροπή της ΕΕ: ​​υπάρχουν δυνατότητες μείωσης του σιδηροδρομικού κόστους.

Υπάρχουν δυνατότητες στήριξης του σιδηροδρομικού τομέα με κρατικές ενισχύσεις. Ο κανονισμός της ΕΕ το επιτρέπει υπό τις τρέχουσες εξαιρετικές περιστάσεις.  Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε επιστολή σε  ολόκληρη τη σιδηροδρομική βιομηχανία για να το τονίσει ξανά.
«Σε αυτό το σημείο της κρίσης COVID-19, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της ροής αγαθών και τη συνέχιση της λειτουργίας των αλυσίδων εφοδιασμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά υποφέρει από σημαντική πτώση των μεταφερόμενων όγκων», αρχίζει η επιστολή. «Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν σοβαρή οικονομική δυσχέρεια, με ορισμένους φορείς εκμετάλλευσης να αντιμετωπίζουν την προοπτική πτώχευσης λόγω προσωρινών ελλείψεων ρευστότητας»

Προσωρινό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις

Για την αντιμετώπιση των ελλείψεων ρευστότητας και άλλων οικονομικών ζημιών που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, υπάρχουν δύο διαφορετικά μέσα βοήθειας, εξηγεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EC). Το πρώτο είναι το προσωρινό πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις, το οποίο τροποποιήθηκε στις 3 Απριλίου 2020 για να καλύψει πρόσθετα μέτρα ενίσχυσης, και μπορεί να συμπληρωθεί ανάλογα με τις ανάγκες. Αναφέρεται στις μεταφορές ως έναν από τους τομείς που πλήττονται περισσότερο.

Η νομοθεσία επιτρέπει στα κράτη μέλη «να παρέχουν άμεσες επιχορηγήσεις, φορολογικά πλεονεκτήματα, κρατικές εγγυήσεις για δάνεια και επιδοτούμενα δημόσια δάνεια. Για να αντιμετωπιστούν οι επείγουσες ανάγκες ρευστότητας με ταχύτητα, τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγούν, μέχρι ονομαστικής αξίας 800.000 ευρώ ανά εταιρεία, δάνεια μηδενικού επιτοκίου, εγγυήσεις για δάνεια που καλύπτουν το 100% του κινδύνου ή παρέχουν ίδια κεφάλαια. Αυτό μπορεί να συνδυαστεί επίσης με τη λεγόμενη ενίσχυση de minimis (για να αυξηθεί η ενίσχυση ανά εταιρεία σε 1 εκατομμύριο ευρώ) και με άλλους τύπους ενισχύσεων. Είναι επίσης δυνατά γενικά μέτρα όπως επιδοτήσεις μισθού, αναστολή εταιρικών φόρων και ΦΠΑ ή πληρωμές κοινωνικών εισφορών. " Το άρθρο 107 παράγραφος 2 στοιχείο β) αυτής της νομοθεσίας επιτρέπει επίσης στα κράτη μέλη να αποζημιώνουν τις εταιρείες για ζημίες που προκλήθηκαν από την κρίση COVID-19, συμπεριλαμβανομένων των χαμένων εσόδων.

Μείωση κόστους

Η ΕΚ αναφέρεται ειδικότερα στη δυνατότητα μείωσης του κόστους των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, ένα μέτρο που προτείνεται από τις κατευθυντήριες γραμμές σιδηροδρόμων, το δεύτερο κομμάτι της νομοθεσίας. «Ορισμένοι σιδηροδρομικοί φορείς αντιμετωπίζουν επείγοντα προβλήματα ρευστότητας. Είναι σημαντικό να μειώσουμε το σταθερό κόστος των εταιρειών », γράφει.

Σε ορισμένες χώρες της ΕΕ, οι διαχειριστές υποδομής έχουν ήδη αρχίσει να λαμβάνουν μέτρα για να διασφαλίσουν ότι δεν επιβάλλονται χρεώσεις κράτησης για ακυρώσεις διαδρομών τρένων ή απαραίτητες αλλαγές διαδρομών ή χρονοδιάγραμμα στο πλαίσιο της επιδημίας COVID-19. Η ΕΚ χαιρετίζει αυτό. «Καταλαβαίνουμε από τον τομέα ότι (…) οι προσαρμογές των κανόνων χρέωσης για την περίοδο της επιδημίας θα παρείχαν επειγόντως κάποια ανακούφιση».
Συνεχίζει να προτείνει τρία πιθανά μέτρα για την παροχή ανακούφισης από αυτή την άποψη:
εγκατάλειψη χρεώσεων κράτησης για βραχυπρόθεσμες ακυρώσεις, εκτός εάν υπάρχει ειδική αιτιολόγηση
οι διαχειριστές υποδομής θα μπορούσαν να διασφαλίσουν ότι οποιαδήποτε καθυστέρηση αυτής της περιόδου κατηγοριοποιείται σε περίπτωση ανωτέρας βίας, ώστε να εξουδετερωθούν οι οικονομικές επιπτώσεις του συστήματος επιδόσεων ·
διευκόλυνση της πληρωμής των χρεώσεων με αναβολή των προθεσμιών πληρωμής για τους αιτούντες, έτσι ώστε οι οικονομικές καταστάσεις να μπορούν να ανακάμψουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Μείωση χρεώσεων πρόσβασης στο κομμάτι

Τέλος, αναφέρει ότι η ΓΔ MOVE και η ΓΔ Ανταγωνισμού, δύο θεσμικά όργανα της ΕΕ, εργάζονται για να καταστήσουν δυνατή μια περαιτέρω μείωση των τελών σιδηροδρομικής υποδομής και άλλων χρεώσεων σε εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης (όπως τέλη στάθμευσης) στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων.

«Εάν ένα τέτοιο μέτρο, που χορηγείται σε σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, δεν οδηγεί σε στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στον τομέα, θα μπορούσε να συνιστά συμβατή ενίσχυση βάσει των κατευθυντήριων γραμμών για τους σιδηροδρόμους. Σας προσκαλούμε να επικοινωνήσετε με τη ΓΔ Ανταγωνισμού για να συζητήσετε τυχόν σχέδια που μπορεί να έχετε. Τέτοια μέτρα θα εξεταστούν κατά προτεραιότητα. "
Η επιτροπή αναφέρεται επίσης στις πιθανές συνέπειες που μπορεί να έχει για τους διαχειριστές υποδομής, οι οποίοι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μείωση των εσόδων. «Συνιστούμε να αντισταθμίσετε το ξεχασμένο εισόδημα μέσω εθνικών επιδοτήσεων σε αυτούς. Η ΓΔ Ανταγωνισμού και η ΓΔ MOVE είναι έτοιμες να παρέχουν συμβουλές για τον καλύτερο τρόπο δομής ενός τέτοιου μέτρου. Ειδικότερα, όταν επιβάλλονται προσαυξήσεις σύμφωνα με το άρθρο 32 παράγραφος 1, μπορούν επίσης να παραιτηθούν έτσι ώστε οι χρήστες σιδηροδρομικών υποδομών να πληρώνουν τέλη μόνο σε επίπεδο άμεσου κόστους. "

Διατηρήστε τις αλυσίδες εφοδιαστικής

Στην επιστολή, η επιτροπή αναφέρεται επίσης σε μέτρα για τη διασφάλιση της διατήρησης των αλυσίδων εφοδιαστικής, για «διασφάλιση ότι οι περιβαλλοντικά βιώσιμες επιλογές μεταφορών θα είναι διαθέσιμες μετά το τέλος της κρίσης. Η νομοθεσία της ΕΕ δεν αποκλείει τη δυνατότητα επιβολής υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας / σύναψης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για σιδηροδρομικές εμπορευματικές υπηρεσίες, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Ωστόσο, αυτό το μέτρο είναι λίγο πιο περίπλοκο, καθώς δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού της ΕΕ για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. «Το βραβείο τους θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις οδηγίες για τις δημόσιες συμβάσεις. Ο στόχος μιας τέτοιας διαδικασίας δημοσίων συμβάσεων είναι να διασφαλιστεί ότι κάθε αποζημίωση που καταβάλλεται αποτελεί το μικρότερο κόστος για την κοινότητα και διασφαλίζει την απουσία υπεραντιστάθμισης. Με την προϋπόθεση ότι τηρούνται όλες οι απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένης της απουσίας υπεραντιστάθμισης, καμία κοινοποίηση βάσει της νομοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων δεν θα ήταν απαραίτητη. "
railfreight.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης