Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2020

Καταγραφή και έλεγχο των γεφυρών προτείνει με πρωτοβουλία του το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας.

Επιστολή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στην ΠΕΔ Θεσσαλίας και στον ΟΣΕ, ώστε να συμβάλουν στην δημιουργία ενός ηλεκτρονικού Μητρώου Γεφυρών.

Μία σημαντική πρωτοβουλία αναλαμβάνει το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας, με βάση απόφαση που έλαβε σε πρόσφατη συνεδρίαση του και αφορά στην καταγραφή και έλεγχο των γεφυρών στην περιοχή δραστηριότητάς του.

Σε επικοινωνία που είχε το KarditsaLive.Net με τον πρόεδρο του εν λόγω τμήματος κ. Νίκο Παπαγεωργίου, ο τελευταίος τόνισε πως στόχος είναι και να δημιουργηθεί ένα Μητρώο Γεφυρών και να καταστούν αυτές ασφαλείς μέσα από ελέγχους και παρεμβάσεις όπου αυτό απαιτείται.

Σήμερα, μας είπε, δεν είναι ξεκάθαρο πως γέφυρες υπάρχουν, πότε κατασκευάστηκαν, αν συντηρούνται, καθώς άλλες είναι αρμοδιότητα των Δήμων, άλλες της περιφέρειας, άλλες του ΟΣΕ, ακόμα και του στρατού. Έτσι κρίθηκε σκόπιμο να σταλεί επιστολή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, στην ΠΕΔ Θεσσαλίας και στον ΟΣΕ, ώστε να συμβάλουν στην δημιουργία ενός ηλεκτρονικού Μητρώου Γεφυρών.

Παράλληλα, τόνισε ο κ. Παπαγεωργίου, προτείνουμε τη διενέργεια ενός πρώτου ελέγχου στις γέφυρες, στον οποίο μπορούν να συμβάλουν τα μέλη του ΤΕΕ, που έχουν την επιστημονική κατάρτιση ακόμα και οπτικά να διαπιστώσουν πιθανά προβλήματα.

Από κει και πέρα και σύμφωνα με την απόφαση που ελήφθη, μπορούν να γίνουν πιο εκτεταμένοι έλεγχοι αλλά και να συμπεριληφθούν στο μητρώο βασικά στοιχεία για την κάθε γέφυρα, όπως το έτος κατασκευής, η ύπαρξη μελέτης και αρμόδιος φορέας συντήρησης της γέφυρας.

Η εισήγηση του κ. Παπαγεωργίου στην συνεδρίαση του ΤΕΕ που αναφερόμαστε ανέφερε χαρακτηριστικά για να καταδείξει την αναγκαιότητα των προαναφερομένων κινήσεων πως στο εθνικό δίκτυο υπάρχουν τουλάχιστον 3.000 γέφυρες άνω των 6 μέτρων στο νέο εθνικό δίκτυο και άλλες τόσες στο παλαιό, και μαζί με τις μικρότερου μήκους φθάνουν τις 17.000.

Ακριβές νούμερο τόσο πανελλαδικά όσο και για την Θεσσαλία δεν μπορεί να δοθεί αλλά είναι σίγουρο πως δεν έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στην συντήρησή τους και στην επιθεωρηση ασφαλέιας.

Μάλιστα παραπέμπει σε μελέτη της διαΝΕΟσις, από τον Σεπτέμβριο του 2019, όπου καταγράφονται προβλήματα γήρανσης τόσο στο παλαιό οδικό δίκτυο όσο και τις γέφυρες σε αυτό, καθώς η κατασκευή τους έγινε πριν σχεδόν 50 χρόνια. Τα οποία οφείλονται στους ξεπερασμένους πλέον κανονισμούς που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους αλλά και την πολυετή έκθεση σε δυσμενείς συνθήκες.

Ακόμα τονίζεται ότι ο έγκαιρος εντοπισμός των προβλημάτων αποτρέπει μεγαλύτερες ζημιές και μειώνει και το κόστος, ενώ υπάρχει και αναφορά σε ανάλογη κίνηση του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, αμέσως μετά την πτώση της γέφυρας στη Γένοβα, με κατάθεση ερωτήματος προς την Περιφέρεια όπου διαπιστώθηκε, μέσω της απάντησης, ύπαρξη προβλημάτων αρμοδιοτήτων, έλλειψης προσωπικού, ανεπαρκών ελέγχων κ.λ.π.

Το ζήτημα του ελέγχου των γεφυρών είναι υπαρκτό και δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ζητήματα που αντιμετώπισε πρόσφατα η δυτική Θεσσαλία με την πτώση τμήματος της γέφυρας Διάβας στην Καλαμπάκα πριν τέσσερα χρόνια αλλά και την παλαιά γέφυρα του Μουζακίου που παραμένει κλειστή εδώ και 16 μήνες για λόγους ασφαλείας μετά τα προβλήματα που εντοπίσθηκαν στα βάθρα.

karditsalive.net