Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2020

Μάχη υψηλής ταχύτητας: Γαλλία, Κίνα αγωνίζονται για το ποιος θα επικρατήσει στην κατασκευή νέας γραμμής τραίνων στο Μαρόκο.

Γράφει ο Όστιν Πάτερσον

Το Μαρόκο πρέπει να εξετάσει με προσοχή τα ανταγωνιστικά του συμφέροντα, καθώς δύο παγκόσμιες δυνάμεις προσφέρθηκαν να κατασκευάσουν γραμμή μεγάλης ταχύτητας μεταξύ Μαρακές και Αγκαντίρ.
Ραμπάτ:  Σε ομιλία του στην 44η επέτειο του Πράσινου Μάρτη, ο βασιλιάς του Μαρόκου Μοχάμεντ Βι δήλωσε: «Ο Πράσινος Μάρτιος ήταν πάντα η καλύτερη εικόνα της αποτελεσματικής συνοχής μεταξύ του θρόνου και του λαού».
"Για το λόγο αυτό, καλούμαι τις ενδιαφερόμενες αρχές να σκεφτούν σοβαρά την ανάπτυξη σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Μαρακές και Αγκαντίρ, ως πρώτο βήμα πριν την επέκτασή της στις υπόλοιπες νότιες περιοχές".

Ο Πράσινος Μάρτιος ήταν η μαζική ειρηνική διαδήλωση συντονισμένη από το Μαρόκο που οδήγησε στην  παραχώρηση της επικράτειας της Δυτικής Σαχάρας από την Ισπανία το 1975, δίνοντάς της ένα εικονικό μέρος στην ιστορία της χώρας.

Η επέκταση της μαροκινής σιδηροδρομικής γραμμής προς νότο στην περιοχή της Δυτικής Σαχάρας, όπως ζητά ο βασιλιάς Mohammed VI, θα αποτελούσε κίνηση προς περαιτέρω ενοποίηση της εδαφικής ακεραιότητας του Μαρόκου, συνδέοντας τις πόλεις Laayoune και Dakhla με το υπόλοιπο βασίλειο και η σιδηροδρομική γραμμή Μαρακές-Αγκαντίρ θα είναι το σκαλοπάτι.

Εάν η πρόταση για γραμμή υψηλής ταχύτητας (TGV) μεταξύ Μαρακές και Αγκαντίρ επρόκειτο να υλοποιηθεί, θα συνδέσει δύο πολύ ανεπτυγμένους τουριστικούς προορισμούς στο Μαρόκο. Μαρακές και Αγκαντίρ προσελκύουν το 57% των τουριστών που διανυκτερεύουν στο Μαρόκο, σύμφωνα με το Υπουργείο Τουρισμού του Μαρόκου. Θα ήταν επίσης η δεύτερη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας του Μαρόκου μετά την κατασκευή της πρώτης γραμμής TGV της Αφρικής το 2018 μεταξύ της Καζαμπλάνκα και της Ταγγέρης.

Νέος ανταγωνισμός

Η ανακοίνωση του βασιλιά Μωχάμεθ ΒΙ ακολουθεί τις επιχειρηματικές διαπραγματεύσεις με τη Γαλλία και την Κίνα, αντίστοιχα. Οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν σε σημαντικά χαμηλότερη προσφορά από την Κίνα. Ωστόσο, η αποδοχή μιας προσφοράς από την Κίνα θα μπορούσε να έχει επικίνδυνες επιπτώσεις στις σχέσεις του Μαρόκου με τη Γαλλία, τον δεύτερο μεγαλύτερο ξένο επενδυτή στη μαροκινή υποδομή.

Το πρώτο έργο TGV μεταξύ Καζαμπλάνκα και Ταγγέρη κοστίζει 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ (22,1 δισεκατομμύρια MAD), ενώ το 51% του κόστους δανείζεται από τη Γαλλία, σύμφωνα με την Agence Francaise de Developpment (AFD). Ενώ η κρατική σιδηροδρομική εταιρεία του ONCF του Μαρόκου έχει επίσης χαρτογραφήσει σχέδια για ένα διευρυμένο έργο ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ που συνδέει μεγάλες πόλεις σε όλο το Μαρόκο, η μαζική απώλεια επενδύσεων στη Γαλλία, εάν η Κίνα αγοράσει τη σύμβαση για μια νέα γραμμή TGV, εξακολουθεί να είναι τεράστια.

Η ιστορία του Μαρόκου τον 20ό αιώνα καθορίστηκε σε μεγάλο βαθμό από το γαλλικό προτεκτοράτο που ελέγχει το Μαρόκο μέχρι το 1956 και η γαλλική επιρροή εξακολουθεί να είναι εμφανής στην υποδομή και την οικονομία του σημερινού Μαρόκου. Η AFD περιέγραψε τη μαζική επένδυση που έχει η Γαλλία στο σιδηροδρομικό έργο της Καζαμπλάνκα-Ταγγέρη, καθιστώντας το Μαρόκο ηγέτη στο σιδηροδρομικό ταξίδι υψηλής ταχύτητας στην αφρικανική ήπειρο.

Εκτός από το 1 δισ. Ευρώ που επενδύθηκε στη σιδηροδρομική γραμμή Tangier-Casablanca, οι γαλλικές επενδύσεις στο Μαρόκο επεκτάθηκαν σε άλλες βιομηχανίες όπως η εκπαίδευση και η απασχόληση. Μόνο τα μαροκινά αναπτυξιακά προγράμματα του AFD ξεπέρασαν τα 5,6 δισ. Ευρώ από το 1992.

Το χρέος που συγκεντρώνει το Μαρόκο μέσω έργων δισεκατομμυρίων δολαρίων χρονολογείται από την εποχή του 1904, όταν το γαλλικό προτεκτοράτο κατέρρευσε μετά από μια τεράστια οικονομική επένδυση από τη Γαλλία στη μαροκινή κυβέρνηση, προβλέποντας την ευκαιρία να αδράξει τη διακυβέρνηση μέσα σε ανταγωνιστικές αποικιακές δυνάμεις.

Αν και ο αποικιοκρατικός έλεγχος δεν είναι πλέον εφικτός μακροπρόθεσμος στόχος για τα έθνη-κράτη, η διατήρηση του οικονομικού ελέγχου μέσω των δανείων είναι ένα ισχυρό εργαλείο για μια παγκόσμια δύναμη όπως η Γαλλία, δίνοντάς της μια βάση στις σχέσεις της με τον σύμμαχό της, το Μαρόκο.

Η Κίνα έχει τις δικές της φιλοδοξίες για διεθνή ευημερία μέσω επενδύσεων σε υποδομές και τεχνολογία. Η περίφημη πρωτοβουλία της «Belt and Road Initiative» (BRI) ξεκίνησε το 2013 ως ένα τεράστιο έργο για την εγκατάσταση γραμμών μεταφοράς σε ξένες χώρες προκειμένου να καθιερωθεί παγκόσμια οικονομική και πολιτική ανεξαρτησία ως παγκόσμια δύναμη. Το BRI έχει παρομοιαστεί με το αρχαίο κινεζικό σχέδιο «Silk Road» της δυναστείας Χαν.

Η σκεπτικισμός των δυτικών δυνάμεων προς τα κίνητρα της Κίνας απορρέει από το έργο της «Made in China 2025», στο οποίο το Πεκίνο επιδιώκει να γίνει πρωτοπόρος σε πληθώρα βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένης της σιδηροδρομικής υποδομής υψηλού επιπέδου. Ως μέρος του σχεδίου αυτού, έχει ήδη επιχειρήσει να συνάψει συμφωνίες που θα απαιτούσαν από τα έθνη των εταίρων να μοιράζονται τεχνολογικές και βιομηχανικές εξελίξεις, προσφέροντας στην Κίνα ένα πλεονέκτημα σε πολυάριθμες βιομηχανίες στις όχθες των επιχειρηματικών εταίρων της.

Ανάλυση κόστους-οφέλους για το Μαρόκο

Ο δανεισμός κεφαλαίων για ένα έργο δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι δικαιολογημένος στην περίπτωση που η μακροπρόθεσμη επένδυση θα είναι πολύτιμη ενάντια στη μετρική της περιφερειακής ασφάλειας και κερδοφορίας. Οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων από το Μαρόκο πρέπει να σταθμίσουν τον κίνδυνο δανεισμού ενάντια στην προστιθέμενη αξία ενός αποτελεσματικού συστήματος μεταφορών που είναι ακόμα νέο στην Αφρική.

Το Μαρόκο έχει ήδη αναλάβει ηγετικό ρόλο στην προώθηση της ανάπτυξης της Αφρικής ως ηπειρωτικής Ευρώπης, θέτοντας το παράδειγμα στις σημερινές περιοχές υψηλού ενδιαφέροντος, όπως η διατήρηση του περιβάλλοντος, η εκπαίδευση, η υποδομή και η ασφάλεια.

Μια σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας θα βελτιώσει σημαντικά τη ροή του εμπορίου και της κυκλοφορίας μεταξύ των δύο δημοφιλέστερων πόλεων για τον τουρισμό στο Μαρόκο, για να μην αναφέρουμε την παραγωγή θέσεων εργασίας που περιβάλλουν τη βιομηχανία. Το σιδηροδρομικό ταξίδι είναι επίσης ένας αποτελεσματικός τρόπος μεταφοράς, ο οποίος είναι καθαρός και βιώσιμος για το περιβάλλον.

Ένα άλλο σχέδιο σιδηροδρομικής γραμμής ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ωστόσο, θα ήταν πολύ υψηλό κόστος για το Μαρόκο, καθώς εξακολουθεί να αποδίδει το σιδηροδρομικό του έργο στο Ταντζέρο-Καζαμπλάνκα. Δεδομένης της τεράστιας χρηματοδότησης που απαιτείται για το έργο, άλλοι τομείς ενδιαφέροντος μπορεί να θεωρηθούν ως υψηλότερη προτεραιότητα για την κυβέρνηση του Μαρόκου.

Μαρόκο έχει τοποθετήσει 123 από 189 χωρών του Δείκτη Ανθρώπινης Ανάπτυξης (HDI) έκθεση για το 2018, χαμηλή θέση του να οφείλεται σε κενά σε τομείς όπως η εκπαίδευση και ο αναλφαβητισμός, όλα τα θέματα επί των οποίων η Αφρικανική Ένωση επιδιώκει βελτίωση σε ολόκληρη την ήπειρο.

Αντίθετα, οι βελτιωμένοι αριθμοί HDI του Μαρόκου τα τελευταία χρόνια είναι ένας θετικός δείκτης ότι οι πρόσφατες αποφάσεις του -συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεών του στη σιδηροδρομική γραμμή Καζαμπλάνκα-Ταγγέρη- καθίστανται ηγέτιδα ηπειρωτική χώρα στην αειφόρο ανάπτυξη.

Αν καταρτιστεί ένα εφικτό σχέδιο για τη χρηματοδότηση μιας σύνδεσης μεγάλης ταχύτητας μεταξύ Μαρακές και Αγκαντίρ, θα δημιουργηθεί σημαντική πηγή μακροπρόθεσμης οικονομικής ανάπτυξης στο Μαρόκο.

Μεταξύ των αναπτυξιακών στόχων που έχει θέσει η Αφρικανική Ένωση, τα κέρδη από ένα σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλης ταχύτητας θα καλύπτουν ένα πλήθος θεμάτων, θα προωθούν την αφρικανική οικονομική ανεξαρτησία και τη διασύνδεση και θα προωθούν περαιτέρω επενδύσεις, τόσο ξένες όσο και εγχώριες.

Εάν το Μαρόκο προχωρήσει σε αυτό το έργο, το κύριο ερώτημα είναι σε ποιον θα αναθέσει το έργο. Με τη Γαλλία και την Κίνα να επιδιώκουν την αύξηση της επιρροής στην Αφρική, η οικονομική ασφάλεια πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό μέλημα στις επιχειρηματικές διαπραγματεύσεις.

Η εγκατάλειψη ενός επενδυτή ο οποίος θα δεσμευτεί για την αειφορία στην Αφρική θα καταστήσει μια νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας όχι μόνο μια έκθεση προόδου στο Μαρόκο, αλλά μια μακροπρόθεσμη επένδυση στην ήπειρο στο σύνολό της.

moroccoworldnews.com