Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2019

Το λιμάνι της Πάτρας κινδυνεύει να χάσει το τρένο.


Η μεγάλη αλήθεια είναι ότι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αυτό της Πάτρας, όχι μόνο δεν συνδέετε με τρένο αλλά είναι και άγνωστο πότε θα αποκτήσει. 

Η εμμονή του δημάρχου Πατρέων Κ. Πελετίδη για υπόγεια διέλευση του σιδηροδρομικού δικτύου από την πόλη της Πάτρας, ένα έργο που εκτιμάται πως το κόστος του θα φτάσει τουλάχιστον τα 700 εκατ. ευρώ, συναντά την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι υπηρεσίες της τελευταίας και το υπουργείο Υποδομών επικαλούνται παλαιότερη μελέτη για μερική υπογειοποίηση, σε δύο ή τρία σημεία, με την υπόλοιπη διέλευση να γίνεται επιφανειακά. Στις Βρυξέλλες υπενθυμίζουν πως με βάση τους κοινοτικούς κανονισμούς η Ελλάδα θα κληθεί να επιστρέψει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κοινοτικών κονδυλίων αν δεν ολοκληρωθεί εντός της προσεχούς τριετίας η σύνδεση με το λιμάνι.
Η σύνδεση είναι αναπόσπαστο τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – σύνορα με Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία.
Ο κ. Πελετίδης, μετά από πρόσφατη συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή προχώρησε σε συνέντευξη Τύπου στην οποία είπε πως δεν πρόκειται να υπαναχωρήσει. Ο δήμαρχος Πατρέων θεωρεί πως η κυβέρνηση φουσκώνει το κόστος της υπογειοποίησης. Όπως είπε, «είναι παράλογο να θέλουμε να μην διχοτομηθεί η πόλη μας; Είναι εξωπραγματικό; Από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα, όπου κι αν έχει κατασκευαστεί η σιδηροδρομική γραμμή, πουθενά δεν έκοψε πόλεις και κωμοπόλεις. Ελευσίνα, Μέγαρα, Κινέττα, Άγιοι Θεόδωροι, Κόρινθος, Ξυλόκαστρο, Δερβένι, Ακράτα, Διακοπτό, Αίγιο. Στην Πάτρα τέλειωσαν τα χρήματα;».
Ο δήμαρχος λέει, βέβαια, τη μισή αλήθεια γιατί η σιδηροδρομική γραμμή περνάει επιφανειακά από ορισμένες πόλεις, ενώ δε συνδέεται με κανένα λιμάνι. Στην Πάτρα πρέπει να συνδεθεί με το λιμάνι και η υπόγεια διέλευση είναι πολύ ακριβή. Ο υπουργός Υποδομών βρίσκεται σε δυσμενή θέση καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση είχε ανακοινώσει πως από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα η σιδηροδρομική γραμμή θα περνούσε υπόγεια! Τις δηλώσεις είχε κάνει ο ίδιος ο τέως υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και σε αυτές τις υποσχέσεις στηρίζεται σήμερα η δημοτική αρχή της Πάτρας.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε πριν από λίγες εβδομάδες στην Βουλή τη «μελέτη Ζέκου» που προέβλεπε επίγεια διέλευση από το Ρίο μέχρι τον Άγιο Διονύσιο στον οποίο χωροθετείται ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της Πάτρας. Στο συγκεκριμένο τμήμα θα υπήρχαν τρεις υπογειοποιήσεις σε Μποζαϊτικα, Παναχαϊκή και Αγυιά.
Το τμήμα από τον Αγιο Διονύσιο μέχρι τον Αγιο Ανδρέα προβλέπονταν να κατασκευαστεί με μονή γραμμή, με δύο υπογειοποιήσεις. Το συνολικό κόστος του έργου υπολογίζονταν στα 250 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ μακριά από τα 750 εκατ. έως ένα δισ. ευρώ που απαιτείται για την υπόγεια διέλευση σε ολόκληρο το τμήμα.
Η κυβέρνηση υπόσχεται έργα ανάπλασης στο παραλιακό τμήμα της Πάτρας, διατήρηση της λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου και άλλα πολλά, με στόχο να κάμψει τις αντιρρήσεις του δημάρχου. Ο κ. Πελετίδης εμφανίζεται, όμως, ανένδοτος. Όπως δήλωσε, «κάποιοι το μόνο που θέλουν, είναι να φτάσει το τρένο στο νέο λιμάνι πάση θυσία. Και μας κατηγορούν λες κι εμείς καθυστερούμε το έργο. Ένα έργο που έπρεπε να έχει έρθει ήδη στην Πάτρα, εδώ και χρόνια… αλλά ακόμα στο Κιάτο βρίσκεται».


economico.gr